Velux 5 Oceans: jacht Belga zalany wodą!

2010-11-25 16:59 Agata Boksa/Hill and Knowlton Poland
_
Autor: OnEdition

Jedyny z pięciu jachtów, który nie ukończył jeszcze pierwszego etapu regat Velux 5 Oceans, "Five Oceans of Smiles too" ma kolejne kłopoty! Ponad dwie tony wody wdarły się nocą do jego wnętrza! To jednak nie wszystkie problemy, jakie napotkał ostatnimi dniami sternik łodzi, Belg Christophe Bullens.

Ponad dwie tony wody zalały w nocy jacht Christophe'a Bullensa - Five Oceans of Smiles too. Przyczyną powodzi było odłamanie się części generatora. Nad ranem Christophe'a obudził zapach paliwa w kabinie. Żeglarz zauważył wodę sięgającą powyżej kolan w komorze silnikowej swojego jachtu Eco 60.

Dodatkowo otworzyło się kilka worków ze śmieciami, które rozsypały się po całym przedziale silnikowym. Kilka godzin zajęło 49-letniemu Belgowi posprzątanie śmieci oraz wybranie wody.

W międzyczasie okazało się też, że okucie mocujące żagiel przedni puściło i woda zalała zapasy jedzenia. „Obudziłem się z bólem głowy i naprawdę szybko chciałem wyjść na świeże powietrze" - powiedział Bullens. „Zobaczyłem wewnątrz jachtu niebieskawy dym i rozpoznałem zapach paliwa. Poszedłem do komory silnikowej i zastałem tam prawdziwy koszmar. Woda sięgała do kolan, wszystko było zalane, a na górze pływały worki ze śmieciami, które się podarły - więc śmieci były wszędzie. Zepsuł się zawór wodny generatora więc cała woda z obiegu chłodzenia silnika wlewała się do środka mniej więcej przez godzinę. Mogę powiedzieć, że szacunkowa ilość wody jaka tam była to około dwie i pół tony".

Po kilku godzinach spędzonych na wylewaniu wody, Christophe wziął do ręki ster żeby wyłączyć na trochę autopilota. Chwilę później usłyszał głośne uderzenie, a po bliższych oględzinach okazało się, że mocowanie solenta rozpadło się. Na szczęście żagiel nie ucierpiał i po naprawie okucia można go było znowu postawić.

Za jakiś czas okazało się, że to nie koniec kłopotów - woda zalała miejsce, gdzie przechowywał zapasy żywności. „Poszedłem wybrać coś na obiad, otworzyłem kabinę i kolejny horror - była zalana wodą" - relacjonuje żeglarz. „Na szczęście jedzenie liofilizowane jest pakowane w oddzielne porcje i szczelne torebki, więc nie ucierpiało. Wszystko inne się nie nadaje - ani chleb, ani biszkopty. Na szczęście powinienem dopłynąć do portu za niecałe dwa tygodnie".

Niewątpliwy pech prześladujący belgijskiego zawodnika zaczął się jeszcze przed regatami od utraty masztu na jachcie, na którym miał wyruszyć w ten rejs. Bullens wystartował tydzień po wszystkich, na innej jednostce, którą udało mu się cudem kupić na kilka dni wcześniej. Potem musiał zawinąć na Wyspy Kanaryjskie żeby naprawić jacht uszkodzony w czasie sztormu. Zatrzymywał się też na Wyspach Zielonego Przylądka, ponieważ był chory i wymagał pomocy lekarza. Potem pod brzegiem Brazylii zerwał mu się sztag, a teraz spotkała go kolejna seria niepowodzeń.

Christophe Bullens wg raportu z godziny 12.00 UTC (25.11.2010) ma do pokonania jeszcze 2 209 Mm zanim dotrze do Kapsztadu w RPA gdzie czekają już pozostali zawodnicy - Brad van Liew, Zbigniew „Gutek" Gutkowski, Derek Hatfield i Chris Stanmore-Major.

