Velux 5 Oceans: Amerykanin prowadzi, wypadek Gutka
Ósmego dnia regat VELUX 5 OCEANS Amerykanin umacnia swoją przewagę nad Zbigniewem Gutkowskim, a reszta floty pozostaje zdecydowanie z tyłu. Polak miał na jachcie drobny wypadek, ale rana została opatrzona i sytuacja na pokładzie "Operon Racing" jest opanowana.
Brad Van Liew (Le Pingouin) mówił nam dziś rano: „Przez ostatnie kilka dni próbowałem płynąć tak szybko jak się da i uzyskać trochę przewagi nad Gutkiem. Jestem w związku z tym zmęczony, a wiatr zaczyna kręcić, ponieważ zbliżamy się do Wysp Zielonego Przylądka. Moim zdaniem minę je w bezpiecznej odległości i nie utknę tu nigdzie bez wiatru. Mam 50 mil zapasu, co powinno wystarczyć. Udało mi się znaleźć dosyć dobre pod względem meteorologicznym przejście, liczę że nie stracę przewagi jaką wypracowałem.”
Sam przyznaje, że kosztowało go to sporo snu i wymagało ciężkiego wysiłku, gdyż zmuszał jacht do pracy na granicy bezpieczeństwa: „Próbuję być ostrożny, naprawdę nie chcę żadnej awarii. Można stracić wszystko w jednej chwili. Gutek jest dalej na zachód, jeżeli ja stanę, bez trudu mnie wyprzedzi. Wiele będzie zależało od warunków w strefie ciszy, to będzie następna próba”.
Zbigniew „Gutek” Gutkowski próbując odczepić wodorosty od płetwy sterowej zranił się wczoraj o śmigło generatora wiatrowego. Udało mu się opatrzyć ranę i założyć prowizoryczny opatrunek. Żeglarz uzyskał pełną poradę lekarską i pozostaje w stałym kontakcie ze swoim zespołem brzegowym.
„Po prostu jestem na siebie zły. Odczepiałem zielsko, podniosłem głowę, śmigła nawet nie zauważyłem, bo jak się szybko kręci to go po prostu nie widać, no i akurat obróciło się w moją stronę” – powiedział Gutek. „Dzisiaj muszę tę ranę obejrzeć i oczyścić. Nie bardzo mogę wychodzić na zewnątrz, bo fale często wchodzą na pokład, płynę w sporym przechyle. Nie chcę zamoczyć głowy w słonej wodzie. Śmigło i tak było całe w soli morskiej. Rana jest z przodu, gdzieś pod grzywką. Cięcie nie jedno, tylko kilka. Zszyć się na pewno nie da, zostanie szrama” – dodał.
Częściowo przyczyną wypadku jest zbyt niskie umieszczenie śmigła generatora w bezpośredniej bliskości steru. Niestety tego rodzaju mocowania zakładane są fabrycznie w stoczni i zmiana lokalizacji wiatraka możliwa będzie dopiero w porcie etapowym w Kapsztadzie. „Szczerze mówiąc, to chciałem go od razu wyrzucić, ale potrzebuję prądu, więc nie mogę tego zrobić” – skomentował sytuację Gutkowski.
Sternicy biorący udział w regatach VELUX 5 OCEANS płyną samotnie, ale w razie wypadku mogą liczyć na wsparcie zespołu medycznego. Dzięki zaawansowanym technologiom komunikacyjnym zespół ekspertów służy pomocą 24h na dobę, tak aby żeglarze mogli otrzymać najlepszą poradę w razie potrzeby. W edycji 2010/11 regat VELUX 5 OCEANS, rolę taką pełni Medical Support Offshore (MSOS), zespół doświadczonych lekarzy przeszkolonych w zakresie wypadków na morzu.
Jeszcze w trakcie przygotowań do regat wszyscy zawodnicy przeszli specjalne szkolenie medyczne właśnie na wypadek wyjątkowych sytuacji, które nie są na szczęście częste. Każdy z jachtów jest wyposażony w specjalną apteczkę, zawierającą środki niezbędne nawet przy bardziej skomplikowanych przypadkach, jak złamanie czy konieczność podania dożylnej kroplówki, a każdy sternik wie, co w takiej sytuacji ma robić.
Pytany o warunki i strategię na najbliższy czas, Gutek powiedział: „Brad jedzie dużo pełniej, na genakerze, więc szybciej, ma teraz lepszą sytuację. Poza tym jest dużo szybszy, a jego jacht 10 lat młodszy od mojego. Ja jadę na razie ostrym kursem, na który nawet nie mam dobrych żagli. Mógłbym pojechać w bok i też założyć genakera, ale moim zdaniem się nie opłaca, bo pojadę szybciej, ale nie w tym kierunku co trzeba. Muszę jechać tak jak teraz jeszcze co najmniej 24 godziny. Jest to trochę dziwna sytuacja, bo w tym rejonie powinniśmy wszyscy jechać na spinakerach.”
