Gutek drugi na mecie w Kapsztadzie
Polak biorący udział w okołoziemskich regatach VELUX 5 OCEANS zajął fantastyczną, drugą pozycję na podium pierwszego etapu wyścigu, dokładnie po miesiącu rywalizacji na wodzie. Gutek przekroczył linię mety 17 listopada o godzinie 21.03 czasu polskiego.
Po zejściu na ląd powiedział: „Po raz pierwszy czuję się trochę zmęczony. Ostatnie 12 godzin jechałem tylko na 3 refie, bez foka, bo miałem ponad 50 węzłów wiatru i ośmiometrową falę z boku, więc napędu było wystarczająco. Jakieś 3-4 mile przed metą się rozrefowałem, potem wchodząc do portu znowu musiałem refować żagle bo był szkwał 30 węzłów a ja jechałem już na pełnym zestawie, więc się zmęczyłem tymi wszystkimi ćwiczeniami, tym bardziej, że wszystko odbywało się tak naprawdę już po zachodzie słońca. Ale ogólnie rejs mnie nie zmęczył, mogę tak pływać, tylko muszę mieć motywację.” Gutkowski najbardziej zadowolony jest z tego, że udało mu się dotrzeć cało do mety i że sprzęt to wytrzymał. Jego największą motywacją było, jak sam przyznaje, ciągłe współzawodnictwo z Bradem. Dla Gutka, od dzieciństwa ścigającego się w regatach, to właśnie jest cały urok żeglarstwa.
Zbigniew „Gutek” Gutkowski, 36-letni żeglarz z Gdańska, wystartował na jachcie Operon Racing klasy Eco 60 w gronie pięciu zawodników z francuskiego portu La Rochelle 17 października. Jeszcze na wodach Zatoki Biskajskiej, ku zaskoczeniu międzynarodowych obserwatorów, czwartego dnia regat objął prowadzenie floty na prawie trzy doby. Jego decyzje taktyczne w niezwykle trudnym nawigacyjnie rejonie okazały się najlepsze. Niestety z powodu awarii, utraty żagla i konieczności wchodzenia na maszt, pozycję lidera przejął Brad Van Liew (Le Pingouin), który od niedzieli świętuje na lądzie zwycięstwo w pierwszym etapie regat.
Gutek pomimo kolejnych kłopotów ze sprzętem oraz groźnego wypadku, w którym poważnie rozciął sobie głowę wirnikiem od generatora wiatrowego nieustannie „śledził” Amerykanina nie pozwalając oddalić mu się bardziej niż o dwadzieścia kilka godzin szybkiej żeglugi. Zacięta rywalizacja trwała. W międzyczasie Gutkowski cały czas walczył z problemami dotyczącymi samosteru, które udało się definitywnie pokonać mniej więcej w połowie trasy. Wtedy też wyraźnie zaczęła się zmniejszać odległość dzieląca go od lidera. Polak po kilku dniach nadrobił cały dystans i wyprzedził Le Pingouina, ale niestety na krótko, gdyż zerwał fal i stracił kolejny genaker, który umożliwiał mu osiąganie bardzo dużych prędkości z wiatrem. Żadne naprawy ze względu na warunki nie były możliwe, a kiedy już udało mu się pomimo dużej fali i silnego wiatru znów wejść na maszt i zejść z niego po wykonaniu niezbędnych prac, podarł się ostatni z żagli umożliwiających płynięcie pełnym kursem - spinaker. Zdarzyło się to dosłownie na kilka dni przed metą. Gutek sfrustrowany śledził więc Brada dopływającego do mety trzy dni przed nim absolutnie świadomy tego, że rywalizacja o pierwsze miejsce mogła trwać dosłownie do ostatnich metrów.
„Zbigniew Gutkowski pokazał wszystkim, że jest w stanie nawiązać równorzędną walkę z najlepszymi na świecie. Udowodnił wielką żeglarską klasę, pokazał fantastyczne umiejętności nawigacyjne i taktyczne. Jesteśmy dumni z jego wyczynu i bardzo mu gratulujemy” – powiedziała dyrektor generalna VELUX Polska Lidia Mikołajczyk-Gmur.
Po raz pierwszy w 28-letniej historii regat VELUX 5 OCEANS na starcie stanął Polak. Jego Operon Racing to najstarsza z pięciu startujących łodzi, o dziesięć lat starsza od głównego przeciwnika – Le Pingouin i posiadająca o jedną trzecią mniejszą powierzchnię żagli, ale bardzo dobra. Awarie, w tym również bardzo poważne, zdarzały się również innym zawodnikom, jedynie Amerykanin uniknął ich prawie do samej mety. Gutek trzy razy wchodził na maszt, stracił trzy żagle. Po drodze naprawił hydrogenerator oraz samoster. Nie udało mu się naprawić odsalarki, ale świetnie poradził sobie z założeniem szwów na własnej głowie. Na swoje miejsce na podium ciężko zapracował.
Zbigniew Gutkowski spędził na wodzie dokładnie 31 dni, 6 godzin i 3 minuty. Pokonał 8 153 mile morskie, a jego średnia prędkość wynosiła 10, 87 węzła. Za drugie miejsce w regatach Gutek otrzymał 10 punktów oraz nagrodę pieniężną w wysokości 15 tys. euro.
