Velux 5 Oceans: etap czwarty - taktyczny
Czterech zawodników wyruszy w niedzielę, 27 marca w kolejny, czwarty już etap regat samotników dookoła świata, Velux 5 Oceans. 5700 mil morskich z Punta del Este w Urugwaju do Charleston w Karolinie Południowej (USA) będzie wyzwaniem przede wszystkim taktycznym.
Ceremonia startu zacznie się o godzinie 11.oo czasu miejscowego. Jachty opuszczą marinę o godzinie 11.3o. Start zaplanowano na godzinę 13.oo. Mapa strefy startowej wygląda tak:
Taktyka będzie tutaj kluczowym słowem. Do przepłynięcia jest 5 700 mil morskich po wodach Atlantyku z Urugwaju do Południowej Karoliny na wschodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych. Praktycznie od razu po starcie 27 marca zawodnicy zmierzą się z pierwszym wyzwaniem, jakim jest Wyż Świętej Heleny. Mieli już z nim do czynienia po drodze do pierwszego z portów etapowych, Kapsztadu. Wpływ tej ogromnej, wciąż zmieniającej swoje położenie strefy wysokiego ciśnienia sięga od brzegów Afryki do brzegów Ameryki Południowej. Wyż przemieszcza się po Południowym Atlantyku bez konkretnego rytmu czy powodu, w różnych kierunkach, zmienia się również jego intensywność.
Zawodnicy, którzy dobrze radzą sobie z tego rodzaju wyzwaniami, będą mieli szansę szybciej przebić się na północ. Ci, którym nie uda się właściwie rozegrać tej pierwszej bitwy, mogą zostać w bezwietrznych strefach na dłużej.
Po pokonaniu Wyżu Świętej Heleny żeglarze zaczną wchodzić w strefę południowo-wschodnich pasatów, które powinny zapewnić im fantastyczne warunki do żeglugi - na krótką chwilę. Niedługo potem jachty wpłyną w międzyzwrotnikową strefę konwergencji, znaną jako pas ciszy równikowej. Znajduje się ona po obu stronach równika, ale nie ma stałych granic i stale się przemieszcza, a charakteryzują ją zarówno frustrujące strefy bez wiatru jak i nadchodzące nagle silne szkwały i burze.
Po przejściu równika znów czekają pasaty - tym razem północno-wschodnie. Razem z nimi zawodnicy powinni pożeglować względnie prostą drogą bezpośrednio do Charleston. Ale oczywiście im bliżej lądu, tym większe wpływy lokalnych wiatrów i prądów, które również nie ułatwią im zadania.
W przeciwieństwie do dwóch poprzednich etapów rozgrywanych na Oceanie Południowym, gdzie duża część żeglugi prowadziła z wiatrem, etap czwarty będzie prawdopodobnie przede wszystkim żeglugą pod wiatr, przy zdecydowanie mniejszej fali. Podstawowa trudność jednak polegać będzie tym razem na nieustannym śledzeniu zmian pogody i dostosowaniu się do nich. Pierwsze jachty spodziewane będą na mecie po około 26 dniach od startu.
Zbigniew Gutkowski tak mówi na temat czwartego etapu oraz przygotowań do startu:
„Każdy etap jest dla mnie wyzwaniem, dla mnie najważniejsza jest strategia i taktyka, bo tylko tak mogę utrzymać się w stawce. Dodam, że moje doświadczenie z małych łódek bardzo się przydaje, a w tym etapie muszę naprawdę płynąć bardzo strategicznie. Ostatni etap pokazał, że stawka jest bardzo wyrównana, ciężko wygrać z Bradem, ma bardzo szybką łódkę i zawsze będzie szybszy. Chris i Derek też pływają bardzo szybko i dobrze, będzie zacięta walka. Muszę mieć czystą głowę, kluczem jest dobre przygotowanie Operon Racing do 4 etapu.
Z przygotowań jestem zadowolony, dużo prac wykonałem sam, oczywiście przy pomocy zespołu brzegowego. Mamy harmonogram zajęć i realizujemy go zgodnie z planem. Dzisiaj „dzień żagli i olinowania" oraz dokończenie prac z kabestanami. Zamówiona została nowa antena SatC, stara jest uszkodzona i nie do naprawienia. System nawigacji jest w pełni gotowy, zainstalowaliśmy też system awaryjny, który dostałem od Eljachtu, całość została sprawdzona i działa bez zarzutu. Czekamy jeszcze na części do naprawy kila."
