Szybki jak "l'Hydroptere"

Rok 2009 wejdzie do historii żeglarstwa także jako ten, w którym padła magiczna bariera: jacht żaglowy - to prawda, że specyficzny! - pokonał na dystansie 500 metrów kolejną granicę szybkości: 50 węzłów, czyli niemal 100 kilometrów na godzinę!
Od lat 70. XX wieku ten rekord kusił żeglarzy, windsurferów i kiteboarderów. Na tym dystansie zniszczono już tony sprzętu - dotychczas bez skutku. Nikt jednak nie zamierzał zejść z pola walki. Ponownie do pracy wzięła się niezmordowana załoga „l'Hydroptère'a" pod wodzą Alaina Thébaulta. Niespełna dziewięć miesięcy po wypadku, w którym poważnie ucierpiał ich fruwający trimaran, rozpoczęli kolejne próby w pobliżu Hyères. Tym razem przy wietrze 28 w udało się rozpędzić wyremontowany jacht do 55,5 w, czyli 103 km/h. Dystans 500 m „l'Hydroptère" przebył ze średnią prędkością 51,36 w. W ten sposob poprawiono wyśrubowany rekord należący do kitesurfera Alexa Caizerguesa wynoszący 50,57 w, ustanowiony w Namibii w 2008 r. Załoga żaglowego ścigacza przeniosła się
z plaży Napoléona spod Port-Saint-Louis du Rhône w pobliże portu Hyères, gdzie akwen do żeglowania znacznie osłaniają od fal znajdujące się tam wyspy. Pierwsze ślizgi posłużyły do właściwego wyregulowania kątów hydroskrzydeł, bo to one w znacznym stopniu decydują o powodzeniu próby. Po pierwszych testach Alain Thébault przytoczył znaną sentencję mistrza Jedi z „Gwiezdnych Wojen": - Nie próbuj, rób albo nie rób - nie ma próbowania. Tak też postąpili i w ten sposób „l'Hydroptère" stał się najszybszym jachtem na świecie. Nie same zaklęcia jednak pomogły. Najbardziej do powodzenia tego niezwykłego projektu przyczynił się Thierry Lombard - menedżer bankowy z Genewy, który wspiera to przedsięwzięcie od 2005 r. Lombard współpracuje także ze Swiss Federal Institute of Technology w Lozannie. Kilkunastu profesorów, inżynierów i studentów tej uczelni ochotniczo pracuje nad ciekawym technologicznie wyzwaniem. Efekty tej współpracy są na razie znakomite. A może być jeszcze lepiej, bo z desek kreślarskich schodzi już „l'Hydroptère 3", którym Alain Thébault wybiera się na pełne morze, by tam pisać swoją historię.
Historia żeglarskich rekordów prędkości od 1972 r.
1972 Crossbow Tim Colman GBR Portland UK 26,30 w
1973 Crossbow Tim Colman GBR Portland UK 29,30 w
1975 Crossbow Tim Colman GBR Portland UK 31,10 w
1975 Crossbow II Tim Colman GBR Portland UK 31,80 w
1977 Crossbow II Tim Colman GBR Portland UK 33,80 w
1977 Crossbow II Tim Colman GBR Portland UK 34,40 w
1980 Crossbow II Tim Colman GBR Portland UK 36,00 w
1986 Windsurfer Pascal Maka FRA Sotavento ESP 38,86 w
1988 Windsurfer Erik Beale GBR Stes. Maries FRA 40,48 w
1990 Windsurfer Pascal Maka FRA Stes. Maries FRA 43,06 w
1991 Windsurfer Thierry Bielak FRA Stes. Maries FRA 44,66 w
1993 Yellow Pages Simon McKeon AUS Sandy Point AUS 46,52 w
2004 Windsurfer Finian Maynard BVI Stes. Maries FRA 46,82 w
2005 Windsurfer Finian Maynard BVI Stes. Maries FRA 48,70 w
2008 Windsurfer Antoine Albeau FRA Stes. Maries FRA 49,09 w
2008 Kite-board Robert Douglas USA Luderitz NAM 49,84 w
2008 Kite-board Sebastien Cattelan FRA Luderitz NAM 50,26 w
2008 Kite-board Alexander Caizergues FRA Luderitz NAM 50,57 w
2009 Hydroptère Alain Thébault FRA Hyeres FRA 51,36 w
Paweł Paterek
Artykuł pochodzi z listopadowego wydania miesięcznika "Żagle" 11/2009