V5O: co czeka ich na ostatnim etapie?
Przed nami ostatni etap regat samotnych żeglarzy dookoła świata VELUX 5 OCEANS. Cztery jachty Eco 60 wyruszą z portu w Charleston, USA rozpoczynając piąty odcinek liczącej 30 000 mil morskich pętli dookoła świata. Północny Atlantyk może szykować niespodzianki dla samotnych żeglarzy...
Przed żeglarzami trasa z Charleston do La Rochelle we Francji. Liczy dużo mniej niż pozostałe odcinki, 3 600 mil, ale nie jest to odcinek najłatwiejszy. Żadnego z dotychczas zakończonych etapów nie można było zresztą nazwać łatwym. Tym razem główne wyzwanie stanowić będą decyzje taktyczne, ciągłe zmiany pogody, brak czasu na odpoczynek. Pierwszy jacht powinien ukończyć transatlantycką trasę po około 12 dniach od startu.
“Głównym wyzwaniem w tym etapie będzie Golfsztrom” – mówi David Adams, dyrektor regat. „Tak naprawdę jest to prąd będący czymś w rodzaju autostrady ciepłej wody, która prowadzi od brzegów Ameryki Północnej przez Północny Atlantyk. Jest tam dużo zmiennych mniejszych prądów i wirów, które trzeba omijać kierując się na północ. Zawodnik, który najlepiej rozegra ten odcinek trasy zyska przewagę nad całą resztą”.
“Po wyjściu z Golfsztromu zawodnicy popłyną po loksodromie, mijając Halifax i Nową Funlandię, a potem wejdą na Atlantyk. Nie będą zbliżać się do bieguna na tyle, żeby mogło to stanowić problem związany z górami lodowymi, więc będą mogli skoncentrować wysiłki na uzyskiwaniu maksymalnych możliwych prędkości.”
„Ci żeglarze mają już za sobą Ocean Południowy, uznawany za najbardziej niebezpieczny akwen na świecie, ale północny Atlantyk również potrafi być brutalny. W odróżnieniu od etapów które wiodły przez wody w okolicach bieguna południowego, gdzie napotyka się raczej stałe wiatry, w tym etapie mogą być obecne zarówno bardzo silne sztormy jak i rozległe układy wyżowe, mogące zatrzymać jacht nawet przez kilka dni.”
“Pierwsza trudność czeka ich mniej więcej cztery dni po starcie – północny wiatr kontra silny prąd Golfsztromu, co może spowodować powstanie nieprzyjemnej fali. Zawodnicy będą też musieli zdecydować, czy zostają na autostradzie i stawiają czoła złej pogodzie, czy wolą spokojniejsze wody ryzykując jednocześnie utratę prędkości.”
„Można będzie, tak jak poprzednio, uzyskać dodatkowe punkty za najszybsze przejście strefy pomiaru prędkości usytuowanej tym razem pomiędzy 35° a 20° W (długości geograficznej zachodniej). Ale komisja regatowa rzuca im wyzwanie – wejście do bramki znajduje się na 48° N, szerokości geograficznej północnej, a jest to punkt położony daleko od najkrótszej możliwej trasy.”
„Takie ustawienie trasy sprawi, że ostatni etap powinien być wyjątkowo interesujący, a jednocześnie bardzo trudny dla zawodników ze względu na decyzje, które będą musieli podejmować” – kontynuuje Adams. „Jeżeli wybiorą punkty za bramkę prędkości, będą musieli popłynąć dalej, potencjalnie oddając swoją dotychczasową lokatę w klasyfikacji ogólnej wyścigu. Ale jeśli zdecydują się zignorować strefę pomiaru prędkości i wybiorą najkrótszą możliwą drogę do celu, może się okazać, że zabraknie im punktów, co może okazać się kluczowe przy klasyfikacji generalnej. To będzie zdecydowanie dodatkowy element tego etapu.”
Również pod względem psychologicznym ten etap różni się znacznie od pozostałych. To wielki finał, widać światło na końcu tunelu. To również koniec wielkiego projektu, który wyczerpał ich fizycznie i psychicznie, również finansowo. Jeżeli spojrzeć z tej perspektywy, katastrofa może czaić się tuż za rogiem.
Teoretycznie, Brad musi jedynie ukończyć ten etap, żeby wygrać całe regaty. Ale tu mamy do czynienia z żywiołami, które są nieprzewidywalne. Van Liew musi wybrać, czy chce zgarnąć pełną pulę i wygrać kolejny etap czy przyhamować. Również on jako jedyny wypływa teraz z macierzystego portu, żeby ukończyć regaty. Gutek i Chris płyną do domu. Psychologicznie ma to ogromne znaczenie.
