Groupama 3: W 48 dni dookoła świata!

2010-03-22 13:17
_
Autor: Archiwum serwisu

48 dni 07 godzin 44 minut i 52 sekundy, to nowy rekord załogowego rejsu non-stop dookoła świata! Maxi trimaran Groupama 3 dowodzona przez Francka Cammas zdobył Jules Verne Trophy i poprawił rekord należący od 2005 roku do katamaranu Orange 2 Bruno Peyrona, który wynosił 50 dni 16 godz. 20 min. i 44 sek. Trimaran kończył swój rejs mając 1447 mil przewagi nad poprzednim rekordem i poprawiając wynik Orange 2 o 2 dni 8 godzin i 35 minut. Groupama 3 minęła linię mety u koło latarni morskiej Creac'h przy przylądku Quessant, pokonując trasę długości 28,5 tysięca mil morskich ze średnią szybkością 24,6 węzła!

UWAGA: Film z pokładu Groupamy na końcu relacji!

Francuzi (jedynie nawigator Stan Honey jest narodowości amerykańskiej) minęli już front wysokiego ciśnienia z niezbyt silnym wiatrem i wpłynęli pod wpływ silniejszego wiatru powstałego na skutek niżu. Taki układ pogodowy powinien dać załodze możliwość dalszego powiększenia przewagi. Obecnie Groupama 3 żegluje z prędkościa ponad 30 węzłów. Jest więc realna szansa na znaczące pobicie istniejącego rekordu Bruno Peyrona, który w 2005 roku wraz z załogą na katamaranie Orange 2 opłynął kulę ziemską w 50 dni, 16 godzin i 20 minut. Żeby zdobyć Jules Verne Trophy, gigantyczny trimaran Groupama 3 musi przeciąć metę przy Ushant przed godziną 06:14 sekund 57 (czasu uniwersalnego - czyli 7:14 naszego czasu) dnia 23. marca 2010 roku. Tymczasem przypłynięcie trimarana do mety rejsu przy Ushant spodziewane jest na sobotę 20 marca! Jeśli tak się stanie, rekord zostanie pobity o dwie doby!

Jeszcze cztery dni temu pisaliśmy o stracie Groupamy wynoszącej niemal 500 mil względem referencyjnego wirtualnego rejsu Orange'a 2. Załoga Francka Cammas trafiła jednak na zdecydowanie korzystniejsze, silniejsze wiatry równikowe i błyskawicznie odrobiła straty. Orange 2 wyraźnie zwolnił na dłuższy czas żeglując 5 lat temu w tym rejonie Atlantyku. Powodem były nie tylko słabe wiatry, ale też awaria jednego z wózków grota. Pod koniec 45. dnia rejsu Groupama 3 ma 800 mil przewagi i tylko niecałe 1,5 tys. mil do mety! Jacht jest w 100 % sprawny, załoga w świetnej formie a prognozy bardzo sprzyjające. Poprzednia relacja pt. „Trimaran Groupama 3 ponownie ze stratą!"

Aktualne położenie trimaranu można znaleźc TUTAJ

16 listopada 2009 roku, o godzinie 12:16 czasu uniwersalnego ta sama załoga, na tym samym trimaranie, przerwała swój drugi wyścig z czasem po Jules Verne Trophy. Powodem tej decyzji było poważne uszkodzenie połączenia tylnego dźwigara z lewohalsowym pływakiem. Jacht nie był w stanie kontynuować żeglugi po rekord. Do awarii doszło podczas żeglugi kursem półwiatr, przy wietrze przekraczającym miejscami 35 węzłów. Franck Cammas zarządził przerwanie próby i wpłynięcie do portu w Kapsztadzie, by tam naprawić uszkodzenia, wrócić do Francji i... rozpocząć przygotowania do kolejnej próby zdobycia trofeum!
Pod koniec 2008 roku wielkim niepowodzeniem zakończyła się pierwsza próba pobicia rekordu opłynięcia kuli ziemskiej francuskiej załogi. Na wysokości Nowej Zelandii, na Oceanie Spokojnym trimaran stracił jeden pływak i wywrócił się.

W załodze Groupamy jest trzech członków załogi, którzy zdobyli Jules Verne Trophy przed czterema laty: Lionel Lemonchois, Ronan Le Goff i Jacques Caraës. Pozostali żeglarze na trimaranie są nie mniej doświadczeni. Pełen skład załogi wygląda następująco:
Wachta No.1: Franck Cammas / Loïc Le Mignon / Jacques Caraës
Wachta No.2: Stève Ravussin / Thomas Coville / Bruno Jeanjean
Wachta No.3: Fred Le Peutrec / Lionel Lemonchois / Ronan Le Goff
Nawigator: Stan Honey

Historia Jules Verne Trophy:
1993 Commodore Explorer/Bruno Peyron 79d 6h 15m (Na tym jachcie pod nazwą Polpharma-Warta wystartował kilka lat później w wyścigu The Race 2000 Roman Paszke wraz z załogą)
1994 ENZA New Zealand/Peter Blake i Robin Knox Johnston 74d 22h 17m
1997 Sport Elec/Olivier de Kersauson 71d 14h 22m
2002 Orange/Bruno Peyron 64d 8h 37m
2004 Geronimo/Olivier de Kersauson 63 d 13 h 59 m
2005 Orange II/Bruno Peyron 50d 16h 20m

