Velux 5 Oceans: Gutek drugi w klasyfikacji generalnej!
Zbigniew "Gutek" Gutkowski na jachcie "Operon Racing" w sobotę o godzinie 15.07 osiągnął metę i zawinął do La Rochelle, kończąc na trzeciej pozycji ostatni etap żeglarskich regat dookoła świata Velux 5 Oceans. W klasyfikacji generalnej zajął drugie miejsce!
W piątek jako pierwszy do mety dopłynął 43-letni Brad Van Liew na "Le Pingouin". Amerykanin odniósł drugie zwycięstwo w tych regatach, wygrywając wszystkie pięć etapów. W edycji 2002/2003 także był najszybszy na wszystkich kolejnych odcinkach. Przed Polakiem pętlę zamknął 33-letni Brytyjczyk Chris Stanmore-Major ("Spartan"). Natomiast 57-letni Kanadyjczyk Derek Hatfield ("Active House") znajdował się w sobotnie popołudnie w odległości 120 mil od La Rochelle.
37-letni gdańszczanin jest pierwszym polskim żeglarzem, który brał udział w Velux 5 Oceans i 183. osobą na świecie, która samotnie opłynęła glob. Gutkowski, mimo urazu dwóch żeber i problemów technicznych z jachtem, nie wycofał się na czwartym etapie i podjął walkę do samego końca. W połowie trasy z Urugwaju do USA, z powodu awarii "Operon Racing", musiał zawinąć do Fortalezy. Przy okazji, w tym brazylijskim mieście przeszedł w klinice medycznej badania, po upadku na plecy do kokpitu. Okazało się, że ma złamane jedno żebro, a drugie jest pęknięte. Lekarze zalecili Polakowi dłuższy odpoczynek, aby nastąpiła częściowa regeneracja urazu. W Fortalezie spędził 12 dni.
"Waleczne Serce"
Zbyszek „Gutek” Gutkowski zrealizował wielkie marzenie! Ukończył wokółziemski wyścig samotnych żeglarzy. Choć regaty Velux 5 Ocean miały w tej edycji bardzo skromną obsadę, byliśmy świadkami wspaniałego pojedynku czterech bardzo dobrych i ambitnych żeglarzy. Gutek stanął na starcie z najmniejszym w stawce doświadczeniem w samotnej żegludze oceanicznej i na najgorszym jachcie. Wypłynął na ocean jachtem, który w stosunku łódek przeciwników był eksponatem z muzeum techniki. To było tak, jakby ktoś rajdowym Polonezem, chciał ścigać się z nowoczesnymi samochodami WRC. Rywale wiedzieli jednak, że Polak to twarda sztuka i sprytny regatowiec. Wiedzieli, że w swojej karierze ścigał się na łódkach klas olimpijskich, brał udział w regatach The Race i opłynął Horn w skrajnie trudnych warunkach. Tuż przed oddaniem cum w La Rochelle, organizator regat, słynny żeglarz brytyjski sir Robin Knox- Johnston, ściskając dłoń Gutka powiedział – „pamiętaj bezpieczeństwo w tym wyścigu jest najważniejsze!”. Robin wiedział, że odważny i niezwykle zmotywowany Polak może w przypływie poziomu adrenaliny zapominać o tym najważniejszej w żeglarstwie zasadzie. Gutek zastosował się jednak do rady legendy świętego jachtingu. Nie zawiódł sponsorów, przyjaciół i kibiców w kraju. Żeglował doskonale i na trzech pierwszych etapach przypływał drugi na metę. Jego wygrana z rywalem o 4 sekundy, na etapie z Wellington w Nowej Zelandii do Punta del Este w Urugwaju, była szeroko komentowana na całym świecie. To był regatowy, taktyczny majstersztyk! To było potwierdzenie klasy naszego żeglarza. Choć później miał poważne kłopoty jachtem i złamanym żebrem pokazał, że zasługuje jak nikt inny na miano „Walecznego Serca”. Dopłynął po wielkich trudach do Charleston w USA, a następnie doskonale poradził sobie na trudnej trasie przez Atlantyk do mety w La Rochelle. Drugie miejsce w regatach dookoła świata osiągnięte w tak wspaniałym stylu, przyniesie mu światowe uznanie i odnotowane zostanie na kartach historii światowego jachtingu regatowego. Miejmy nadzieję, że start w Velux 5 Ocean było dla Gutka otwarciem jego żeglarskiej kariery. Życzyć mu należy, aby znalazł kolejnych sponsorów i spróbował swych sił w takich wyścigach jak Vendee Globe, Bracelona World Race i Route du Rhum. Znając umiejętności i ambicje naszego „Walecznego Serca” mielibyśmy z tych startów wiele powodów do dumy.