Kolejność zawodników na godzinę 12.00 czasu UTC:
Nazwisko, odległość do mety (Mm), odległość do lidera, ostatni przelot dobowy (Mm), średnia prędkość (węzły)
Brad Van Liew: 4 446; 0; 304.9; 12.7
Gutek: 4 512.9; 66.9; 281.5; 11.7
Derek Hatfield: 4 658.4; 212.4; 258.3; 10.8
Chris Stanmore-Major: 4 979.3; 533.3; 181.5; 7.6
Christophe Bullens: 6 102.1; 1 656.1; 137.8; 5.7
VELUX 5 OCEANS, organizowany przez Clipper Ventures PLC jest najstarszym indywidualnym wyścigiem dookoła świata, znanym od 28 lat najpierw jako BOC Challenge, a później jako Around Alone. W obecnej edycji trasa liczy pięć odcinków które żeglarze przepłyną w trakcie dziewięciu miesięcy. Po starcie który miał miejsce 17 października z La Rochelle flota płynie do Cape Town, następnie do Wellington w Nowej Zelandii, Salvador w Brazylii i Charleston w USA. Ostatni odcinek biegnie przez Atlantyk z powrotem do Francji. Jachty spodziewane są na mecie VELUX 5 OCEANS w czerwcu 2011.
Zapraszamy na www.velux5oceans.com
Dołącz do nas na twitter.com/velux5oceans
Dołącz do nas na www.facebook.com/Velux5Oceans
Oglądaj nas na Youtube www.youtube.com/velux5oceans2010
Regaty VELUX 5 OCEANS – The Ultimate Solo Challenge
Regaty VELUX 5 OCEANS są największym indywidualnym wyzwaniem w żeglarstwie. Już ponad 500 osób znalazło się w przestrzeni kosmicznej, a wciąż mniej niż 180 samotnie opłynęło świat. VELUX 5 OCEANS to cykl pięciu odcinków wymagających wyjątkowej odporności na stres, składających się na maraton dookoła kuli ziemskiej o długości 30 tysięcy mil morskich. Regaty, organizowane co cztery lata od 1982 r., były początkiem kariery dla kilku najlepszych żeglarzy świata. VELUX 5 OCEANS to nie tylko najdłuższy, ale również najstarszy rejs dookoła świata. VELUX 5 OCEANS wyznacza nowe trendy w zawodach regatowych wprowadzając w tym roku klasę Eco 60, która jest symbolem oszczędności, dostępności i szacunku dla środowiska.
VELUX
Dzięki światłu dziennemu i świeżemu powietrzu, których dostarczają produkty VELUX, powstają lepsze warunki mieszkalne. Oferta VELUX obejmuje szeroki asortyment okien do poddaszy oraz świetlików wraz z rozwiązaniami przeznaczonymi do płaskiego dachu. VELUX oferuje również różnego rodzaju rolety wewnętrzne i zewnętrzne, żaluzje, produkty izolacyjne oraz do zdalnego sterowania, a także panele solarne przeznaczone do montażu na dachu. Grupa VELUX posiada swoje fabryki w 11 krajach, a przedstawicielstwa handlowe w blisko 40 krajach. Jest jedną z najsilniejszych marek na światowym rynku materiałów budowlanych, a jej produkty są sprzedawane niemal na całym świecie. W Grupie VELUX zatrudnionych jest około 10 tys. osób, a jej właścicielem jest VKR Holding A/S.
Firma VELUX Polska, będąca częścią Grupy VELUX, jest obecna na polskim rynku od 1989 roku. Biuro handlowe VELUX Polska funkcjonuje od 1990 roku. Pierwszą fabrykę w Gnieźnie otwarto w 1998 roku, a kolejna powstała w 2003 roku w Namysłowie. Wszystkie fabryki w Polsce otrzymały certyfikat jakości ISO 9001 oraz ISO 14001 zgodności produkcji z zasadami ekologii, jak również OHSAS 18001 z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. Zatrudnienie VELUX w Polsce systematycznie rośnie, obecnie w fabrykach i spółce handlowej pracuje ponad 1 300 osób.
Clipper Ventures
W tym roku mija 41 lat od kiedy Sir Robin Knox Johnston po raz pierwszy samotnie opłynął świat. Obecnie jako prezes Clipper Ventures jest jednym z największych promotorów regat dookoła świata. Firma Clipper Ventures, założona w 1995 r. zajmuje się przygotowaniem i promocją największych wydarzeń żeglarskich, które przyciągają wielu uczestników, generują znaczące przychody, zainteresowanie mediów i sponsorów. Knox-Johnston zakładając Clipper Venture kierował się zasadą, że żeglarstwo powinno być dostępne dla wszystkich, dlatego zainicjował regaty Clipper Round the World Race, które do tej pory ukończyło 2 tysiące osób.
Partnerzy i dostawcy regat
Partner transportowy, Maersk Line: www.maerskline.com
Port startu i mety, La Rochelle (Francja): www.ville-larochelle.fr / www.agglo-larochelle.fr
Porty: Cape Town, Wellington, Salvador, Charleston
Dostawca odzieży: www.henrilloyd.com
Dostawca nawigacji: www.maxsea.com
Partner badawczy, Portsmouth University: www.port.ac.uk
Partner dla środowiska, Sailors for the Sea: www.sailorsforthesea.org
Oficjalny pomiar czasu: www.nauticawatches.com