Log rejsu Groupamy:

Dzień 1 (1 Luty 1400 UTC): 500 mil (strata = 94 mil)
Dzień 2 (2 Luty 1400 UTC): 560 mil (przewaga = 3.5 mil)
Dzień 3 (3 Luty 1400 UTC): 535 mil (przewaga = 170 mil)
Dzień 4 (4 Luty 1400 UTC): 565 mil (przewaga = 245 mil)
Dzień 5 (5 Luty 1400 UTC): 656 mil (przewaga = 562 mil)
Dzień 6 (6 Luty 1400 UTC): 456 mil (przewaga = 620 mil)
Dzień 7 (7 Luty 1400 UTC): 430 mil (przewaga = 539 mil)
Dzień 8 (8 Luty 1400 UTC): 305 mil (przewaga = 456 mil)
Dzień 9 (9 Luty 1400 UTC): 436 mil (przewaga = 393 mil)
Dzień 10 (10 Luty 1400 UTC): 355 mil (przewaga = 272 mil)
Dzień 11 (11 Luty 1400 UTC): 267 mil (strata = 30 mil)
Dzień 12 (12 Luty 1400 UTC): 247 mil (strata = 385 mil)
Dzień 13 (13 Luty 1400 UTC): 719 mil (strata = 347 mil)
Dzień 14 (14 Luty 1400 UTC): 680 mil (strata = 288 mil)
Dzień 15 (15 Luty 1400 UTC): 651 mil (strata = 203 mil)
Dzień 16 (16 Luty 1400 UTC): 322 mil (strata = 376 mil)
Dzień 17 (17 Luty 1400 UTC): 425 mil (strata = 338 mil)
Dzień 18 (18 Luty 1400 UTC): 362 mil (strata = 433 mil)
Dzień 19 (19 Luty 1400 UTC): 726 mil (strata = 234 mil)
Dzień 20 (20 Luty 1400 UTC): 751 mil (strata = 211 mil)
Dzień 21 (21 Luty 1400 UTC): 584 mil (strata = 124 mil)
Dzień 22 (22 Luty 1400 UTC): 607 mil (strata = 137 mil)
Dzień 23 (23 Luty 1400 UTC): 702 mil (przewaga = 60 mil)
Dzień 24 (24 Luty 1400 UTC): 638 mil (przewaga = 208 mil)
Dzień 25 (25 Luty 1400 UTC): 712 mil (przewaga = 371 mil)
Dzień 26 (26 Luty 1400 UTC): 687 mil (przewaga = 430 mil)
Dzień 27 (27 Luty 1400 UTC): 797 mil (przewaga = 560 mil)
Dzień 28 (28 Luty 1400 UTC): 560 mil (przewaga = 517 mil)
Dzień 29 (1 Marzec 1400 UTC): 434 mil (przewaga = 268 mil)
Dzień 30 (2 Marzec 1400 UTC): 575 mil (przewaga = 184 mil)
Dzień 31 (3 Marzec 1400 UTC): 617 mil (przewaga = 291 mil)
Dzień 32 (4 Marzec 1400 UTC): 492 mil (przewaga = 248 mil)
Dzień 33 (5 Marzec 1400 UTC): 445 mil (przewaga = 150 mil)
Dzień 34 (6 Marzec 1400 UTC): 461 mil (przewaga = 58 mil)
Dzień 35 (7 Marzec 1400 UTC): 382 mil (strata = 100 mil)
Dzień 36 (8 Marzec 1400 UTC): 317 mil (strata = 326 mil)
Dzień 37 (9 Marzec 1400 UTC): 506 mil (strata = 331 mil)
Dzień 38 (10 Marzec 1400 UTC): 321 mil (strata = 384 mil)
Dzień 39 (11 Marzec 1400 UTC): 255 mil (strata = 309 mil)
Dzień 40 (12 Marzec 1400 UTC): 288 mil (strata = 473 mil)
Dzień 41 (13 Marzec 1400 UTC): 503 mil (strata = 483 mil)
Dzień 42 (14 Marzec 1400 UTC): 445 mil (strata = 403 mil)
Dzień 43 (15 Marzec 1400 UTC): 482 mil (strata = 216 mil)
Dzień 44 (16 Marzec 1400 UTC): 401 mil (przewaga = 72 mil)
Dzień 45 (17 Marzec 1400 UTC): 441 mil (przewaga = 412 mil)
Dzień 46 (18 Marzec 1400 UTC): 579 mil (przewaga = 828 mil)
Dzień 47 (19 Marzec 1400 UTC): 552 mil (przewaga = 1,167 mil)
Dzień 48 (20 Marzec 1400 UTC): 600 mil (przewaga = 1,412 mil)

Poniżej film - Groupama mija linię mety!

 

 Groupama wpływa do Brestu po zakończeniu rejsu:

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.