Velux 5 Oceans: Ekologicznie przez oceany
Odnawialne źródła energii znajdują coraz szersze zastosowanie w różnych dziedzinach życia. Zbigniew Gutkowski, który płynie dookoła świata w regatach samotnych żeglarzy VELUX 5 OCEANS korzysta z rozwiązań ekologicznych. Będąc samowystarczalnym w tak długiej podróży Gutek podkreśla znaczenie walki ze zmianami klimatu i potrzebę ochrony środowiska.
Zgodnie z zasadami regat VELUX 5 OCEANS żeglarze na jachtach Eco 60 koncentrują się na uzyskiwaniu energii odnawialnej oraz jej gromadzeniu i oszczędnym wykorzystywaniu.
„Ekologia to dla nas bardzo waży element prowadzenia biznesu” – mówi Anne-Marie Hasselbach, dyrektor projektu VELUX 5 OCEANS w Grupie VELUX. „Jako sponsor główny chcemy popierać idee ekologiczne. W ramach Grupy VELUX pracujemy nad projektami nowoczesnych budynków będących neutralnymi dla środowiska pod względem emisji dwutlenku węgla, energooszczędnymi i posiadającymi zdrowy mikroklimat.”
Na pokładzie jachtu Gutka – Operon Racing – zainstalowano liczne rozwiązania ekologiczne, z których najważniejszym jest hydrogenerator. Jest to nowoczesne urządzenie marki Watt & Sea, które zapewnia stałe dostawy prądu i zasila wszystkie urządzenia elektroniczne na jachcie. Francuski wynalazek jednego z najlepszych żeglarzy regatowych - Yannicka Bestavena przetwarza ruch jachtu na energię elektryczną, zapewniając ilość energii przekraczającą jej zapotrzebowanie. Dodatkowo hydrogenerator nie powoduje znaczących strat w prędkości jachtu.
„Hydrogenerator to wspaniałe urządzenie. Nie zawiódł mnie ani razu. Zepsuło się tylko mocowanie, ale z tym sobie poradziłem. Urządzenie daje dużo więcej prądu niż potrzeba, pracuje bezawaryjnie i eliminuje praktycznie konieczność używania silnika. Dzięki niemu mogę mieć na stałe włączony komputer, telefony oraz wszystkie urządzenia nawigacyjne” – mówi Zbigniew Gutkowski.
Dodatkowymi źródłami energii na pokładzie Operon Racing są również cztery panele solarne, które przydają się w sytuacji, gdy nie ma wiatru, ale za to mocno świeci słońce, a także turbina wiatrowa. Na jachcie znajduje się też konwencjonalny silnik i zapas paliwa do niego. Jest to jednak podyktowane względami bezpieczeństwa – żeglarz musi być przygotowany na każdą ewentualność i awarię.
Rozwiązania ekologiczne na "Operon Racing" to nie tylko źródła energii. Pokład jachtu został pokryty naturalnym korkiem i pomalowany certyfikowaną, ekologiczną farbą.
Jest to warstwa antypoślizgowa, ponieważ nieustannie zalewany falami pokład musi być bezpieczny, aby żeglarz mógł wykonywać na nim wszystkie czynności niezbędne w obsłudze jednostki. Pokrycie pokładu wykonała francuska firma Ecologic Equipments. Korek na pokładzie stanowi dodatkowo warstwę termoizolacyjną, co ma znaczenie zwłaszcza w rejonach Oceanu Południowego. Zapobiega zbyt dużym stratom ciepła, a w okolicach równika nie dopuszcza do zbytniego przegrzewania się wnętrza jachtu. Jest to pokrycie oddychające, niepalne, zapobiegające kondensacji wilgoci. Jest również trwałe – po trzech etapach regat nie widać śladów jego zużycia.
Jacht Zbyszka Gutkowskiego należy do klasy Eco 60, wprowadzonej przez organizatorów po raz pierwszy w obecnej edycji regat. Jest to wytrzymalsza, bardziej przyjazna dla środowiska i tańsza klasa jachtów oparta konstrukcyjnie na jednostkach klasy Open 60 wyprodukowanych przed styczniem 2003 roku. Wprowadzenie Eco 60 jest ważnym elementem idei przyświecającej VELUX 5 OCEANS - obniżeniu kosztów oraz promowaniu postaw ekologicznych.
Żywność liofilizowana również stanowi akcent ekologiczny – do jej przygotowania potrzeba bardzo niewielkiej ilości energii – tyle co do zagotowania kubka wody. Gutek korzysta również z odsalarki wody morskiej. W trakcie rejsu żeglarz produkuje niewielkie ilości śmieci – opakowania po liofilizowanym jedzeniu i innej żywności trafiają do specjalnego worka, który wyrzucany jest dopiero w porcie. Wszystko w celu zminimalizowania ekologicznego śladu regat VELUX 5 OCEANS w trosce o środowisko.
