Velux 5 Oceans, dzień 10. - strategia i latające ryby

2010-10-29 9:30 Agata Boksa/Hill and Knowlton Poland
_
Autor: OnEdition

Na pokładach regatowych Eco 60 coraz cieplej, do równika coraz bliżej. Pierwszy wciąż Brad Van Liew. Gutkowski powoli goni lidera i ratuje latające ryby. Derek Hatfield utknął w słabych wiatrach, Chris Stanmore-Major też musi liczyć na zmianę warunków. Ostatni w stawce Christophe Bullens również musi przeczekać ciszę i uporać się z technicznymi problemami na pokładzie.

Okolice równika to rejon trudny nawigacyjnie, szczególnie w żegludze regatowej. Przesuwający się obszar wysokiego ciśnienia obejmujący do kilkuset mil po obu stronach równika charakteryzują z reguły słabe i zmienne wiatry oraz możliwość występowania nagłych, silnych szkwałów wraz z gwałtownymi burzami.

Zbigniew Gutkowski tak mówił dziś rano o swojej sytuacji: „Zrobiło się bardzo ciepło, fala mała, zbliżamy się do równika. Amerykanin mi uciekł, ale ja na to nie jestem w stanie nic poradzić, bo mam o 3 tony cięższą łódkę. Wygląda na to, że i on i ja w miarę szybko przejdziemy przez pas ciszy. Już raz tak równik przechodziłem, że żadnej ciszy nie było, po prostu szliśmy do przodu.” Pytany o strategię, dodał: „Mogę liczyć na zmianę pogody, jeżeli korzystny układ zbuduje się za plecami Brada. To będzie moja szansa, ale może też być tak, że to on się załapie z niżem. Tutaj są bardzo krótkie układy i albo się zdąży albo nie.”

Rany na czole Gutka się goją, dzięki udanej naprawie hydrogeneratora skończyły się też kłopoty z zasilaniem jachtowej elektroniki. Trochę problemów powoduje samoster – na razie Gutek używa zapasowego sprzętu, ale ma już plan naprawy głównego samosteru. Ma również gości: „Pojawiły się latające ryby, nie tylko na oceanie ale i na pokładzie, jedną uratowałem, pozostałych nie zdążyłem, bo jak je znalazłem, były już suche.”

Anglik, Chris Stanmore-Major (Spartan), wciąż próbuje uciec jak najdalej na zachód od afrykańskiego brzegu. Stara się też nadrabiać straty do znajdującego się przed nim Dereka Hatfielda (Active House) i wierzy, że leży to w granicach jego możliwości. „Wszystko zależy jednak od tego, co stanie się kiedy już wszyscy znajdziemy się w strefie konwergencji. Okolice równika to bardzo zmienna pogoda – najpierw płyniesz pod pełnymi żaglami a potem nagle masz 30 węzłów wiatru. Od upału tropików do zimna i wichury w przeciągu kilku minut. Ustawienie w tej strefie punktowanej bramki to sprytne posunięcie ze strony komisji regatowej – będziemy musieli się wykazać całą naszą wiedzą” – powiedział CSM.

„Postaram się ustawić jak najlepiej do tego przejścia. Zaczynam teraz analizę pogody na najbliższy czas, ale każdy kto tu kiedyś był wie, że to swego rodzaju loteria. Niezależnie od tego co mówi prognoza, musisz zmierzyć się z takimi warunkami, jakie akurat dostaniesz danego dnia” – dodał.

Zarówno Brad Van Liew jak i Zbigniew “Gutek” Gutkowski powinni znaleźć się w tej strefie za około 1,5 -2 doby. Krzysztof Dumara, żeglarz i meteorolog, tak komentuje bieżącą sytuację na mapie: „Oba prowadzące jachty ustawione są dobrze do przechodzenia tropikalnej strefy zbieżności wiatru. Wczesną jesienią strefa ta leży nieco na północ od równika. (…) Statystycznie najlepszym miejscem do przechodzenia jej przy podróży Europa – Cape Town pod żaglami  jest jej przecięcie z południkiem 30W lub nawet nieco na zachód. Podobnie wygląda to w tym roku. Gutek znajdujący się dalej na zachód od Brada może dostać nieco silniejsze wiatry. Brad z kolei będąc z przodu ma możliwość kontrolowania posunięć Gutka przez ustawienie się pomiędzy nim a planowanym punktem przechodzenia przez pas ciszy (tzw. krycie).