Zapraszamy na www.velux5oceans.com,

Dołącz do nas na twitter.com/velux5oceans

Dołącz do nas na www.facebook.com/Velux5Oceans

Oglądaj nas na Youtube www.youtube.com/velux5oceans2010

Regaty VELUX 5 OCEANS - The Ultimate Solo Challenge

Regaty VELUX 5 OCEANS są największym indywidualnym wyzwaniem w żeglarstwie. Już ponad 500 osób znalazło się w przestrzeni kosmicznej, a wciąż mniej niż 180 samotnie opłynęło świat. VELUX 5 OCEANS to cykl pięciu odcinków wymagających wyjątkowej odporności na stres, składających się na maraton dookoła kuli ziemskiej o długości 30 tysięcy mil morskich. Regaty, organizowane co cztery lata od 1982 r., były początkiem kariery dla kilku najlepszych żeglarzy świata. VELUX 5 OCEANS to nie tylko najdłuższy, ale również najstarszy rejs dookoła świata. VELUX 5 OCEANS wyznacza nowe trendy w zawodach regatowych wprowadzając w tym roku klasę Eco 60, która jest symbolem oszczędności, dostępności i szacunku dla środowiska.

www.velux5oceans.com

VELUX

Dzięki światłu dziennemu i świeżemu powietrzu, których dostarczają produkty VELUX, powstają lepsze warunki mieszkalne. Oferta VELUX obejmuje szeroki asortyment okien do poddaszy oraz świetlików wraz z rozwiązaniami przeznaczonymi do płaskiego dachu. VELUX oferuje również różnego rodzaju rolety wewnętrzne i zewnętrzne, żaluzje, produkty izolacyjne oraz do zdalnego sterowania, a także panele solarne przeznaczone do montażu na dachu. Grupa VELUX posiada swoje fabryki w 11 krajach, a przedstawicielstwa handlowe w blisko 40 krajach. Jest jedną z najsilniejszych marek na światowym rynku materiałów budowlanych, a jej produkty są sprzedawane niemal na całym świecie. W Grupie VELUX zatrudnionych jest około 10 tys. osób, a jej właścicielem jest VKR Holding A/S.

Firma VELUX Polska, będąca częścią Grupy VELUX, jest obecna na polskim rynku od 1989 roku. Biuro handlowe VELUX Polska funkcjonuje od 1990 roku. Pierwszą fabrykę w Gnieźnie otwarto w 1998 roku, a kolejna powstała w 2003 roku w Namysłowie. Wszystkie fabryki w Polsce otrzymały certyfikat jakości ISO 9001 oraz ISO 14001 zgodności produkcji z zasadami ekologii, jak również OHSAS 18001 z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. Zatrudnienie VELUX w Polsce systematycznie rośnie, obecnie w fabrykach i spółce handlowej pracuje ponad 1 300 osób.

www.velux.com

www.velux.pl

Clipper Ventures

W tym roku mija 41 lat od kiedy Sir Robin Knox Johnston po raz pierwszy samotnie opłynął świat. Obecnie jako prezes Clipper Ventures jest jednym z największych promotorów regat dookoła świata. Firma Clipper Ventures, założona w 1995 r. zajmuje się przygotowaniem i promocją największych wydarzeń żeglarskich, które przyciągają wielu uczestników, generują znaczące przychody, zainteresowanie mediów i sponsorów. Knox-Johnston zakładając Clipper Venture kierował się zasadą, że żeglarstwo powinno być dostępne dla wszystkich, dlatego zainicjował regaty Clipper Round the World Race, które do tej pory ukończyło 2 tysiące osób.

www.clipper-ventures.com

Partnerzy i dostawcy regat

Partner transportowy, Maersk Line: www.maerskline.com

Port startu i mety, La Rochelle (Francja): www.ville-larochelle.fr / www.agglo-larochelle.fr

Porty: Cape Town, Wellington, Salvador, Charleston

Dostawca odzieży: www.henrilloyd.com

Dostawca nawigacji: www.maxsea.com

Partner badawczy, Portsmouth University: www.port.ac.uk

Partner dla środowiska, Sailors for the Sea: www.sailorsforthesea.org

Oficjalny pomiar czasu: www.nauticawatches.com

POPRZEDNIE RELACJE z VELUX 5 OCEANS:

- relacja z 23 listopada (37 dzień wyścigu)

- relacja z 20 listopada (34 dzień wyścigu)

- relacja z 18 listopada (32 dzień wyścigu)

- relacja z 17 listopada (31 dzień wyścigu)

- relacja z 16 listopada (30 dzień wyścigu)

- relacja z 15 listopada (29 dzień wyścigu)

- relacja z 14 listopada (28 dzień wyścigu)

- relacja z 9 listopada (23 dzień wyścigu)

- relacja z 8 listopada (22 dzień wyścigu)

- relacja z 5 listopada (19 dzień wyścigu)

- relacja z 4 listopada (18 dzień wyścigu)

- relacja z 3 listopada (17 dzień wyścigu)

- relacja z 2. listopada (16 dzień wyścigu)

- dzień 11

- dzień 10

- dzień 9

- dzień 8

- dzień 7

- dzień 5

- dzień 4

- dzień pierwszy-dzień startu

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.