Taki będzie Puchar Ameryki 2009!
Na wczorajszej konferencji prasowej w Barcelonie, AC Management przedstawił Competition Regulations - dokument, w którym zawarte są zasady rozgrywania 33. Pucharu Ameryki. Przedstawione są tam przepisy, według których należy budować jachty nowej klasy AC90, nowy format regat, a także kalendarz imprez, które doprowadzą do wyłonienia kolejnego zdobywcy Srebrnego Dzbanka.
Główną różnicą w porównaniu z tegorocznymi zmaganiami będą oczywiście jachty, na których odbędzie się walka. Oprócz nowych regulacji odnośnie wymiarów i wagi, będzie mogło na nich żeglować najwyżej 20 osób. Jest to o trzech żeglarzy więcej niż do tej pory, ale już nie jest to dużo, jeśli weźmiemy pod uwagę, że jednostki będą niosły o 50% więcej powierzchni ożaglowania. Klasa AC90 będzie więc znacznie szybsza, trudniejsza i bardziej wymagająca w żegludze.
W celu ograniczenia kosztów wprowadzono zakaz testów z udziałem dwóch jachtów. Jedyną szansą na porównanie możliwości z innymi jachtami będą Practice Race (Wyścigi Treningowe) lub też oficjalne regaty - Event - organizowane przez ACM. Dodatkowo wprowadzono limit liczby żagli, którymi syndykat będzie dysponował podczas regat, a także będą okresy, kiedy nie będzie można przeprowadzać treningów żeglarskich (no-sail periods).
33. America's Cup został podzielony na cztery fazy: Acts, Trials, Challenger Selection Series oraz America's Cup Match. Obrońca tytułu - Alinghi - będzie mógł brać udział w Acts, Trials i oczywiście Match.
Practice Racing zostały wymyślone, by zastąpić testy z udziałem dwóch jednostek (syndykaty nie będą budowały dwóch własnych jachtów, co oczywiście faworyzowało te bogatsze, które na taki luksus było stać). Każdy team może poprosić o zorganizowanie takich treningów. Zostaną one zaplanowane tak, aby kazda ekipa mogła wziąć w nich udział, a ich terminy zostaną odpowiednio wcześniej podane do wiadomości. Będą się odbywać od października 2008 do kwietnia 2009.
Acts
Koniec czerwca/ lipiec 2008: Act 1, Walencja (wyścigi flotowe i matchracingowe na jachtach ACC V5)
Wrzesień 2008: Act 2, Europa (wyścigi flotowe i matchracingowe na jachtach ACC V5)
Kwiecień 2009: Act 3, Walencja (regaty flotowe na jachtach klasy AC90)
Rezultaty Aktów nie będą miały wpływu na klasyfikację Trials. Jednak każdy team, który weźmie udział w Acts otrzyma prawo włączenia pięciu kolejnych żagli do swego "arsenału". Dodatkowo triumfator Acts dostanie prawo do następnych dwóch żagli, natomiast ekipa z drugiego miejsca będzie mogła włączyć do swych zasobów jeden dodatkowy żagiel.
Trials
- Round Robin 1 i 2 - Rozpoczną się 2 maja 2009, a wezmą w nich udział wszyscy Challengerzy oraz Alinghi. Sześć najlepszych syndyaktów awansuje do półfinału. Pozostałe teamy wezmą udział w odbywających się równocześnie regatach flotowych - Challenger Sail Off. Ich rezultaty będa miały wpływ na ostateczny ranking.
- Półfinały - Maj/czerwiec 2009. Będą się składały z trzech rund. Najlepsza ekipa awansuje do Challenger Selection Final, zaś teamy z miejsc 2 i 3 rozegrają ze sobą Repasaże o awans do finału. Alinghi, jesli się znajdzie w półfinale, następnie bez wzgledu na miejsce będzie rywalizować w Secondary Series.
Challenger Selection Series
Ta faza rywalizacji rozpocznie się w czerwcu 2009 roku Repasażami, których zwycięzca zmierzy się z najlepszych Challengerem w Challenger Selection Final w lipcu (do czterech zwycięstw). Zwycięzca Finału stanie się Challengerem i 18 lipca 2009 rozpocznie walke z Alinghi w America's Cup Match (do pięciu zwycięstw).
Secondary Series to jedna, matcharicngowa Round Robin, w której wystartują Alinghi, oraz pozostałe 3 ostatnie syndykaty z półfinału. Wyniki Secondary Series będą miały wpływ na końcowy Ranking.