Zbigniew “Gutek” Gutkowski i Derek Hatfield mają w tej chwili tyle samo punktów, więc będą prawdopodobnie rywalizować z większą determinacją niż dotychczas. Ten, który wygra ten etap, wygra rywalizację między nimi. Będą więc walczyć o punkty na bramce czasowej i bardzo się starać. Natomiast Chris jest gotowy wyprzedzić każdego, kto popełni najmniejszy błąd. Bardzo wiele może się jeszcze wydarzyć!
Etap piąty startuje w sobotę, 14 maja, o godzinie 15.00 czasu lokalnego (19.00 UTC, 21.00 czasu polskiego). Wszystkie informacje można śledzić na bieżąco na stronie www.velux5oceans.com – również w polskiej wersji językowej.
Regaty VELUX 5 OCEANS to wokółziemskie regaty samotników z przystankami w pięciu portach etapowych. Żeglarze wystartowali z La Rochelle we Francji 17 października 2010. Do Kapsztadu (7500Mm) dopłynęli po około miesiącu. Start drugiego etapu do Wellington w Nowej Zelandii miał miejsce 16 grudnia 2010 (7000Mm). Trzeci etap ruszył 6 lutego 2011 do Punta del Este w Urugwaju (5800Mm), skąd 27 flota wypłynęła do Charleston w USA (5700Mm). W piątym etapie (start 14 maja) żeglarze powrócą do francuskiego La Rochelle (3600Mm) i tym samym wokółziemska pętla licząca ok. 30 000 mil morskich zostanie zamknięta.
Zapraszamy na www.velux5oceans.com
Dołącz do nas na twitter.com/velux5oceans
Dołącz do nas na www.facebook.com/Velux5Oceans
Oglądaj nas na Youtube www.youtube.com/velux5oceans2010
Regaty VELUX 5 OCEANS – The Ultimate Solo Challenge
Regaty VELUX 5 OCEANS są największym indywidualnym wyzwaniem w żeglarstwie. Już ponad 500 osób znalazło się w przestrzeni kosmicznej, a wciąż mniej niż 180 samotnie opłynęło świat. VELUX 5 OCEANS to cykl pięciu odcinków wymagających wyjątkowej odporności na stres, składających się na maraton dookoła kuli ziemskiej o długości 30 tysięcy mil morskich. Regaty, organizowane co cztery lata od 1982 r., były początkiem kariery dla kilku najlepszych żeglarzy świata. VELUX 5 OCEANS to nie tylko najdłuższy, ale również najstarszy rejs dookoła świata. VELUX 5 OCEANS wyznacza nowe trendy w zawodach regatowych wprowadzając w tym roku klasę Eco 60, która jest symbolem oszczędności, dostępności i szacunku dla środowiska.
VELUX
Dzięki światłu dziennemu i świeżemu powietrzu, których dostarczają produkty VELUX, powstają lepsze warunki mieszkalne. Oferta VELUX obejmuje szeroki asortyment okien do poddaszy oraz świetlików wraz z rozwiązaniami przeznaczonymi do płaskiego dachu. VELUX oferuje również różnego rodzaju rolety wewnętrzne i zewnętrzne, żaluzje, produkty izolacyjne oraz do zdalnego sterowania, a także panele solarne przeznaczone do montażu na dachu. Grupa VELUX posiada swoje fabryki w 11 krajach, a przedstawicielstwa handlowe w blisko 40 krajach. Jest jedną z najsilniejszych marek na światowym rynku materiałów budowlanych, a jej produkty są sprzedawane niemal na całym świecie. W Grupie VELUX zatrudnionych jest około 10 tys. osób, a jej właścicielem jest VKR Holding A/S.
Firma VELUX Polska, będąca częścią Grupy VELUX, jest obecna na polskim rynku od 1989 roku. Biuro handlowe VELUX Polska funkcjonuje od 1990 roku. Pierwszą fabrykę w Gnieźnie otwarto w 1998 roku, a kolejna powstała w 2003 roku w Namysłowie. Wszystkie fabryki w Polsce otrzymały certyfikat jakości ISO 9001 oraz ISO 14001 zgodności produkcji z zasadami ekologii, jak również OHSAS 18001 z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. Zatrudnienie VELUX w Polsce systematycznie rośnie, obecnie w fabrykach i spółce handlowej pracuje ponad 1 400 osób.
Clipper Ventures
W tym roku mija 41 lat od kiedy Sir Robin Knox Johnston po raz pierwszy samotnie opłynął świat. Obecnie jako prezes Clipper Ventures jest jednym z największych promotorów regat dookoła świata. Firma Clipper Ventures, założona w 1995 r. zajmuje się przygotowaniem i promocją największych wydarzeń żeglarskich, które przyciągają wielu uczestników, generują znaczące przychody, zainteresowanie mediów i sponsorów. Knox-Johnston zakładając Clipper Venture kierował się zasadą, że żeglarstwo powinno być dostępne dla wszystkich, dlatego zainicjował regaty Clipper Round the World Race, które do tej pory ukończyło 2 tysiące osób.
Poprzednią informację z regat Velux 5 Oceans zamieściliśmy TUTAJ