Velux 5 Oceans: "Gutek" musi wpłynąć do Fortalezy
Polski zawodnik żeglujący w regatach dookoła świata VELUX 5 OCEANS ze względów bezpieczeństwa kieruje się do brazylijskiego portu Fortaleza. Dziś nad ranem Zbigniew Gutkowski poinformował komisję regatową o poważnej awarii na pokładzie "Operon Racing" - urwało się górne mocowanie głównego sztagu!
Sztag to jednej z trzech stalowych lin utrzymujących maszt w pionie. Ponieważ rodzaj awarii wyklucza możliwość wykonania naprawy na morzu, a stabilność masztu jest priorytetem dalszej żeglugi, Gutek zdecydował się na postój techniczny w brazylijskim porcie Fortaleza. Zbigniew Gutkowski tak opowiada o tym zdarzeniu:
W nocy około godziny 04.00 rano UTC (06.00 polskiego czasu) przyszła zmiana wiatru, więc musiałem zrzucić genakera i zamienić go na solenta. Po zrobieniu tego porządkowałem liny i nagle usłyszałem trzask. Była czarna noc. Miałem czołówkę, więc zaraz zobaczyłem, że żagiel jest w wodzie. Wyciągnąłem go, żeby się nie podarł i zobaczyłem rozerwaną końcówkę okucia mocującego sztag do masztu. Jest to bardzo mocna część przenosząca największe obciążenia na jachcie, nie ma mocniejszego okucia niż to.
Dziś rano Gutek był około 300 Mm od brazylijskiego portu. Pokonanie tej trasy powinno mu zająć około 48 godzin. Operon Racing właśnie wpłynął na półkulę północną i znajdował się w momencie awarii około ośmiu mil za równikiem. Żeglarz dodaje:
Zdecydowałem się skręcić do brazylijskiego portu Fortaleza i poczekać na część zamienną. Bez tego sztagu nie mogę płynąć w silny północny pasat, ponieważ istnieje realne ryzyko utraty całego masztu. Długo nad tym myślałem, ale muszę podjąć taką decyzję. Będę później w Charleston, ale prawdopodobnie nie byłbym w stanie wyprzedzić kogokolwiek z aktualnymi uszkodzeniami. Teraz moim najważniejszym zadaniem jest utrzymać łódkę w całości, żeby móc wystartować do ostatniego etapu do La Rochelle. Oczywiście chcę wykorzystać sytuację pobytu w porcie żeby naprawić bukszpryt i pojechać do szpitala, sprawdzić, co z moimi żebrami. Bardzo mi przykro, że muszę to powiedzieć.
Postój techniczny nie pociąga za sobą żadnych konsekwencji w postaci punktów karnych. Jest to dozwolone regulaminem regat VELUX 5 OCEANS. Gutkowski może pozostać w porcie tyle czasu, ile będzie wymagała naprawa uszkodzenia. Na miejsce jedzie zespół brzegowy. Gutek i Operon Racing mogą też liczyć na pomoc mieszkających w Fortalezie polskich żeglarzy. Wsparcie zaoferował Darek Marchewka, prowadzący szkołę kitesurfingu niedaleko Fortalezy.
Komisja regatowa jest w stałym kontakcie z polskim zawodnikiem i monitoruje jego pozycję.
Kolejność zawodników w dn. 08.04.2011 na godzinę 12.00 UTC (14.00 czasu polskiego):
1.Brad Van Liew, Le Pingoiun, 2833 Mm do mety, dyst. ost. doby 266 Mm, śr. pr. 11,1 w
2.Derek Hatfield Active House 173 Mm do lidera, dyst. ost. doby 216 Mm, śr. pr. 9 w
3.Chris Stanmore-Major Spartan 296Mm do lidera, dyst. ost. doby 230 Mm, śr. pr. 9,6 w
4.Zbigniew Gutkowski Operon Racine 398 Mm do lidera, dyst. ost. doby 151 Mm, śr. pr. 6,3 w
Regaty VELUX 5 OCEANS to wokółziemskie regaty samotników z przystankami w pięciu portach etapowych. Żeglarze wystartowali z La Rochelle we Francji 17 października 2010. Do Kapsztadu (7500Mm) dopłynęli po około miesiącu. Start drugiego etapu do Wellington w Nowej Zelandii miał miejsce 16 grudnia 2010 (7000Mm). Trzeci etap ruszył 6 lutego 2011 do Punta del Este w Urugwaju (5800Mm), skąd 27 flota wypłynęła do Charleston w USA (5700Mm). W piątym etapie (start 14 maja) żeglarze powrócą do francuskiego La Rochelle (3600Mm) i tym samym wokółziemska pętla licząca ok. 30 000 mil morskich zostanie zamknięta.