Waldemar Heflich
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
„Jeszcze to do mnie nie dotarło" - powiedział żeglarz po przekroczeniu linii mety. „Jestem zmęczony, ale popłynąłbym jeszcze raz" - dodał. „Bardzo się cieszę. Kto by się nie cieszył, przepłynąłem w końcu kawał drogi". Gutek jest 183 osobą, która samotnie opłynęła Ziemię dookoła. „Nie sądziłem, że mogę być drugi na mecie w regatach dookoła świata, tym bardziej, że wiedziałem od początku, że nie dysponuję najszybszą jednostką, ale udało mi się zrobić wszystkim niespodziankę, sam również byłem zaskoczony tym, co ta łódka potrafi."
„Ale to, że udało mi się ukończyć te regaty, to nie tylko moja zasługa, ale całego zespołu Operon Racing, któremu chciałbym teraz bardzo serdecznie podziękować za to, że pomagali mi cały czas. Dziękuję też wydawnictwu Operon i firmie VELUX, bo bez nich nie udało by się wystartować oraz wszystkim partnerom a także przyjaciołom i kibicom, którzy wierzyli we mnie i pomagali, bo bardzo wiele osób nie wierzyło, że realizacja mojego marzenia jest możliwa. Nie raz było ciężko, to naprawdę duża lekcja życia."
„Serdecznie gratulujemy Zbigniewowi Gutkowskiemu jego niezwykłego osiągnięcia. Wszyscy w biurze VELUX wiernie mu kibicowaliśmy, śledziliśmy jego przygody i poczynania z zapartym tchem. Dokonał wielkiej rzeczy samotnie opływając świat i jesteśmy z niego dumni. Bardzo się cieszę, że VELUX zdecydował się na sponsoring tak wspaniałego wydarzenia sportowego, jakim są regaty samotnych żeglarzy dookoła świata, rozpowszechniając tym samym przekaz o znaczeniu zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska, który jest nadrzędny również dla firmy VELUX" - powiedziała Lidia Mikołajczyk-Gmur, Dyrektor Generalny VELUX Polska.
Zbigniew „Gutek" Gutkowski dokonał tego już po raz drugi w swojej karierze - po raz pierwszy zamknął wielką pętlę żeglując w roku 2000 na pokładzie katamarana Warta-Polpharma w regatach załogowych The Race.
Trzydziestosześcioletni żeglarz przypłynął do La Rochelle na pokładzie swojego jachtu Operon Racing kończąc niesamowity rejs, w trakcie którego zmagał się nie tylko z żywiołami, ale też z różnego rodzaju przeciwnościami losu - jednak udało mu się wszystkie pokonać i zyskać kibiców oraz sympatyków na całym świecie. Niemniej miał okazję bez wątpienia przekonać się, że VELUX 5 OCEANS to największe samotne wyzwanie dla człowieka na wodzie. Miał do czynienia zarówno z poważnymi urazami fizycznymi jak i awariami technicznymi, również takimi, których prawdopodobieństwo wystąpienia można uznać za bliskie zeru.
Gutek ukończył etap o długości 3894 mil morskich z Charleston w Południowej Karolinie do La Rochelle w ciągu 13 dni, 18 godzin i 7 minut. Średnia prędkość na trasie wyniosła 11,8 węzła.
Gdańszczanin od urodzenia, zaczynał karierę żeglarską w klasach olimpijskich. Po raz pierwszy reprezentował Polskę jako członek kadry narodowej klasy 470 w latach 1987-1995. Kilka lat również startował w klasie 49-er i była to jedna z najlepszych polskich załóg. W roku 2000 rozpoczął przygodę z żeglarstwem oceanicznym. W tym roku jako kapitan wachtowy wystartował na katamaranie WARTA-POLPHARMA w regatach The Race, wokółziemskim wyścigu milenijnym wielokadłubowców non-stop dookoła świata. W roku 2005 prowadził w regatach Nokia Oops Cup trimaran Bonduelle klasy ORMA 60.
