Szybki jak "l'Hydroptere"

2009-12-30 15:50 Paweł Paterek
_
Autor: Gilles Martin-Raget/L'Hydroptere

Rok 2009 wejdzie do historii żeglarstwa także jako ten, w którym padła magiczna bariera: jacht żaglowy - to prawda, że specyficzny! - pokonał na dystansie 500 metrów kolejną granicę szybkości: 50 węzłów, czyli niemal 100 kilometrów na godzinę!

Od lat 70. XX wieku ten rekord kusił żeglarzy, windsurferów i kiteboarderów. Na tym dystansie zniszczono już tony sprzętu - dotychczas bez skutku. Nikt jednak nie zamierzał zejść z pola walki. Ponownie do pracy wzięła się niezmordowana załoga „l'Hydroptère'a" pod wodzą Alaina Thébaulta. Niespełna dziewięć miesięcy po wypadku, w którym poważnie ucierpiał ich fruwający trimaran, rozpoczęli kolejne próby w pobliżu Hyères. Tym razem przy wietrze 28 w udało się rozpędzić wyremontowany jacht do 55,5 w, czyli 103 km/h. Dystans 500 m „l'Hydroptère" przebył ze średnią prędkością 51,36 w. W ten sposob poprawiono wyśrubowany rekord należący do kitesurfera Alexa Caizerguesa wynoszący 50,57 w, ustanowiony w Namibii w 2008 r. Załoga żaglowego ścigacza przeniosła się
z plaży Napoléona spod Port-Saint-Louis du Rhône w pobliże portu Hyères, gdzie akwen do żeglowania znacznie osłaniają od fal znajdujące się tam wyspy. Pierwsze ślizgi posłużyły do właściwego wyregulowania kątów hydroskrzydeł, bo to one w znacznym stopniu decydują o powodzeniu próby. Po pierwszych testach Alain Thébault przytoczył znaną sentencję mistrza Jedi z „Gwiezdnych Wojen": - Nie próbuj, rób albo nie rób - nie ma próbowania. Tak też postąpili i w ten sposób „l'Hydroptère" stał się najszybszym jachtem na świecie. Nie same zaklęcia jednak pomogły. Najbardziej do powodzenia tego niezwykłego projektu przyczynił się Thierry Lombard - menedżer bankowy z Genewy, który wspiera to przedsięwzięcie od 2005 r. Lombard współpracuje także ze Swiss Federal Institute of Technology w Lozannie. Kilkunastu profesorów, inżynierów i studentów tej uczelni ochotniczo pracuje nad ciekawym technologicznie wyzwaniem. Efekty tej współpracy są na razie znakomite. A może być jeszcze lepiej, bo z desek kreślarskich schodzi już „l'Hydroptère 3", którym Alain Thébault wybiera się na pełne morze, by tam pisać swoją historię.

Historia żeglarskich rekordów prędkości od 1972 r.

1972 Crossbow      Tim Colman GBR              Portland UK            26,30 w
1973 Crossbow      Tim Colman GBR              Portland UK            29,30 w
1975 Crossbow      Tim Colman GBR              Portland UK            31,10 w
1975 Crossbow      II Tim Colman GBR           Portland UK            31,80 w
1977 Crossbow      II Tim Colman GBR           Portland UK            33,80 w
1977 Crossbow      II Tim Colman GBR           Portland UK            34,40 w
1980 Crossbow      II Tim Colman GBR           Portland UK            36,00 w
1986 Windsurfer    Pascal Maka FRA               Sotavento ESP        38,86 w
1988 Windsurfer    Erik Beale GBR                  Stes. Maries FRA     40,48 w
1990 Windsurfer    Pascal Maka FRA               Stes. Maries FRA     43,06 w
1991 Windsurfer    Thierry Bielak FRA             Stes. Maries FRA     44,66 w
1993 Yellow Pages Simon McKeon AUS            Sandy Point AUS     46,52 w
2004 Windsurfer    Finian Maynard BVI            Stes. Maries FRA     46,82 w
2005 Windsurfer    Finian Maynard BVI            Stes. Maries FRA     48,70 w
2008 Windsurfer    Antoine Albeau FRA            Stes. Maries FRA     49,09 w
2008 Kite-board    Robert Douglas USA            Luderitz NAM          49,84 w
2008 Kite-board    Sebastien Cattelan FRA       Luderitz NAM           50,26 w
2008 Kite-board    Alexander Caizergues FRA   Luderitz NAM           50,57 w
2009 Hydroptère    Alain Thébault FRA             Hyeres FRA            51,36 w

Paweł Paterek

Artykuł pochodzi z listopadowego wydania miesięcznika "Żagle" 11/2009

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.