Zapraszamy na www.velux5oceans.com
Dołącz do nas na twitter.com/velux5oceans
Dołącz do nas na www.facebook.com/Velux5Oceans
Oglądaj nas na Youtube www.youtube.com/velux5oceans2010
Regaty VELUX 5 OCEANS – The Ultimate Solo Challenge
Regaty VELUX 5 OCEANS są największym indywidualnym wyzwaniem w żeglarstwie. Już ponad 500 osób znalazło się w przestrzeni kosmicznej, a wciąż mniej niż 180 samotnie opłynęło świat. VELUX 5 OCEANS to cykl pięciu odcinków wymagających wyjątkowej odporności na stres, składających się na maraton dookoła kuli ziemskiej o długości 30 tysięcy mil morskich. Regaty, organizowane co cztery lata od 1982 r., były początkiem kariery dla kilku najlepszych żeglarzy świata. VELUX 5 OCEANS to nie tylko najdłuższy, ale również najstarszy rejs dookoła świata. VELUX 5 OCEANS wyznacza nowe trendy w zawodach regatowych wprowadzając w tym roku klasę Eco 60, która jest symbolem oszczędności, dostępności i szacunku dla środowiska.
VELUX
Dzięki światłu dziennemu i świeżemu powietrzu, których dostarczają produkty VELUX, powstają lepsze warunki mieszkalne. Oferta VELUX obejmuje szeroki asortyment okien do poddaszy oraz świetlików wraz z rozwiązaniami przeznaczonymi do płaskiego dachu. VELUX oferuje również różnego rodzaju rolety wewnętrzne i zewnętrzne, żaluzje, produkty izolacyjne oraz do zdalnego sterowania, a także panele solarne przeznaczone do montażu na dachu. Grupa VELUX posiada swoje fabryki w 11 krajach, a przedstawicielstwa handlowe w blisko 40 krajach. Jest jedną z najsilniejszych marek na światowym rynku materiałów budowlanych, a jej produkty są sprzedawane niemal na całym świecie. W Grupie VELUX zatrudnionych jest około 10 tys. osób, a jej właścicielem jest VKR Holding A/S.
Firma VELUX Polska, będąca częścią Grupy VELUX, jest obecna na polskim rynku od 1989 roku. Biuro handlowe VELUX Polska funkcjonuje od 1990 roku. Pierwszą fabrykę w Gnieźnie otwarto w 1998 roku, a kolejna powstała w 2003 roku w Namysłowie. Wszystkie fabryki w Polsce otrzymały certyfikat jakości ISO 9001 oraz ISO 14001 zgodności produkcji z zasadami ekologii, jak również OHSAS 18001 z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. Zatrudnienie VELUX w Polsce systematycznie rośnie, obecnie w fabrykach i spółce handlowej pracuje ponad 1 400 osób.
Clipper Ventures
W tym roku mija 41 lat od kiedy Sir Robin Knox Johnston po raz pierwszy samotnie opłynął świat. Obecnie jako prezes Clipper Ventures jest jednym z największych promotorów regat dookoła świata. Firma Clipper Ventures, założona w 1995 r. zajmuje się przygotowaniem i promocją największych wydarzeń żeglarskich, które przyciągają wielu uczestników, generują znaczące przychody, zainteresowanie mediów i sponsorów. Knox-Johnston zakładając Clipper Venture kierował się zasadą, że żeglarstwo powinno być dostępne dla wszystkich, dlatego zainicjował regaty Clipper Round the World Race, które do tej pory ukończyło 2 tysiące osób.
Poprzednią informację z regat Velux 5 Oceans zamieściliśmy TUTAJ