Velux 5 Oceans, dzień 11. - równikowe burze i tropikalne problemy
Pierwsze jachty już dziś wchodzą w obszar równikowy. Na przemian słabe i silne oraz zmieniające kierunek wiatry wystawiają cierpliwość sterników na ciężką próbę. Oprócz częstych zmian żagli i tropikalnego gorąca konieczność stałej obserwacji pogody i związany z tym brak snu to rzeczywistość rejonu nazywanego najczęściej mało adekwatnie strefą ciszy. Rywalizacja między jachtami Le Pingouin a Operon Racing wciąż zacięta.
Prowadzący stawkę pięciu zawodników Amerykanin Brad Van Liew na jachcie Le Pingouin nie kryje swojej frustracji: „Jestem naprawdę bardzo, bardzo zmęczony. Po prostu próbuję się przebić przez równik. To nie jest takie proste – albo masz za dużo wiatru ale nie z tej strony albo za mało żeby płynąć tam gdzie chcesz. Do tego burze z piorunami, kompletny chaos. Nie wiem ile spałem przez ostatnie dwie doby – może trzy godziny? Już chciałbym być po drugiej stronie tej strefy, zostało mi jeszcze może 50 mil. Najtrudniej jest teraz utrzymać jacht na właściwym kursie. Chcę się jak najszybciej stąd wydostać. Ale wiem, że Gutek też nie ma łatwo” – mówi. Jedynym plusem ulewy jaka go spotkała była możliwość wzięcia prysznica, co na jachcie regatowym jest wyjątkowym luksusem.
Znajdujący się około 80 mil za nim Zbigniew „Gutek” Gutkowski ma podobne warunki, ale tym razem z kąpielą nie zdążył: „Jak dopłynąłem do wielkiego cumulonimbusa wszystko się pozmieniało. Pierwszy był szkwał 22 węzły, który niósł mnie w kierunku Wysp Karaibskich, więc szybko zmieniłem żagle żeby wrócić na kurs. Po paru minutach z 22 węzłów zostało tylko 5. Nawet deszczu prawie nie było, który można by wykorzystać jako prysznic i zmyć z siebie duże ilości soli morskiej.” Polak wciąż boryka się z problemami z samosterem, ale rany na jego głowie goją się dobrze pomimo wysokich temperatur w okolicy równika.
Niecałe 300 mil za liderem płynie trzeci w kolejności Derek Hatfield (Active House). Jemu najbardziej dokuczają równikowe temperatury. „Nie mam termometru, ale musi być około 35 - 38 °C, zarówno na zewnątrz jachtu jak i w środku. Próbuję zrobić jakiś przeciąg otwierając przedni luk. Pod pokładem upiornie gorąco, na górze pali słońce”- mówi.
Żeglarze muszą uważać, żeby nie doznać poparzeń słonecznych ani udarów. Kanadyjczyk dodaje: „Ja przez długie lata wystawiałem twarz na słońce i teraz to czuję, więc teraz staram się go unikać. Nie ma słodkiej wody, do której można wskoczyć, nie ma prysznica, tylko wilgotne chusteczki dla dzieci. Po kilku minutach na pokładzie człowiek poci się wszędzie. Nie narzekam, wiem, że teraz na północy zaczyna się zima, ale każdy ma swoje problemy, prawda?”
Sytuacja pogodowa przedstawia się tak, iż Gutek pomimo konieczności nadkładania drogi powoli nadrabia starty do Van Liew. „Położenie nieco na zachód daje mu trochę lepsze warunki na szybsze złapanie pasatu z drugiej strony. Na drodze Brada jeszcze ogony chmur burzowych, które zasysając wiatr pod swój komin wznoszącego się powietrza mogą dać mu wiatry bardziej od dziobu niż Gutkowi. Wygląda na to, że weekend obaj zawodnicy spędzą w już powoli narastającym pasacie” – komentuje meteorolog Krzysztof Dumara.
Kolejność zawodników w dn. 29.10.2010 na godzinę 12.00 czasu UTC:
Sternik | odległość do mety (Mm) | odległość do lidera | ostatni przelot dobowy (Mm) | średnia prędkość (węzły) |
Brad Van Liew (Le Pingoiun) | 3727.6 | 0 | 182.1 | 7.6 |
Gutek (Operon Racing) | 3810.4 | 82.7 | 177.5 | 7.4 |
Derek Hatfield (Active House) | 4019.4 | 291.8 | 213.6 | 8.9 |
Chris Stanmore-Major (Spartan) | 4386.4 | 658.7 | 186.2 | 7.8 |
Christophe Bullens (5 Oceans of Smiles) | 5776.2 | 2048.6 | 125.3 | 5.2 |
VELUX 5 OCEANS, organizowany przez Clipper Ventures PLC jest najstarszym indywidualnym wyścigiem dookoła świata, znanym od 28 lat najpierw jako BOC Challenge, a później jako Around Alone. W obecnej edycji trasa liczy pięć odcinków które żeglarze przepłyną w trakcie dziewięciu miesięcy. Po starcie który miał miejsce 17 października z La Rochelle flota płynie do Cape Town, następnie do Wellington w Nowej Zelandii, Salvador w Brazylii i Charleston w USA. Ostatni odcinek biegnie przez Atlantyk z powrotem do Francji. Jachty spodziewane są na mecie VELUX 5 OCEANS w czerwcu 2011.