VELUX 5 OCEANS, organizowany przez Clipper Ventures PLC jest najstarszym indywidualnym wyścigiem dookoła świata, znanym od 28 lat najpierw jako BOC Challenge, a później jako Around Alone. W obecnej edycji trasa liczy pięć odcinków które żeglarze przepłyną w trakcie dziewięciu miesięcy. Po starcie który miał miejsce 17 października z La Rochelle flota płynie do Cape Town, następnie do Wellington w Nowej Zelandii, Salvador w Brazylii i Charleston w USA. Ostatni odcinek biegnie przez Atlantyk z powrotem do Francji. Jachty spodziewane są na mecie VELUX 5 OCEANS w czerwcu 2011.

www.velux5oceans.pl

Zapraszamy na www.velux5oceans.com

Dołącz do nas na  twitter.com/velux5oceans

Dołącz do nas na www.facebook.com/Velux5Oceans

Oglądaj nas na Youtube www.youtube.com/velux5oceans2010

Regaty VELUX 5 OCEANS – The Ultimate Solo Challenge

Regaty VELUX 5 OCEANS są największym indywidualnym wyzwaniem w żeglarstwie. Już ponad 500 osób znalazło się w przestrzeni kosmicznej, a wciąż mniej niż 180 samotnie opłynęło świat. VELUX 5 OCEANS to cykl pięciu odcinków wymagających wyjątkowej odporności na stres, składających się na maraton dookoła kuli ziemskiej o długości 30 tysięcy mil morskich. Regaty, organizowane co cztery lata od 1982 r., były początkiem kariery dla kilku najlepszych żeglarzy świata. VELUX 5 OCEANS to nie tylko najdłuższy, ale również najstarszy rejs dookoła świata. VELUX 5 OCEANS wyznacza nowe trendy w zawodach regatowych wprowadzając w tym roku klasę Eco 60, która jest symbolem oszczędności, dostępności i szacunku dla środowiska.

www.velux5oceans.com

VELUX

Dzięki światłu dziennemu i świeżemu powietrzu, których dostarczają produkty VELUX, powstają lepsze warunki mieszkalne. Oferta VELUX obejmuje szeroki asortyment okien do poddaszy oraz świetlików wraz z rozwiązaniami przeznaczonymi do płaskiego dachu. VELUX oferuje również różnego rodzaju rolety wewnętrzne i zewnętrzne, żaluzje, produkty izolacyjne oraz do zdalnego sterowania, a także panele solarne przeznaczone do montażu na dachu. Grupa VELUX posiada swoje fabryki w 11 krajach, a przedstawicielstwa handlowe w blisko 40 krajach. Jest jedną z najsilniejszych marek na światowym rynku materiałów budowlanych, a jej produkty są sprzedawane niemal na całym świecie. W Grupie VELUX zatrudnionych jest około 10 tys. osób, a jej właścicielem jest VKR Holding A/S.

Firma VELUX Polska, będąca częścią Grupy VELUX, jest obecna na polskim rynku od 1989 roku. Biuro handlowe VELUX Polska funkcjonuje od 1990 roku. Pierwszą fabrykę w Gnieźnie otwarto w 1998 roku, a kolejna powstała w 2003 roku w Namysłowie. Wszystkie fabryki w Polsce otrzymały certyfikat jakości ISO 9001 oraz ISO 14001 zgodności produkcji z zasadami ekologii, jak również OHSAS 18001 z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. Zatrudnienie VELUX w Polsce systematycznie rośnie, obecnie w fabrykach i spółce handlowej pracuje ponad 1 300 osób.

www.velux.com

www.velux.pl

Clipper Ventures

W tym roku mija 41 lat od kiedy Sir Robin Knox Johnston po raz pierwszy samotnie opłynął świat. Obecnie jako prezes Clipper Ventures jest jednym z największych promotorów regat dookoła świata. Firma Clipper Ventures, założona w 1995 r. zajmuje się przygotowaniem i promocją największych wydarzeń żeglarskich, które przyciągają wielu uczestników, generują znaczące przychody, zainteresowanie mediów i sponsorów. Knox-Johnston zakładając Clipper Venture kierował się zasadą, że żeglarstwo powinno być dostępne dla wszystkich, dlatego zainicjował regaty Clipper Round the World Race, które do tej pory ukończyło 2 tysiące osób.

www.clipper-ventures.com

Partnerzy i dostawcy regat

Partner transportowy, Maersk Line: www.maerskline.com

Port startu i mety, La Rochelle (Francja): www.ville-larochelle.fr / www.agglo-larochelle.fr

Porty: Cape Town, Wellington, Salvador, Charleston

Dostawca odzieży: www.henrilloyd.com

Dostawca nawigacji: www.maxsea.com

Partner badawczy, Portsmouth University: www.port.ac.uk

Partner dla środowiska, Sailors for the Sea: www.sailorsforthesea.org

Oficjalny pomiar czasu: www.nauticawatches.com

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.