Velux 5 Oceans: "Gutek" coraz bliżej mety
Zbigniew Gutkowski, który w czwartek 21 kwietnia wypłynął z brazylijskiego portu Fortaleza do Charleston, jest coraz bliżej celu. Polak powinien dopłynąć do mety 4 etapu samotniczych regat dookoła świata w ciągu ok. 10 dni. Wczoraj, zgodnie z tradycją, "Gutek" miał lany poniedziałek.
„Miałem dużą chmurę, spod której przyszło 20 węzłów wiatru i ściana wody” – opowiada Gutek. „Byłem więc mokry, ale wykorzystałem ten deszcz również po to, żeby wziąć prysznic i zrobić pranie. Chmura się przydała, bo jest bardzo gorąco” – dodał.
Średnie dobowe przebiegi Operon Racing wynoszą ostatnio 220-250 mil morskich na dobę, co jak na spokojną żeglugę przy zredukowanym ożaglowaniu (Gutkowski ze względu na uszkodzone żebra postanowił się oszczędzać) jest bardzo dobrym wynikiem. Dziś o godzinie 08.00 rano czasu polskiego miał jeszcze 2 227 Mm do mety, a średnia prędkość wynosi powyżej 10 węzłów. W tych warunkach powinien dotrzeć do portu w czasie poniżej dziesięciu dni.
„Mógłbym płynąć szybciej” – twierdzi Polak, „Ale to wymagałoby postawienia genakera, a chcę oszczędzać żebra najdłużej jak mogę. Większość czasu spędzam w środku, staram się leżeć. Jutro jednak wiatr odkręci, więc pewnie i tak będę musiał to zrobić, bo inaczej nie da się płynąć wyznaczonym kursem”. Gutkowski ma naturę regatowca i żegluga turystyczna nie jest jego ulubioną formą spędzania czasu. Pozwala za to na obserwacje przyrodnicze:
„Zauważyłem nowy gatunek ptaków” – mówi. „Pierwszy raz widziałem je po wypłynięciu z Punta del Este, teraz pojawiły się znowu. Latają szkaradnie, ale są sprytne. Czekają w pobliżu, aż cień jachtu przestraszy latające ryby, które wtedy wyskakują w górę i stanowią łatwy cel.”
Pozostali trzej zawodnicy biorący udział w regatach VELUX 5 OCEANS są już w porcie – Polak musiał zatrzymać się po drodze z powodu awarii jachtu i bólu żeber, które okazały się złamane. Stąd jego opóźnienie w tym etapie.
Do tej pory Gutek każdy kolejny etap kończył z drugą lokatą. Tym razem będzie na czwartym miejscu, co zrówna go punktowo w klasyfikacji generalnej z Kanadyjczykiem Derekiem Hatfieldem (Active House). W związku z tym ostatni etap z USA do La Rochelle zadecyduje o finalnej kolejności na podium. Pozycji lidera Brada van Liewa (Le Pingouin) raczej nic nie jest w stanie zagrozić, z kolei Anglik Chris Stanmore-Major (Spartan) traci do Kanadyjczyka siedem punktów i jest bardzo zdeterminowany, więc może być groźnym rywalem.
14 maja rozpocznie się piąty, ostatni już etap samotnych regat dookoła świata VELUX 5 OCEANS.
Regaty VELUX 5 OCEANS to wokółziemskie regaty samotników z przystankami w pięciu portach etapowych. Żeglarze wystartowali z La Rochelle we Francji 17 października 2010. Do Kapsztadu (7500Mm) dopłynęli po około miesiącu. Start drugiego etapu do Wellington w Nowej Zelandii miał miejsce 16 grudnia 2010 (7000Mm). Trzeci etap ruszył 6 lutego 2011 do Punta del Este w Urugwaju (5800Mm), skąd 27 flota wypłynęła do Charleston w USA (5700Mm). W piątym etapie (start 14 maja) żeglarze powrócą do francuskiego La Rochelle (3600Mm) i tym samym wokółziemska pętla licząca ok. 30 000 mil morskich zostanie zamknięta.
Zapraszamy na www.velux5oceans.com
Dołącz do nas na twitter.com/velux5oceans
Dołącz do nas na www.facebook.com/Velux5Oceans
Oglądaj nas na Youtube www.youtube.com/velux5oceans2010
Regaty VELUX 5 OCEANS – The Ultimate Solo Challenge
Regaty VELUX 5 OCEANS są największym indywidualnym wyzwaniem w żeglarstwie. Już ponad 500 osób znalazło się w przestrzeni kosmicznej, a wciąż mniej niż 180 samotnie opłynęło świat. VELUX 5 OCEANS to cykl pięciu odcinków wymagających wyjątkowej odporności na stres, składających się na maraton dookoła kuli ziemskiej o długości 30 tysięcy mil morskich. Regaty, organizowane co cztery lata od 1982 r., były początkiem kariery dla kilku najlepszych żeglarzy świata. VELUX 5 OCEANS to nie tylko najdłuższy, ale również najstarszy rejs dookoła świata. VELUX 5 OCEANS wyznacza nowe trendy w zawodach regatowych wprowadzając w tym roku klasę Eco 60, która jest symbolem oszczędności, dostępności i szacunku dla środowiska.
VELUX
Dzięki światłu dziennemu i świeżemu powietrzu, których dostarczają produkty VELUX, powstają lepsze warunki mieszkalne. Oferta VELUX obejmuje szeroki asortyment okien do poddaszy oraz świetlików wraz z rozwiązaniami przeznaczonymi do płaskiego dachu. VELUX oferuje również różnego rodzaju rolety wewnętrzne i zewnętrzne, żaluzje, produkty izolacyjne oraz do zdalnego sterowania, a także panele solarne przeznaczone do montażu na dachu. Grupa VELUX posiada swoje fabryki w 11 krajach, a przedstawicielstwa handlowe w blisko 40 krajach. Jest jedną z najsilniejszych marek na światowym rynku materiałów budowlanych, a jej produkty są sprzedawane niemal na całym świecie. W Grupie VELUX zatrudnionych jest około 10 tys. osób, a jej właścicielem jest VKR Holding A/S.
Firma VELUX Polska, będąca częścią Grupy VELUX, jest obecna na polskim rynku od 1989 roku. Biuro handlowe VELUX Polska funkcjonuje od 1990 roku. Pierwszą fabrykę w Gnieźnie otwarto w 1998 roku, a kolejna powstała w 2003 roku w Namysłowie. Wszystkie fabryki w Polsce otrzymały certyfikat jakości ISO 9001 oraz ISO 14001 zgodności produkcji z zasadami ekologii, jak również OHSAS 18001 z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. Zatrudnienie VELUX w Polsce systematycznie rośnie, obecnie w fabrykach i spółce handlowej pracuje ponad 1 400 osób.
Clipper Ventures
W tym roku mija 41 lat od kiedy Sir Robin Knox Johnston po raz pierwszy samotnie opłynął świat. Obecnie jako prezes Clipper Ventures jest jednym z największych promotorów regat dookoła świata. Firma Clipper Ventures, założona w 1995 r. zajmuje się przygotowaniem i promocją największych wydarzeń żeglarskich, które przyciągają wielu uczestników, generują znaczące przychody, zainteresowanie mediów i sponsorów. Knox-Johnston zakładając Clipper Venture kierował się zasadą, że żeglarstwo powinno być dostępne dla wszystkich, dlatego zainicjował regaty Clipper Round the World Race, które do tej pory ukończyło 2 tysiące osób.
Poprzednią informację z regat Velux 5 Oceans zamieściliśmy TUTAJ