Rolex Sydney Hobart - znani już obydwaj zwycięzcy!
Dziś w nocy naszego czasu poznaliśmy wreszcie drugiego zwycięzcę regat Rolex Sydney Hobart. 628 milową trasę najszybciej pokonał, w czasie przeliczeniowym, 16 metrowy jacht "Secret Men’s Business 3.5". Prestiżowy Tattersall's Cup odebrał jego skiper i właściciel - Geoff Boettcher.
Rolex Sydney Hobart Yacht Race od 1945 roku startuje zawsze w drugi dzień Świąt Bożego Narodzenia. Jachty wyruszają na arcytrudną trasę długości 628 mil z Sydney do Hobart. W tym roku, w 66. edycji słynnego klasyka, wczesnym popołudniem drugiego dnia regat, nad flotę jachtów nadciągnął bardzo silny wiatr, którego prędkość dochodziła do 50 w. Kilka jachtów walczących o zwycięstwo musiało się wycofać, m.in. „Youzoo" Ludde Ingvalla, „Shamrock" Tony'ego Donnellana oraz „Brindabella" Jima Cooneya, która zwyciężyła w wyścigu w 1997 roku. W sumie z powodu uszkodzeń osprzętu lub urazów wśród załóg, od momentu startu wycofało się 18 jachtów (wczoraj podaliśmy, że 19 jachtów, ale jeden wrócił na trasę). Szczęśliwie pod koniec drugiego dnia warunki znacząco się poprawiły. Tegoroczna edycja regat jest więc wyjątkowo trudna, zwłaszcza, że niemal całą trasę jachty żeglują pod silny wiatr.
"Wild Oats XI" pod wodzą Marka Richardsa przepłynął liczącą 628 mil w linii prostej trasę w czasie 2 dni, 7 godzin 37 minut i 20 sekund, z przeciętną prędkością nieco ponad 11 węzłów. Ten 30 metrowej długości jacht Boba Oatleya, prowadził w wyścigu od startu w Sydney 26 grudnia, aż do samej mety. Linię mety, czyli Battery Point, "Wild Oats XI" minął we wtorek 28 grudnia o godzinie 8.37 wieczorem (10.37 rano naszego czasu), żeglując ostrym baksztagiem z prędkością 18-19 węzłów. Jeszcze podczas wyścigu skipper jednostki został powiadomiony o proteście złożonym przez komisję regatową. Chodziło o złamanie punktów 44.1 (a) i 44.2 Instrukcji Żeglugi, które nakazywały obligatoryjne meldowanie przez radio nadające na wysokich częstotliwościach, w trakcie mijania przylądka Green na południowym wschodzie Australii. Załoga "Wild Oats XI", a także żeglarze z drugiego jachtu, "Ran" dowodzonego przez Niklasa Zennstroma, zameldowali o swojej obecności w tym rejonie przez... telefon. Sposób meldowania pozycji jachtu ma istotne znaczenie dla służb ratunkowych, które po odebraniu sygnału przez radio mogą natychmiast ustalić pozycję łodzi. W przypadku meldunku przez telefon, nie są w stanie automatycznie zweryfikować pozycji jednostki. "Wild Oats XI", rekordzista trasy z 2005 roku (i jednocześnie zwycięzca w czasie przeliczeniowym!), był do czasu rozpatrzenia protestu zwycięzcą "prowizorycznym", a załoga w żaden sposób nie mogła cieszyć się z wygranej. Rozpatrywanie protestu rozpoczęło się o 3 w nocy naszego czasu, a ze strony załogi stawił się na nim drugi nawigator Ian Burns. Dwoje pozostałych członków teamu, skiper Mark Richards i nawigator Adrienne Cahalan, zostało wezwanych na świadków. Po wysłuchaniu tej trójki, Międzynarodowe Jury w składzie: John Kirkjian (Chairman), John Rountree, Ronnie McCracken, Selvam Mookken oraz Tony Mooney, zdecydowało o odrzuceniu protestu. Okazało się bowiem, że przyczyną zameldowania pozycji przez telefon, a nie przez radio UKF, była awaria tego urządzenia na pokładzie. Zgodnie z procedurą, załoga została wezwana podczas rozmowy telefonicznej z sędzią głównym regat do przerwania wyścigu - zgodnie bowiem z instrukcja żeglugi, łódź bez sprawnego radia nie może brać udziału w regatach. Jacht skierował się do najblizszego portu, ale 20 minut później załoga zdołała naprawić radio. Kiedy udało się uzyskać potwierdzenie kontaktu ze stacją radiową w Hobart (o godz. 9:04 czasu lokalnego, na częstotliwości 6516 kHz), załoga mogła ponownie kontynuować wyścig, co natychmiast uczyniła. Problemy z łącznością występowały jeszcze do samego Hobart, ale załoga regularnie potwierdzała swoją pozycję telefonicznie z organizatorami.