Regaty VELUX 5 OCEANS to wokółziemskie regaty samotników z przystankami w pięciu portach etapowych. Żeglarze wystartowali z La Rochelle we Francji 17 października 2010. Do Kapsztadu (7500Mm) dopłynęli po około miesiącu. Start drugiego etapu do Wellington w Nowej Zelandii miał miejsce 16 grudnia 2010 (7000Mm). Trzeci etap ruszył 6 lutego 2011 do Punta del Este w Urugwaju (5800Mm), skąd 27 flota wypłynęła do Charleston w USA (5700Mm). W piątym etapie (start 14 maja) żeglarze powrócą do francuskiego La Rochelle (3600Mm) i tym samym wokółziemska pętla licząca ok. 30 000 mil morskich zostanie zamknięta.
Zapraszamy na www.velux5oceans.com
Dołącz do nas na twitter.com/velux5oceans
Dołącz do nas na www.facebook.com/Velux5Oceans
Oglądaj nas na Youtube www.youtube.com/velux5oceans2010
Regaty VELUX 5 OCEANS – The Ultimate Solo Challenge
Regaty VELUX 5 OCEANS są największym indywidualnym wyzwaniem w żeglarstwie. Już ponad 500 osób znalazło się w przestrzeni kosmicznej, a wciąż mniej niż 180 samotnie opłynęło świat. VELUX 5 OCEANS to cykl pięciu odcinków wymagających wyjątkowej odporności na stres, składających się na maraton dookoła kuli ziemskiej o długości 30 tysięcy mil morskich. Regaty, organizowane co cztery lata od 1982 r., były początkiem kariery dla kilku najlepszych żeglarzy świata. VELUX 5 OCEANS to nie tylko najdłuższy, ale również najstarszy rejs dookoła świata. VELUX 5 OCEANS wyznacza nowe trendy w zawodach regatowych wprowadzając w tym roku klasę Eco 60, która jest symbolem oszczędności, dostępności i szacunku dla środowiska.
VELUX
Dzięki światłu dziennemu i świeżemu powietrzu, których dostarczają produkty VELUX, powstają lepsze warunki mieszkalne. Oferta VELUX obejmuje szeroki asortyment okien do poddaszy oraz świetlików wraz z rozwiązaniami przeznaczonymi do płaskiego dachu. VELUX oferuje również różnego rodzaju rolety wewnętrzne i zewnętrzne, żaluzje, produkty izolacyjne oraz do zdalnego sterowania, a także panele solarne przeznaczone do montażu na dachu. Grupa VELUX posiada swoje fabryki w 11 krajach, a przedstawicielstwa handlowe w blisko 40 krajach. Jest jedną z najsilniejszych marek na światowym rynku materiałów budowlanych, a jej produkty są sprzedawane niemal na całym świecie. W Grupie VELUX zatrudnionych jest około 10 tys. osób, a jej właścicielem jest VKR Holding A/S.
Firma VELUX Polska, będąca częścią Grupy VELUX, jest obecna na polskim rynku od 1989 roku. Biuro handlowe VELUX Polska funkcjonuje od 1990 roku. Pierwszą fabrykę w Gnieźnie otwarto w 1998 roku, a kolejna powstała w 2003 roku w Namysłowie. Wszystkie fabryki w Polsce otrzymały certyfikat jakości ISO 9001 oraz ISO 14001 zgodności produkcji z zasadami ekologii, jak również OHSAS 18001 z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. Zatrudnienie VELUX w Polsce systematycznie rośnie, obecnie w fabrykach i spółce handlowej pracuje ponad 1 400 osób.
Clipper Ventures
W tym roku mija 41 lat od kiedy Sir Robin Knox Johnston po raz pierwszy samotnie opłynął świat. Obecnie jako prezes Clipper Ventures jest jednym z największych promotorów regat dookoła świata. Firma Clipper Ventures, założona w 1995 r. zajmuje się przygotowaniem i promocją największych wydarzeń żeglarskich, które przyciągają wielu uczestników, generują znaczące przychody, zainteresowanie mediów i sponsorów. Knox-Johnston zakładając Clipper Venture kierował się zasadą, że żeglarstwo powinno być dostępne dla wszystkich, dlatego zainicjował regaty Clipper Round the World Race, które do tej pory ukończyło 2 tysiące osób.
Poprzednią informację z regat Velux 5 Oceans zamieściliśmy TUTAJ