Velux 5 Oceans: Chris Stanmore-Major dopłynął do Kapsztadu
Chris Stanmore-Major zajął czwarte miejsce w pierwszym etapie regat Velux 5 Oceans. Brytyjski sternik na pokładzie "Spartana" dopłynął w poniedziałek, 22 listopada do mety w Cape Town o godzinie 15.44 polskiego czasu.
Jeszcze tydzień temu liczył, że uda mu się zawalczyć o trzecią lokatę z Kanadyjczykiem Derekiem Hatfieldem, ale pogoda zweryfikowała te plany i Active House dotarł do portu dwie doby wcześniej.
Stanmore-Major dotarł do mety po 36 dniach i 44 minutach rejsu, przepłynął w sumie 7849 Mm ze średnią prędkością 9,08 węzła. Po zejściu na ląd powiedział: „Bardzo się cieszę, że tu jestem. Przepłynięcie samemu 7 500 Mm to spore wyzwanie i z tym sobie poradziłem. Były też inne wyzwania, przez które razem ze Spartanem przeszliśmy pomyślnie. Wiedziałem, że będę musiał uczyć się dużo i szybko – i tak właśnie było. Popełniłem mnóstwo błędów, ale udało mi się je naprawiać i jechać dalej. Rejs był ogromnie wymagający, ale jacht poradził sobie bardzo dobrze. Myślę, że może płynąć szybciej, ale do tego ja muszę być mądrzejszy. Świetnie być już na brzegu”. Na kei witali go trzej zawodnicy, którzy już wcześniej dotarli do Kapsztadu - Brad Van Liew, Zbigniew Gutkowski i Derek Hatfield.
33-letni CSM jest najmłodszym uczestnikiem tych regat, a jego Spartan to były jacht sir Robina Knox-Johnstona z poprzedniej edycji tych regat. Pomimo tego, że łódź wydawała się dobrze przygotowana, Chris od początku – tak jak właściwie mniej lub bardziej wszyscy zawodnicy - walczył z awariami. Zadziwiał sprawnością w majsterkowaniu. Jego ojciec jest mechanikiem i Chris takie umiejętności wyniósł z domu, a później doskonalił je pracując na różnych jachtach.
Jest to pierwszy start Brytyjczyka w samotnych regatach, choć nie pierwszy rejs dookoła świata. Na niecałe dwa miesiące przed startem VELUX 5 OCEANS Chris powrócił z regat Clipper Round The World Yacht Race, w których dowodził 18-osobową amatorską załogą na jednym z 68-stopowych jachtów. Wyruszając na trasę VELUX 5 OCEANS zapłacił swoją cenę – zła ocena sytuacji pogodowej w pierwszych dniach rejsu spowodowała, że wybrał trasę blisko brzegów Portugalii, która okazała się bezwietrzną pułapką. Do końca pierwszego etapu starał się nadrobić jak najwięcej straconych wtedy właśnie mil.
Jak się okazuje, pomimo przesyłania długich korespondencji z pokładu, CSM nie o wszystkim donosił. „Perspektywa ciepłego posiłku jest bardzo miła. Moja kuchenka zepsuła się jakiś tydzień temu, więc nie jadłem nic ciepłego od tamtej pory – próbowałem podgrzewać na silniku! Piwo też mi teraz nadzwyczajnie smakuje, więc marzę teraz o jeszcze jednym - o steku, sałatce i odpoczynku”.
Ostatni z zawodników płynących w regatach VELUX 5 OCEANS, Christophe Bullens, ma do mety jeszcze około 2800 mil, czyli ponad dwa tygodnie, w zależności od warunków na trasie.
Zapraszamy na www.velux5oceans.com,
Dołącz do nas na twitter.com/velux5oceans
Dołącz do nas na www.facebook.com/Velux5Oceans
Oglądaj nas na Youtube www.youtube.com/velux5oceans2010
Regaty VELUX 5 OCEANS – The Ultimate Solo Challenge
Regaty VELUX 5 OCEANS są największym indywidualnym wyzwaniem w żeglarstwie. Już ponad 500 osób znalazło się w przestrzeni kosmicznej, a wciąż mniej niż 180 samotnie opłynęło świat. VELUX 5 OCEANS to cykl pięciu odcinków wymagających wyjątkowej odporności na stres, składających się na maraton dookoła kuli ziemskiej o długości 30 tysięcy mil morskich. Regaty, organizowane co cztery lata od 1982 r., były początkiem kariery dla kilku najlepszych żeglarzy świata. VELUX 5 OCEANS to nie tylko najdłuższy, ale również najstarszy rejs dookoła świata. VELUX 5 OCEANS wyznacza nowe trendy w zawodach regatowych wprowadzając w tym roku klasę Eco 60, która jest symbolem oszczędności, dostępności i szacunku dla środowiska.
VELUX
Dzięki światłu dziennemu i świeżemu powietrzu, których dostarczają produkty VELUX, powstają lepsze warunki mieszkalne. Oferta VELUX obejmuje szeroki asortyment okien do poddaszy oraz świetlików wraz z rozwiązaniami przeznaczonymi do płaskiego dachu. VELUX oferuje również różnego rodzaju rolety wewnętrzne i zewnętrzne, żaluzje, produkty izolacyjne oraz do zdalnego sterowania, a także panele solarne przeznaczone do montażu na dachu. Grupa VELUX posiada swoje fabryki w 11 krajach, a przedstawicielstwa handlowe w blisko 40 krajach. Jest jedną z najsilniejszych marek na światowym rynku materiałów budowlanych, a jej produkty są sprzedawane niemal na całym świecie. W Grupie VELUX zatrudnionych jest około 10 tys. osób, a jej właścicielem jest VKR Holding A/S.
Firma VELUX Polska, będąca częścią Grupy VELUX, jest obecna na polskim rynku od 1989 roku. Biuro handlowe VELUX Polska funkcjonuje od 1990 roku. Pierwszą fabrykę w Gnieźnie otwarto w 1998 roku, a kolejna powstała w 2003 roku w Namysłowie. Wszystkie fabryki w Polsce otrzymały certyfikat jakości ISO 9001 oraz ISO 14001 zgodności produkcji z zasadami ekologii, jak również OHSAS 18001 z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. Zatrudnienie VELUX w Polsce systematycznie rośnie, obecnie w fabrykach i spółce handlowej pracuje ponad 1 300 osób.
Clipper Ventures
W tym roku mija 41 lat od kiedy Sir Robin Knox Johnston po raz pierwszy samotnie opłynął świat. Obecnie jako prezes Clipper Ventures jest jednym z największych promotorów regat dookoła świata. Firma Clipper Ventures, założona w 1995 r. zajmuje się przygotowaniem i promocją największych wydarzeń żeglarskich, które przyciągają wielu uczestników, generują znaczące przychody, zainteresowanie mediów i sponsorów. Knox-Johnston zakładając Clipper Venture kierował się zasadą, że żeglarstwo powinno być dostępne dla wszystkich, dlatego zainicjował regaty Clipper Round the World Race, które do tej pory ukończyło 2 tysiące osób.
Partnerzy i dostawcy regat
Partner transportowy, Maersk Line: www.maerskline.com
Port startu i mety, La Rochelle (Francja): www.ville-larochelle.fr / www.agglo-larochelle.fr
Porty: Cape Town, Wellington, Salvador, Charleston
Dostawca odzieży: www.henrilloyd.com
Dostawca nawigacji: www.maxsea.com
Partner badawczy, Portsmouth University: www.port.ac.uk
Partner dla środowiska, Sailors for the Sea: www.sailorsforthesea.org
Oficjalny pomiar czasu: www.nauticawatches.com
POPRZEDNIE RELACJE z VELUX 5 OCEANS:
- relacja z 20 listopada (34 dzień wyścigu)
- relacja z 18 listopada (32 dzień wyścigu)
- relacja z 17 listopada (31 dzień wyścigu)
- relacja z 16 listopada (30 dzień wyścigu)
- relacja z 15 listopada (29 dzień wyścigu)
- relacja z 14 listopada (28 dzień wyścigu)
- relacja z 9 listopada (23 dzień wyścigu)
- relacja z 8 listopada (22 dzień wyścigu)
- relacja z 5 listopada (19 dzień wyścigu)
- relacja z 4 listopada (18 dzień wyścigu)
- relacja z 3 listopada (17 dzień wyścigu)