Na szóstym miejscu wyścig do Hobart ukończył pierwszy jacht nie australijski - brytyjski 72 stopowy "Ran" Niklasa Zennstroma, dowodzony przez Tima Powella. Jego załoga również musiała wziąć udział w rozpatrywaniu protestu - dokładnie z tego samego powodu, dla którego przed stolik Komisji Sędziowskiej wezwani zostaną przedstawiciele jachtu "Wild Oats XI". W tym przypadku zapadł niemal identyczny werdykt - protest odrzucono, a przyczyną nie dopełnienia punktu 44 instrukcji żeglugi była awaria radia.
W klasyfikacji przeliczeniowej zwyciężył jacht "Secret Men’s Business 3.5", który w nocy z 28 na 29 grudnia naszego czasu dopłynął do mety w Hobart. Jego załoga musiała początkowo wyczekiwać na to, jaki czas uzyskają dwaj najgroźniejsi rywale, czyli żeglujący jeszcze wtedy na trasie "Victoire" Darryla Hodgkinsona (Beneteau First 45) oraz "Local Hero". Ostatecznie, zwycięzcę wyścigu w czasie przeliczeniowym, czyli zdobywcę Tattersall's Cup poznaliśmy w czwartek rano naszego czasu. Odbierający po raz pierwszy w swoim życiu nagrodę 64 letni Geoff Boettcher startował w regatach z Sydney do Hobart już po raz 22.
Poniżej najlepsza dziesiątka regat Rolex Sydney Hobart Yacht Race w czasie rzeczywistym:
1 | Wild Oats XI | Ukończył | 02:07:37:20 | |||||||||||
Bob Oatley NSW | 28 Dec, 8:37pm | |||||||||||||
2 | Investec LOYAL | Ukończył | 02:11:11:34 | |||||||||||
Sean Langman (19) NSW | 29 Dec, 12:11am | |||||||||||||
3 | Lahana | Ukończył | 02:14:09:44 | |||||||||||
Peter Millard (1) NSW | 29 Dec, 3:09am | |||||||||||||
4 | Ichi Ban | Ukończył | 02:16:52:55 | |||||||||||
Matt Allen (21) NSW | 29 Dec, 5:52am | |||||||||||||
5 | Wild Thing | Ukończył | 02:17:15:29 | |||||||||||
Grant Wharington (23) VIC | 29 Dec, 6:15am | |||||||||||||
6 | Ran | Ukończył | 02:17:22:55 | |||||||||||
Niklas Zennstrom (1) England | 29 Dec, 6:22am | |||||||||||||
7 | Limit | Ukończył | 02:21:30:31 | |||||||||||
Alan Brierty (7) WA | 29 Dec, 10:30am | |||||||||||||
8 | Loki | Ukończył | 02:21:33:16 | |||||||||||
Stephen Ainsworth (13) NSW | 29 Dec, 10:33am | |||||||||||||
9 | Rodd & Gunn Wedgetail | Ukończył | 02:23:44:50 | |||||||||||
Bill Wild (6) QLD | 29 Dec, 12:44pm | |||||||||||||
10 | Living Doll | Ukończył | 03:00:18:35 | |||||||||||
Michael Hiatt (5) VIC | 29 Dec, 1:18pm |
- Po raz pierwszy regaty Sydney-Hobart rozegrano w 1945 roku. Ich pomysłodawca, oficer Royal Navy John Illingworth chciał, by wielka impreza żeglarska pomogła otrząsnąć się Australijczykom z koszmaru wojennego, a zarazem stanowiła początek tworzenia nowoczesnego jachtingu. Przez wiele lat wyścigi na Morzu Tasmana były najważniejszymi regatami Southern Cross Cup.
O regatach Sydney-Hobart stało się głośno m.in. za sprawą niezwykle silnego huraganau, który przeszedł nad trasą wyścigu w 1998 roku, przynosząc tragiczne skutki. Zginęło wówczas 6 żeglarzy, zatonęło wiele jachtów a wyścig ukończyło tylko część startującyh załóg.
Warto przeczytać felieton Waldemara Heflicha, mówiący o wydarzeniach z tamtego okresu, zamieszczony na naszym portalu, noszący tytuł "Regaty z piekła rodem".
Trasa wyścigu Sydney Hobart: