Velux 5 Oceans: jazda "bez kierowcy" na pokładzie Operon Racing
Po 12 dniach drugiego etapu regat VELUX 5 OCEANS stawkę prowadzi Brad Van Liew. Sto mil za nim znajdują się Derek Hatfield i Zbigniew „Gutek” Gutkowski, których dzieli około dwudziestu mil morskich. Polski żeglarz wciąż ma kłopoty z elektroniką samosteru.
- Czegoś takiego jeszcze nie przeżyłem. Nie da się jechać, jak nie masz kierowcy – opowiadał Gutkowski dziś rano. 23 grudnia na jego jachcie zaczęły się kłopoty z autopilotem, a dokładniej ze sterującą nim elektroniką. Początkowo udało się sytuację opanować, ale naprawa nie przyniosła spodziewanych efektów. W trakcie drugiego dnia Świąt łódka zrobiła dwukrotnie niekontrolowany zwrot przez rufę. Przy dziesięciometrowej fali i sztormowym wietrze o prędkości 50 węzłów (10 stopni w skali Beauforta) jest to sytuacja niebezpieczna. Przy kolejnej awarii jacht zanurzył się dziobem w wodę aż do masztu i groziła mu wywrotka przez dziób.
- To była katapulta – mówi Gutek - Łódka stanęła prawie pionowo w dół. Wszystko, co nie było przywiązane, pofrunęło. Cały fok był w wodzie aż do masztu. Wyrwało stójkę relingu. Dziś już zalepiłem dziurę, mam nadzieję, że skutecznie.
Dla samotnego żeglarza autopilot jest urządzeniem niezwykle ważnym. Pozwala na automatyczne sterowanie jachtem, łącznie z uwzględnieniem zmian kierunku wiatru, gdy trzeba wykonać inne istotne prace – zająć się nawigacją, bieżącymi drobnymi naprawami czy przeglądem jachtu, który należy robić codziennie. Poprawne działanie autopilota decyduje o bezpieczeństwie zawodnika. Na jachcie znajduje się drugi, zapasowy autopilot, ale nie można go użyć ze względu na zbyt duże i gwałtowne zmiany kierunku wiatru sięgające 50 stopni.
Istnieje teoretyczna możliwość zatrzymania się w celu naprawy na wyspach Kerguelena znajdujących się w pobliżu, ale Gutkowski odrzuca tę opcję: Tam nic nie ma, tylko „kotwicowisko” i baza przeładunkowa dla rybaków, którzy łowią na Oceanie Indyjskim na statkach-przetwórniach – mówi. Jadę dalej!.
W innych wokółziemskich regatach samotników Szwajcar Bernard Stamm zatrzymał się właśnie tam, co skończyło się dla niego fatalnie, gdyż kotwica puściła, a jego jacht został wyrzucony na skały. Na wyspach nie ma żadnego osłoniętego portu zapewniającego dobre schronienie, a dotarcie tam z ewentualnym serwisem zajęłoby kilka dni. W tym czasie Gutkowski ma już nadzieję znaleźć się w pobliżu Perth w Australii i będzie mógł zdecydować, czy zatrzyma się, czy też będzie kontynuował rejs aż do Nowej Zelandii.
- Dziś wiatr już osłabł i udało mi się trochę zdrzemnąć. Włączyłem ogrzewanie, wysuszyłem się, bo byłem cały mokry. Jadę na małym genakerze i jednym refie na grocie. Nie myślę o ściganiu, jestem wyczerpany psychicznie. Nie mam pretensji do warunków, tak jest na oceanie, 50 węzłów to jeszcze nie 80 ani 90, przeszkadza mi tylko samoster. Jak można jechać bez kierowcy? – pyta Gutek.
Mija szósta doba odkąd zaczęły się problemy Polaka. Na razie Gutkowski utrzymuje dobrą prędkość, a warunki atmosferyczne pozwalają mu na chwilę wytchnienia. Jest też w kontakcie z komisją regatową, która śledzi na bieżąco jego postępy, żeby w razie konieczności móc zorganizować pomoc. Pierwsze trzy jachty płyną niedaleko siebie, więc istnieje możliwość udzielenia asysty przez pozostałych zawodników. Zespół brzegowy Operon Racing robi wszystko, aby pomóc Gutkowi i utrzymuje z nim stałą łączność.
Więcej informacji bezpośrednio na stronie regat: http://www.velux5oceans.com/?L=2
Klasyfikacja na godzinę 12.00 UTC 28 grudnia 2010:
1. Brad Van Liew – Le Pingouin – 4446,5 Mm do Wellington
2. Derek Hatfield – Active House – 117 Mm do lidera
3. Zbigniew Gutkowski – Operon Racing – 133,5 Mm do lidera
4. Chris Stanmore-Major – Spartan – 784,3 Mm do lidera
5. Christophe Bullens – Five Oceans of Smiles Too – wciąż w Kapsztadzie
Zapraszamy na www.velux5oceans.com
Dołącz do nas na twitter.com/velux5oceans
Dołącz do nas na www.facebook.com/Velux5Oceans
Oglądaj nas na Youtube www.youtube.com/velux5oceans2010
Regaty VELUX 5 OCEANS – The Ultimate Solo Challenge
Regaty VELUX 5 OCEANS są największym indywidualnym wyzwaniem w żeglarstwie. Już ponad 500 osób znalazło się w przestrzeni kosmicznej, a wciąż mniej niż 180 samotnie opłynęło świat. VELUX 5 OCEANS to cykl pięciu odcinków wymagających wyjątkowej odporności na stres, składających się na maraton dookoła kuli ziemskiej o długości 30 tysięcy mil morskich. Regaty, organizowane co cztery lata od 1982 r., były początkiem kariery dla kilku najlepszych żeglarzy świata. VELUX 5 OCEANS to nie tylko najdłuższy, ale również najstarszy rejs dookoła świata. VELUX 5 OCEANS wyznacza nowe trendy w zawodach regatowych wprowadzając w tym roku klasę Eco 60, która jest symbolem oszczędności, dostępności i szacunku dla środowiska.
VELUX
Dzięki światłu dziennemu i świeżemu powietrzu, których dostarczają produkty VELUX, powstają lepsze warunki mieszkalne. Oferta VELUX obejmuje szeroki asortyment okien do poddaszy oraz świetlików wraz z rozwiązaniami przeznaczonymi do płaskiego dachu. VELUX oferuje również różnego rodzaju rolety wewnętrzne i zewnętrzne, żaluzje, produkty izolacyjne oraz do zdalnego sterowania, a także panele solarne przeznaczone do montażu na dachu. Grupa VELUX posiada swoje fabryki w 11 krajach, a przedstawicielstwa handlowe w blisko 40 krajach. Jest jedną z najsilniejszych marek na światowym rynku materiałów budowlanych, a jej produkty są sprzedawane niemal na całym świecie. W Grupie VELUX zatrudnionych jest około 10 tys. osób, a jej właścicielem jest VKR Holding A/S.
Firma VELUX Polska, będąca częścią Grupy VELUX, jest obecna na polskim rynku od 1989 roku. Biuro handlowe VELUX Polska funkcjonuje od 1990 roku. Pierwszą fabrykę w Gnieźnie otwarto w 1998 roku, a kolejna powstała w 2003 roku w Namysłowie. Wszystkie fabryki w Polsce otrzymały certyfikat jakości ISO 9001 oraz ISO 14001 zgodności produkcji z zasadami ekologii, jak również OHSAS 18001 z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. Zatrudnienie VELUX w Polsce systematycznie rośnie, obecnie w fabrykach i spółce handlowej pracuje ponad 1 300 osób.
Clipper Ventures
W tym roku mija 41 lat od kiedy Sir Robin Knox Johnston po raz pierwszy samotnie opłynął świat. Obecnie jako prezes Clipper Ventures jest jednym z największych promotorów regat dookoła świata. Firma Clipper Ventures, założona w 1995 r. zajmuje się przygotowaniem i promocją największych wydarzeń żeglarskich, które przyciągają wielu uczestników, generują znaczące przychody, zainteresowanie mediów i sponsorów. Knox-Johnston zakładając Clipper Venture kierował się zasadą, że żeglarstwo powinno być dostępne dla wszystkich, dlatego zainicjował regaty Clipper Round the World Race, które do tej pory ukończyło 2 tysiące osób.
Partnerzy i dostawcy regat
Partner transportowy, Maersk Line: www.maerskline.com
Port startu i mety, La Rochelle (Francja): www.ville-larochelle.fr / www.agglo-larochelle.fr
Porty: Cape Town, Wellington, Salvador, Charleston
Dostawca odzieży: www.henrilloyd.com
Dostawca nawigacji: www.maxsea.com
Partner badawczy, Portsmouth University: www.port.ac.uk
Partner dla środowiska, Sailors for the Sea: www.sailorsforthesea.org
Oficjalny pomiar czasu: www.nauticawatches.com
Poprzednią relację z regat Velux 5 Oceans zamieściliśmy TUTAJ