Jacht Gutka, "Operon Racing", zwodowany w roku 1993, po raz trzeci odbył podróż dookoła świata. Wcześniej znany jako Bagages Superior, wygrał regaty Vendee Globe w edycji 1992/93, a w kolejnej edycji tej imprezy, w roku 1996/97, pod nazwą Café Legal, przypłynął czwarty. Przebudowany w roku 2000 przeszedł remont generalny w 2005 i wciąż jak widać może mierzyć się z dużo nowszymi jednostkami.
Zapraszamy na www.velux5oceans.com
Dołącz do nas na twitter.com/velux5oceans
Dołącz do nas na www.facebook.com/Velux5Oceans
Oglądaj nas na Youtube www.youtube.com/velux5oceans2010
Regaty VELUX 5 OCEANS - The Ultimate Solo Challenge
Regaty VELUX 5 OCEANS są największym indywidualnym wyzwaniem w żeglarstwie. Już ponad 500 osób znalazło się w przestrzeni kosmicznej, a wciąż mniej niż 180 samotnie opłynęło świat. VELUX 5 OCEANS to cykl pięciu odcinków wymagających wyjątkowej odporności na stres, składających się na maraton dookoła kuli ziemskiej o długości 30 tysięcy mil morskich. Regaty, organizowane co cztery lata od 1982 r., były początkiem kariery dla kilku najlepszych żeglarzy świata. VELUX 5 OCEANS to nie tylko najdłuższy, ale również najstarszy rejs dookoła świata. VELUX 5 OCEANS wyznacza nowe trendy w zawodach regatowych wprowadzając w tym roku klasę Eco 60, która jest symbolem oszczędności, dostępności i szacunku dla środowiska.
VELUX
Dzięki światłu dziennemu i świeżemu powietrzu, których dostarczają produkty VELUX, powstają lepsze warunki mieszkalne. Oferta VELUX obejmuje szeroki asortyment okien do poddaszy oraz świetlików wraz z rozwiązaniami przeznaczonymi do płaskiego dachu. VELUX oferuje również różnego rodzaju rolety wewnętrzne i zewnętrzne, żaluzje, produkty izolacyjne oraz do zdalnego sterowania, a także panele solarne przeznaczone do montażu na dachu. Grupa VELUX posiada swoje fabryki w 11 krajach, a przedstawicielstwa handlowe w blisko 40 krajach. Jest jedną z najsilniejszych marek na światowym rynku materiałów budowlanych, a jej produkty są sprzedawane niemal na całym świecie. W Grupie VELUX zatrudnionych jest około 10 tys. osób, a jej właścicielem jest VKR Holding A/S.
Firma VELUX Polska, będąca częścią Grupy VELUX, jest obecna na polskim rynku od 1989 roku. Biuro handlowe VELUX Polska funkcjonuje od 1990 roku. Pierwszą fabrykę w Gnieźnie otwarto w 1998 roku, a kolejna powstała w 2003 roku w Namysłowie. Wszystkie fabryki w Polsce otrzymały certyfikat jakości ISO 9001 oraz ISO 14001 zgodności produkcji z zasadami ekologii, jak również OHSAS 18001 z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. Zatrudnienie VELUX w Polsce systematycznie rośnie, obecnie w fabrykach i spółce handlowej pracuje ponad 1 300 osób.
Clipper Ventures
W tym roku mija 41 lat od kiedy Sir Robin Knox Johnston po raz pierwszy samotnie opłynął świat. Obecnie jako prezes Clipper Ventures jest jednym z największych promotorów regat dookoła świata. Firma Clipper Ventures, założona w 1995 r. zajmuje się przygotowaniem i promocją największych wydarzeń żeglarskich, które przyciągają wielu uczestników, generują znaczące przychody, zainteresowanie mediów i sponsorów. Knox-Johnston zakładając Clipper Venture kierował się zasadą, że żeglarstwo powinno być dostępne dla wszystkich, dlatego zainicjował regaty Clipper Round the World Race, które do tej pory ukończyło 2 tysiące osób.