Tak naprawdę regaty się dopiero zaczynają, bo ukończony właśnie przez Gutkowskiego etap to pierwszy spośród pięciu składających się na całą, liczącą 30 000 mil morskich trasę dookoła świata. Start kolejnego odcinka 12 grudnia z Kapsztadu do Wellington w Nowej Zelandii.
Zapraszamy na www.velux5oceans.com,
http://www.velux5oceans.com/?L=2
Dołącz do nas na twitter.com/velux5oceans
Dołącz do nas na www.facebook.com/Velux5Oceans
Oglądaj nas na Youtube www.youtube.com/velux5oceans2010
Regaty VELUX 5 OCEANS – The Ultimate Solo Challenge
Regaty VELUX 5 OCEANS są największym indywidualnym wyzwaniem w żeglarstwie. Już ponad 500 osób znalazło się w przestrzeni kosmicznej, a wciąż mniej niż 180 samotnie opłynęło świat. VELUX 5 OCEANS to cykl pięciu odcinków wymagających wyjątkowej odporności na stres, składających się na maraton dookoła kuli ziemskiej o długości 30 tysięcy mil morskich. Regaty, organizowane co cztery lata od 1982 r., były początkiem kariery dla kilku najlepszych żeglarzy świata. VELUX 5 OCEANS to nie tylko najdłuższy, ale również najstarszy rejs dookoła świata. VELUX 5 OCEANS wyznacza nowe trendy w zawodach regatowych wprowadzając w tym roku klasę Eco 60, która jest symbolem oszczędności, dostępności i szacunku dla środowiska.
VELUX
Dzięki światłu dziennemu i świeżemu powietrzu, których dostarczają produkty VELUX, powstają lepsze warunki mieszkalne. Oferta VELUX obejmuje szeroki asortyment okien do poddaszy oraz świetlików wraz z rozwiązaniami przeznaczonymi do płaskiego dachu. VELUX oferuje również różnego rodzaju rolety wewnętrzne i zewnętrzne, żaluzje, produkty izolacyjne oraz do zdalnego sterowania, a także panele solarne przeznaczone do montażu na dachu. Grupa VELUX posiada swoje fabryki w 11 krajach, a przedstawicielstwa handlowe w blisko 40 krajach. Jest jedną z najsilniejszych marek na światowym rynku materiałów budowlanych, a jej produkty są sprzedawane niemal na całym świecie. W Grupie VELUX zatrudnionych jest około 10 tys. osób, a jej właścicielem jest VKR Holding A/S.
Firma VELUX Polska, będąca częścią Grupy VELUX, jest obecna na polskim rynku od 1989 roku. Biuro handlowe VELUX Polska funkcjonuje od 1990 roku. Pierwszą fabrykę w Gnieźnie otwarto w 1998 roku, a kolejna powstała w 2003 roku w Namysłowie. Wszystkie fabryki w Polsce otrzymały certyfikat jakości ISO 9001 oraz ISO 14001 zgodności produkcji z zasadami ekologii, jak również OHSAS 18001 z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. Zatrudnienie VELUX w Polsce systematycznie rośnie, obecnie w fabrykach i spółce handlowej pracuje ponad 1 300 osób.
Clipper Ventures
W tym roku mija 41 lat od kiedy Sir Robin Knox Johnston po raz pierwszy samotnie opłynął świat. Obecnie jako prezes Clipper Ventures jest jednym z największych promotorów regat dookoła świata. Firma Clipper Ventures, założona w 1995 r. zajmuje się przygotowaniem i promocją największych wydarzeń żeglarskich, które przyciągają wielu uczestników, generują znaczące przychody, zainteresowanie mediów i sponsorów. Knox-Johnston zakładając Clipper Venture kierował się zasadą, że żeglarstwo powinno być dostępne dla wszystkich, dlatego zainicjował regaty Clipper Round the World Race, które do tej pory ukończyło 2 tysiące osób.
Partnerzy i dostawcy regat
Partner transportowy, Maersk Line: www.maerskline.com
Port startu i mety, La Rochelle (Francja): www.ville-larochelle.fr / www.agglo-larochelle.fr
Porty: Cape Town, Wellington, Salvador, Charleston
Dostawca odzieży: www.henrilloyd.com
Dostawca nawigacji: www.maxsea.com
Partner badawczy, Portsmouth University: www.port.ac.uk
Partner dla środowiska, Sailors for the Sea: www.sailorsforthesea.org
Oficjalny pomiar czasu: www.nauticawatches.com
POPRZEDNIE RELACJE z VELUX 5 OCEANS:
- relacja z 17 listopada (31 dzień wyścigu)
- relacja z 16 listopada (30 dzień wyścigu)
- relacja z 15 listopada (29 dzień wyścigu)
- relacja z 14 listopada (28 dzień wyścigu)
- relacja z 9 listopada (23 dzień wyścigu)
- relacja z 8 listopada (22 dzień wyścigu)
- relacja z 5 listopada (19 dzień wyścigu)
- relacja z 4 listopada (18 dzień wyścigu)
- relacja z 3 listopada (17 dzień wyścigu)