Zapraszamy na www.velux5oceans.com
Dołącz do nas na twitter.com/velux5oceans
Dołącz do nas na www.facebook.com/Velux5Oceans
Oglądaj nas na Youtube www.youtube.com/velux5oceans2010
Regaty VELUX 5 OCEANS – The Ultimate Solo Challenge
Regaty VELUX 5 OCEANS są największym indywidualnym wyzwaniem w żeglarstwie. Już ponad 500 osób znalazło się w przestrzeni kosmicznej, a wciąż mniej niż 180 samotnie opłynęło świat. VELUX 5 OCEANS to cykl pięciu odcinków wymagających wyjątkowej odporności na stres, składających się na maraton dookoła kuli ziemskiej o długości 30 tysięcy mil morskich. Regaty, organizowane co cztery lata od 1982 r., były początkiem kariery dla kilku najlepszych żeglarzy świata. VELUX 5 OCEANS to nie tylko najdłuższy, ale również najstarszy rejs dookoła świata. VELUX 5 OCEANS wyznacza nowe trendy w zawodach regatowych wprowadzając w tym roku klasę Eco 60, która jest symbolem oszczędności, dostępności i szacunku dla środowiska.
VELUX
Dzięki światłu dziennemu i świeżemu powietrzu, których dostarczają produkty VELUX, powstają lepsze warunki mieszkalne. Oferta VELUX obejmuje szeroki asortyment okien do poddaszy oraz świetlików wraz z rozwiązaniami przeznaczonymi do płaskiego dachu. VELUX oferuje również różnego rodzaju rolety wewnętrzne i zewnętrzne, żaluzje, produkty izolacyjne oraz do zdalnego sterowania, a także panele solarne przeznaczone do montażu na dachu. Grupa VELUX posiada swoje fabryki w 11 krajach, a przedstawicielstwa handlowe w blisko 40 krajach. Jest jedną z najsilniejszych marek na światowym rynku materiałów budowlanych, a jej produkty są sprzedawane niemal na całym świecie. W Grupie VELUX zatrudnionych jest około 10 tys. osób, a jej właścicielem jest VKR Holding A/S.
Firma VELUX Polska, będąca częścią Grupy VELUX, jest obecna na polskim rynku od 1989 roku. Biuro handlowe VELUX Polska funkcjonuje od 1990 roku. Pierwszą fabrykę w Gnieźnie otwarto w 1998 roku, a kolejna powstała w 2003 roku w Namysłowie. Wszystkie fabryki w Polsce otrzymały certyfikat jakości ISO 9001 oraz ISO 14001 zgodności produkcji z zasadami ekologii, jak również OHSAS 18001 z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. Zatrudnienie VELUX w Polsce systematycznie rośnie, obecnie w fabrykach i spółce handlowej pracuje ponad 1 300 osób.
Clipper Ventures
W tym roku mija 41 lat od kiedy Sir Robin Knox Johnston po raz pierwszy samotnie opłynął świat. Obecnie jako prezes Clipper Ventures jest jednym z największych promotorów regat dookoła świata. Firma Clipper Ventures, założona w 1995 r. zajmuje się przygotowaniem i promocją największych wydarzeń żeglarskich, które przyciągają wielu uczestników, generują znaczące przychody, zainteresowanie mediów i sponsorów. Knox-Johnston zakładając Clipper Venture kierował się zasadą, że żeglarstwo powinno być dostępne dla wszystkich, dlatego zainicjował regaty Clipper Round the World Race, które do tej pory ukończyło 2 tysiące osób.
Partnerzy i dostawcy regat
Partner transportowy, Maersk Line: www.maerskline.com
Port startu i mety, La Rochelle (Francja): www.ville-larochelle.fr / www.agglo-larochelle.fr
Porty: Cape Town, Wellington, Salvador, Charleston
Dostawca odzieży: www.henrilloyd.com
Dostawca nawigacji: www.maxsea.com
Partner badawczy, Portsmouth University: www.port.ac.uk
Partner dla środowiska, Sailors for the Sea: www.sailorsforthesea.org
Oficjalny pomiar czasu: www.nauticawatches.com
POPRZEDNIE RELACJE z VELUX 5 OCEANS: