Velux 5 Oceans: Belg Bullens na mecie pierwszego etapu

2010-12-06 21:14 Agata Boksa/Hill and Knowlton Poland
_
Autor: Ainhoa Sanchez/onEdition

Dziś rano, po sześciu tygodniach na morzu Christophe Bullens zakończył pierwszy etap regat VELUX 5 OCEANS i zacumował w porcie w Kapsztadzie jako ostatni ze stawki pięciu zawodników startujących w tym niezwykłym okołoziemskim wyścigu. Osiągnięcie celu zabrało mu 49 dni 22 godziny i 55 minut.

Szeroki uśmiech na twarzy Belga mijającego linię mety na pokładzie Five Oceans of Smiles too świadczył o tym, jak bardzo jest zadowolony. Pomimo licznych przeszkód i większych oraz mniejszych awarii udało mu się dotrzeć na miejsce. Nie będzie miał jednak zbyt wiele czasu na relaks i odpoczynek w afrykańskim słońcu. Na jachcie niezbędne będzie wykonanie wielu prac remontowych i naprawczych – zespół brzegowy Team Sapphire zapewnia, że wszyscy będą pracować na okrągło przez całą dobę aż do 12 grudnia, kiedy startuje drugi etap oceanicznych zmagań VELUX 5 OCEANS.

Belgijska ekipa składa się wyłącznie z wolontariuszy, którzy nie pobierają wynagrodzenia za swoją pracę, a na czas wyjazdów związanych z regatami biorą urlopy. Cały projekt ma na celu zaangażowanie w żeglarstwo dzieci, szczególnie tych znajdujących się pod opieką fundacji charytatywnej Smiles, które są nosicielami wirusa HIV. Fundacja z siedzibą w szpitalu Saint-Pieter w Brukseli stara się zapewnić im możliwość życia w jak najlepszych warunkach. „Te dzieci nie mogą się wycofać, a ja nie mogę ich zawieść” – mówił Christophe za każdym razem, kiedy spotykały go kolejne kłopoty. Jego uśmiech i determinacja w dążeniu do celu sprawiły, że zyskał ogromny szacunek kibiców na całym świecie. Na jego miejscu niejeden dawno by zrezygnował, a licznymi mniejszymi i większymi awariami dałoby się obdzielić kilkadziesiąt jachtów. Również niesłabnącego entuzjazmu sternika starczyłoby dla kilku dodatkowych osób.

To był rejs pełen wypadków, ale już jestem” – powiedział Bullens po zejściu z jachtu. „Miałem sporo problemów, więc dotarcie tutaj zajęło mi trochę więcej czasu niż innym. Dużo kłopotów przysporzył mi grot, a to główny napęd łódki. Miałem również przeciek na jachcie, elektronika nie działała. To był na pewno najtrudniejszy z moich samotnych rejsów. Teraz zajmiemy się przygotowaniem łódki, żebym mógł bezpiecznie wyruszyć w drugi etap. W pierwszej kolejności musimy zająć się przeciekami na jachcie, żaglami i elektroniką, a w szczególności autopilotem. Nie spałem przez ostatnie trzy doby, ale to nie szkodzi, jestem gotów do pracy, bo czas goni!”

Ukończony właśnie etap regat był dla Bullensa wyjątkowo trudny. Jeszcze przed startem musiał znaleźć nowy jacht, bo na wcześniej przygotowanym złamał się maszt. Wystartował ze wszystkimi 17 października, ale musiał zaliczyć 48-godzinny rejs kwalifikacyjny, po którym wrócił do portu żeby skończyć przygotowania jachtu. Wyruszył tydzień później niż współzawodnicy. W pobliżu Wysp Kanaryjskich jego jacht został poważnie uszkodzony podczas sztormu, Christophe zawinął więc do portu. Drugi przystanek musiał zrobić na Wyspach Zielonego Przylądka, gdzie szukał lekarza. Za każdym razem spotykał się z wyjątkową pomocą i życzliwością lokalnych społeczności, ale jego opóźnienie rosło. Z przeciwnościami musiał walczyć do samego końca – w ostatnim tygodniu miał na jachcie poważny przeciek, uderzył też w wieloryba i musiał płynąć na awaryjnym sztagu, bo główny stracił pod brzegiem Brazylii. Nawet ostatnie dziesięć mil do mety żeglował przy wietrze o sile 40 węzłów (8 stopni Beauforta) i przy wyjątkowo wysokiej fali.

Na kei North Wharf czekał na żeglarza tłum kibiców oraz przedstawicieli zespołów żeglarskich i współzawodników. Byli więc Brad Van Liew, Derek Hatfield, Chris Stanmore-Major i Zbigniew „Gutek” Gutkowski oraz cały komitet organizacyjny i komisja regatowa. Sir Robin Knox-Johnston, witając belgijskiego zawodnika w Kapsztadzie docenił jego wysiłek mówiąc: „Christophe Bullens udowodnił, że posiada wszystkie cechy niezbędne samotnemu żeglarzowi. W obliczu przeciwności osiągnął cel mimo wszystko. To wielka satysfakcja, że wszystkie pięć jachtów klasy Eco 60 dotarło do portu pierwszego etapu, co potwierdza, że są to jednostki bezpieczne i godne zaufania. Atmosfera tych regat jest wyjątkowa i wiem, że wszyscy będą pomagać Christophe’owi żeby mógł stanąć na starcie kolejnego etapu w najbliższą niedzielę”.

Christophe Bullens przepłynął 8 138 Mm ze średnią prędkością 6.79 węzła, wliczając czasu postoju. Szczegółowa punktacja pierwszego z pięciu etapów regat VELUX 5 OCEANS zostanie podana w najbliższy piątek.

KOLEJNOŚĆ PO PIERWSZYM ETAPIE:

1.    Brad Van Liew – na mecie 14.11.2010, czas 28 dni, 1 godzina, 51 minut

2.    Gutek – na mecie 17.11.2010, czas 31 dni, 6 godzin, 3 minuty

3.    Derek Hatfield – na mecie 20.11.2010, czas 33 dni, 22 godziny, 37 minut

4.    Chris Stanmore-Major – na mecie 22.11.2010, czas 36 dni, 0 godzin, 44 minuty

5.    Christophe Bullens – na mecie 06.11.2010, czas 49 dni, 22 godziny, 55 minut

VELUX 5 OCEANS, organizowany przez Clipper Ventures PLC jest najstarszym indywidualnym wyścigiem dookoła świata, znanym od 28 lat najpierw jako BOC Challenge, a później jako Around Alone. W obecnej edycji trasa liczy pięć odcinków które żeglarze przepłyną w trakcie dziewięciu miesięcy. Po starcie który miał miejsce 17 października z La Rochelle flota płynie do Cape Town, następnie do Wellington w Nowej Zelandii, Salvador w Brazylii i Charleston w USA. Ostatni odcinek biegnie przez Atlantyk z powrotem do Francji. Jachty spodziewane są na mecie VELUX 5 OCEANS w czerwcu 2011.

www.velux5oceans.pl

Zapraszamy na www.velux5oceans.com

Dołącz do nas na  twitter.com/velux5oceans

Dołącz do nas na www.facebook.com/Velux5Oceans

Oglądaj nas na Youtube www.youtube.com/velux5oceans2010

Regaty VELUX 5 OCEANS – The Ultimate Solo Challenge

Regaty VELUX 5 OCEANS są największym indywidualnym wyzwaniem w żeglarstwie. Już ponad 500 osób znalazło się w przestrzeni kosmicznej, a wciąż mniej niż 180 samotnie opłynęło świat. VELUX 5 OCEANS to cykl pięciu odcinków wymagających wyjątkowej odporności na stres, składających się na maraton dookoła kuli ziemskiej o długości 30 tysięcy mil morskich. Regaty, organizowane co cztery lata od 1982 r., były początkiem kariery dla kilku najlepszych żeglarzy świata. VELUX 5 OCEANS to nie tylko najdłuższy, ale również najstarszy rejs dookoła świata. VELUX 5 OCEANS wyznacza nowe trendy w zawodach regatowych wprowadzając w tym roku klasę Eco 60, która jest symbolem oszczędności, dostępności i szacunku dla środowiska.

www.velux5oceans.com

VELUX

Dzięki światłu dziennemu i świeżemu powietrzu, których dostarczają produkty VELUX, powstają lepsze warunki mieszkalne. Oferta VELUX obejmuje szeroki asortyment okien do poddaszy oraz świetlików wraz z rozwiązaniami przeznaczonymi do płaskiego dachu. VELUX oferuje również różnego rodzaju rolety wewnętrzne i zewnętrzne, żaluzje, produkty izolacyjne oraz do zdalnego sterowania, a także panele solarne przeznaczone do montażu na dachu. Grupa VELUX posiada swoje fabryki w 11 krajach, a przedstawicielstwa handlowe w blisko 40 krajach. Jest jedną z najsilniejszych marek na światowym rynku materiałów budowlanych, a jej produkty są sprzedawane niemal na całym świecie. W Grupie VELUX zatrudnionych jest około 10 tys. osób, a jej właścicielem jest VKR Holding A/S.

Firma VELUX Polska, będąca częścią Grupy VELUX, jest obecna na polskim rynku od 1989 roku. Biuro handlowe VELUX Polska funkcjonuje od 1990 roku. Pierwszą fabrykę w Gnieźnie otwarto w 1998 roku, a kolejna powstała w 2003 roku w Namysłowie. Wszystkie fabryki w Polsce otrzymały certyfikat jakości ISO 9001 oraz ISO 14001 zgodności produkcji z zasadami ekologii, jak również OHSAS 18001 z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. Zatrudnienie VELUX w Polsce systematycznie rośnie, obecnie w fabrykach i spółce handlowej pracuje ponad 1 300 osób.

www.velux.com

www.velux.pl

Clipper Ventures

W tym roku mija 41 lat od kiedy Sir Robin Knox Johnston po raz pierwszy samotnie opłynął świat. Obecnie jako prezes Clipper Ventures jest jednym z największych promotorów regat dookoła świata. Firma Clipper Ventures, założona w 1995 r. zajmuje się przygotowaniem i promocją największych wydarzeń żeglarskich, które przyciągają wielu uczestników, generują znaczące przychody, zainteresowanie mediów i sponsorów. Knox-Johnston zakładając Clipper Venture kierował się zasadą, że żeglarstwo powinno być dostępne dla wszystkich, dlatego zainicjował regaty Clipper Round the World Race, które do tej pory ukończyło 2 tysiące osób.

www.clipper-ventures.com

Partnerzy i dostawcy regat

Partner transportowy, Maersk Line: www.maerskline.com

Port startu i mety, La Rochelle (Francja): www.ville-larochelle.fr / www.agglo-larochelle.fr

Porty: Cape Town, Wellington, Salvador, Charleston

Dostawca odzieży: www.henrilloyd.com

Dostawca nawigacji: www.maxsea.com

Partner badawczy, Portsmouth University: www.port.ac.uk

Partner dla środowiska, Sailors for the Sea: www.sailorsforthesea.org

Oficjalny pomiar czasu: www.nauticawatches.com

Poprzednią relację z regat Velux 5 Oceans zamieścilismy TUTAJ

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.