Velux 5 Oceans, dzień 9. - Wyspy Zielonego Przylądka

2010-10-27 23:15 Agata Boksa/Hill and Knowlton Poland
_
Autor: OnEdition

Trzy pierwsze jachty płynące w regatach VELUX 5 OCEANS zbliżają się już do Wysp Zielonego Przylądka. Brad Van Liew i Zbigniew Gutkowski powinni już dziś minąć ten rejon, Derek Hatfield zmienił kurs żeby również opłynąć archipelag Cabo Verde od zachodniej strony.

Musiałem zrobić zwrot, bo nie byłem wystarczająco daleko na zachód. Zeszłej nocy płynąłem osiem godzin w tamtym kierunku, ale dzięki temu jestem na lepszej pozycji, mogę ominąć wyspy i ustawić się już pod odpowiednim kątem do wejścia w równikowy pas ciszy” – mówił Kanadyjczyk dziś rano z pokładu swojego jachtu "Active House".

Republika Zielonego Przylądka to 15 wysp o łącznej powierzchni około 4000 km² leżących 600 km na zachód od wybrzeży Afryki, na wysokości Dakaru. Odkryte przez portugalskich żeglarzy w połowie XV wieku zostały skolonizowane przez Królestwo Portugalii. Niepodległość uzyskały oficjalnie dopiero w 1975 roku. W przeszłości były centrum handlu niewolnikami i ważnym ośrodkiem wielorybniczym, obecnie stanowią egzotyczną atrakcję dla żeglarzy, surferów i turystów. Zanim zbudowano Kanał Sueski były ważnym portem na drodze z Europy do Indii i Ameryki. Dziś leżą na uboczu morskich szlaków, omijają je również regatowe trasy. Ale przejście za Wyspy Zielonego Przylądka oznacza początek wchodzenia w strefę równikowego pasa ciszy, mającego kluczowe znaczenie taktyczne dla wszystkich zawodników na trasie pierwszego etapu regat VELUX 5 OCEANS.

W trakcie najbliższych kilku dni kolejność jachtów może się zmienić” – mówił Derek. „Analizowałem już dokładnie pogodę w tym rejonie i wiem, że muszę się spieszyć. Muszę przejść przez pas ciszy do niedzieli, potem bramka się zamyka, a pas ciszy przesunie się dalej na południe. Brad i Gutek powinni przejść bez problemów, mam nadzieję, że ja też zdążę” – dodał Hatfield, który jak dotąd płynie spokojnie i bez awarii.

Płynący na końcu Christophe Bullens (Five Oceans of Smiles) wciąż boryka się z problemami z elektryką. Ma również na pokładzie niezlokalizowany przeciek. Dziś nie udało się nikomu z nim skontaktować telefonicznie.

Zbigniew „Gutek” Gutkowski (Operon Racing) uporał się z oczyszczeniem i opatrzeniem wczorajszych skaleczeń. Ale jak napisał dziś w swoim blogu, definitywnie przestał się nudzić. Najpierw musiał uszczelnić przeciek na rufie swojego jachtu a później walczył z awarią samosteru. Kiedy już udało mu się opanować sytuację i podłączyć awaryjny samoster, zapalił się silnik – na szczęście żeglarz szybko opanował sytuację. Udało mu się również naprawić hydrogenerator, który zepsuł się już pierwszego dnia po starcie. Polak liczy, że dzięki temu skończą się problemy z zasilaniem.

Kolejność zawodników na godzinę 1200 czasu UTC:
Nazwisko, odległość do mety (Mm), odległość do lidera, ostatni przelot dobowy (Mm), średnia prędkość (węzły)

Brad Van Liew: 4 158; 0; 288; 12
Gutek: 4 244; 86; 268.9; 11.2
Derek Hatfield: 4 472.2; 186.2; 258.3; 7.8
Chris Stanmore-Major: 4 763.8; 242.6; 181.5; 10.1
Christophe Bullens: 6 026.8; 1 868.8; 75.3; 3.1

VELUX 5 OCEANS, organizowany przez Clipper Ventures PLC jest najstarszym indywidualnym wyścigiem dookoła świata, znanym od 28 lat najpierw jako BOC Challenge, a później jako Around Alone. W obecnej edycji trasa liczy pięć odcinków które żeglarze przepłyną w trakcie dziewięciu miesięcy. Po starcie który miał miejsce 17 października z La Rochelle flota płynie do Cape Town, następnie do Wellington w Nowej Zelandii, Salvador w Brazylii i Charleston w USA. Ostatni odcinek biegnie przez Atlantyk z powrotem do Francji. Jachty spodziewane są na mecie VELUX 5 OCEANS w czerwcu 2011.