Nie przegapcie szansy na zadanie pytania zawodnikom regat VELUX 5 OCEANS:
Zbigniew „Gutek" Gutkowski (POL): wtorek, 22 marca, 1800 UTC / 1900 PL
Chris Stanmore-Major (GBR): wtorek, 22 marca, 1830 UTC / 1930 PL
Brad Van Liew (USA): środa, 23 marca, 2300 UTC / 2400 PL
Derek Hatfield (CAN): środa, 23 marca, 2330 UTC / 0030 PL czwartek 24 marca
Czat z Bradem Van Liewem, Derekiem Hatfieldem i Chrisem Stanmore-Majorem będzie prowadzony po angielsku, z Gutkiem przez pierwsze 20 minut po polsku, potem ostatnie 10 minut po angielsku.
Każdy czat będzie trwał pół godziny. Uczestnictwo przez stronę www.eco60.net.
Zapraszamy na www.velux5oceans.com
Dołącz do nas na twitter.com/velux5oceans
Dołącz do nas na www.facebook.com/Velux5Oceans
Oglądaj nas na Youtube www.youtube.com/velux5oceans2010
Regaty VELUX 5 OCEANS - The Ultimate Solo Challenge
Regaty VELUX 5 OCEANS są największym indywidualnym wyzwaniem w żeglarstwie. Już ponad 500 osób znalazło się w przestrzeni kosmicznej, a wciąż mniej niż 180 samotnie opłynęło świat. VELUX 5 OCEANS to cykl pięciu odcinków wymagających wyjątkowej odporności na stres, składających się na maraton dookoła kuli ziemskiej o długości 30 tysięcy mil morskich. Regaty, organizowane co cztery lata od 1982 r., były początkiem kariery dla kilku najlepszych żeglarzy świata. VELUX 5 OCEANS to nie tylko najdłuższy, ale również najstarszy rejs dookoła świata. VELUX 5 OCEANS wyznacza nowe trendy w zawodach regatowych wprowadzając w tym roku klasę Eco 60, która jest symbolem oszczędności, dostępności i szacunku dla środowiska.
VELUX
Dzięki światłu dziennemu i świeżemu powietrzu, których dostarczają produkty VELUX, powstają lepsze warunki mieszkalne. Oferta VELUX obejmuje szeroki asortyment okien do poddaszy oraz świetlików wraz z rozwiązaniami przeznaczonymi do płaskiego dachu. VELUX oferuje również różnego rodzaju rolety wewnętrzne i zewnętrzne, żaluzje, produkty izolacyjne oraz do zdalnego sterowania, a także panele solarne przeznaczone do montażu na dachu. Grupa VELUX posiada swoje fabryki w 11 krajach, a przedstawicielstwa handlowe w blisko 40 krajach. Jest jedną z najsilniejszych marek na światowym rynku materiałów budowlanych, a jej produkty są sprzedawane niemal na całym świecie. W Grupie VELUX zatrudnionych jest około 10 tys. osób, a jej właścicielem jest VKR Holding A/S.
Firma VELUX Polska, będąca częścią Grupy VELUX, jest obecna na polskim rynku od 1989 roku. Biuro handlowe VELUX Polska funkcjonuje od 1990 roku. Pierwszą fabrykę w Gnieźnie otwarto w 1998 roku, a kolejna powstała w 2003 roku w Namysłowie. Wszystkie fabryki w Polsce otrzymały certyfikat jakości ISO 9001 oraz ISO 14001 zgodności produkcji z zasadami ekologii, jak również OHSAS 18001 z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. Zatrudnienie VELUX w Polsce systematycznie rośnie, obecnie w fabrykach i spółce handlowej pracuje ponad 1 300 osób.
Clipper Ventures
W tym roku mija 41 lat od kiedy Sir Robin Knox Johnston po raz pierwszy samotnie opłynął świat. Obecnie jako prezes Clipper Ventures jest jednym z największych promotorów regat dookoła świata. Firma Clipper Ventures, założona w 1995 r. zajmuje się przygotowaniem i promocją największych wydarzeń żeglarskich, które przyciągają wielu uczestników, generują znaczące przychody, zainteresowanie mediów i sponsorów. Knox-Johnston zakładając Clipper Venture kierował się zasadą, że żeglarstwo powinno być dostępne dla wszystkich, dlatego zainicjował regaty Clipper Round the World Race, które do tej pory ukończyło 2 tysiące osób.