www.velux5oceans.pl<http://www.velux5oceans.pl/>

Zapraszamy na www.velux5oceans.com
Dołącz do nas na  twitter.com/velux5oceans
Dołącz do nas na www.facebook.com/Velux5Oceans
Oglądaj nas na Youtube www.youtube.com/velux5oceans2010

Regaty VELUX 5 OCEANS – The Ultimate Solo Challenge

Regaty VELUX 5 OCEANS są największym indywidualnym wyzwaniem w żeglarstwie. Już ponad 500 osób znalazło się w przestrzeni kosmicznej, a wciąż mniej niż 180 samotnie opłynęło świat. VELUX 5 OCEANS to cykl pięciu odcinków wymagających wyjątkowej odporności na stres, składających się na maraton dookoła kuli ziemskiej o długości 30 tysięcy mil morskich. Regaty, organizowane co cztery lata od 1982 r., były początkiem kariery dla kilku najlepszych żeglarzy świata. VELUX 5 OCEANS to nie tylko najdłuższy, ale również najstarszy rejs dookoła świata. VELUX 5 OCEANS wyznacza nowe trendy w zawodach regatowych wprowadzając w tym roku klasę Eco 60, która jest symbolem oszczędności, dostępności i szacunku dla środowiska.

www.velux5oceans.com


VELUX

Dzięki światłu dziennemu i świeżemu powietrzu, których dostarczają produkty VELUX, powstają lepsze warunki mieszkalne. Oferta VELUX obejmuje szeroki asortyment okien do poddaszy oraz świetlików wraz z rozwiązaniami przeznaczonymi do płaskiego dachu. VELUX oferuje również różnego rodzaju rolety wewnętrzne i zewnętrzne, żaluzje, produkty izolacyjne oraz do zdalnego sterowania, a także panele solarne przeznaczone do montażu na dachu. Grupa VELUX posiada swoje fabryki w 11 krajach, a przedstawicielstwa handlowe w blisko 40 krajach. Jest jedną z najsilniejszych marek na światowym rynku materiałów budowlanych, a jej produkty są sprzedawane niemal na całym świecie. W Grupie VELUX zatrudnionych jest około 10 tys. osób, a jej właścicielem jest VKR Holding A/S.

Firma VELUX Polska, będąca częścią Grupy VELUX, jest obecna na polskim rynku od 1989 roku. Biuro handlowe VELUX Polska funkcjonuje od 1990 roku. Pierwszą fabrykę w Gnieźnie otwarto w 1998 roku, a kolejna powstała w 2003 roku w Namysłowie. Wszystkie fabryki w Polsce otrzymały certyfikat jakości ISO 9001 oraz ISO 14001 zgodności produkcji z zasadami ekologii, jak również OHSAS 18001 z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. Zatrudnienie VELUX w Polsce systematycznie rośnie, obecnie w fabrykach i spółce handlowej pracuje ponad 1 300 osób.

www.velux.com

www.velux.pl


Clipper Ventures
W tym roku mija 41 lat od kiedy Sir Robin Knox Johnston po raz pierwszy samotnie opłynął świat. Obecnie jako prezes Clipper Ventures jest jednym z największych promotorów regat dookoła świata. Firma Clipper Ventures, założona w 1995 r. zajmuje się przygotowaniem i promocją największych wydarzeń żeglarskich, które przyciągają wielu uczestników, generują znaczące przychody, zainteresowanie mediów i sponsorów. Knox-Johnston zakładając Clipper Venture kierował się zasadą, że żeglarstwo powinno być dostępne dla wszystkich, dlatego zainicjował regaty Clipper Round the World Race, które do tej pory ukończyło 2 tysiące osób.

www.clipper-ventures.com

Partnerzy i dostawcy regat

Partner transportowy, Maersk Line: www.maerskline.com
Port startu i mety, La Rochelle (Francja): www.ville-larochelle.fr; www.agglo-larochelle.fr
Porty: Cape Town, Wellington, Salvador, Charleston
Dostawca odzieży: www.henrilloyd.com
Dostawca nawigacji: www.maxsea.com
Partner badawczy, Portsmouth University: www.port.ac.uk
Partner dla środowiska, Sailors for the Sea: www.sailorsforthesea.org

Oficjalny pomiar czasu: www.nauticawatches.com

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.