X Regaty Unity Line czyli Polsko – Niemieckie Regaty Bałtyckie
W dniach 13 - 15 sierpnia 2010 roku odbyły się najliczniej obsadzone regaty na Polskiej części Bałtyku. Do imprezy zgłosiło się 112 jachtów w 9 grupach, a na nich 393 żeglarzy z czego 62 to kobiety, których z każdym rokiem przybywa.
Najliczniej obsadzone grupy to: grupy jachtów bez pomiarów gdzie zgłosiło się odpowiednio 15 jachtów o długości od 6,51 do 8 m, 26 jachtów o długości od 8,01 do 10 m, 9 jachtów o długości od 10,01 do 12 m, 16 oldtimerów zbudowanych przed 1979 rokiem, 13 jachtów z samotnymi żeglarzami oraz 2 grupy jachtów z pomiarami KWR w których łącznie wystartowało 26 jednostek.
X Regaty stały pod znakiem integracji Polsko - Niemieckiej co dało się zauważyć na starcie. Do regat zgłosiły się 23 jachty niemieckie w tym znany Uwe Rotgerring, który startował w znanych regatach OSTAR 2009 oraz Hanjo Tamm na jachcie „Havesta" klasy Mini Transat 650, z którym rywalizował Radosław Kowalczyk na zbudowanym przez Siebie jachcie „Ocean 650" tej samej klasy.
W trakcie regat odbyły się 3 wyścigi. Pierwszy na trasie Świnoujście - Kołobrzeg przy żeglarskiej pogodzie, wietrze o sile 4B i kursach spinakerowych, który bezwzględnie wygrał jacht „Black Magic" dowodzony przez Danego Stoeckera z czasem przejścia trasy 08h 20min i 19s. Drugi wyścig odbył się tradycyjnie na redzie portu Kołobrzeg przy dobrych warunkach wietrznych. Najszybciej żeglowała załoga na „Black Magic" jednak bezwzględnie pierwszy na mecie był jacht „Bryza 33" dowodzony przez Tomasza Piaseckiego, który wystartował 10 minut przed goniącym go jachtem „Black Magic". Trzeci wyścig na trasie Kołobrzeg - Świnoujście rozpoczął się przy bardzo słabych wiatrach i część jachtów nie załapała się z wiatrem. Procedura startowa dla ostatnich jachtów trwała niemal 3 godziny. Z tego powodu sędzia główny podjął decyzję o skróceniu trasy przy pławie „DZI". W czasie trwającego wyścigu wiatr stopniowo wzmagał się aż do 6B. Mimo tego duża część jachtów na metę płynęła pod spinakerem. Znów najszybciej trasę pokonała załoga jachtu „Black Magic" z czasem 6h 14min i 17s.
Tekst: Mateusz Kalinowski
Poniżej, w formacie pdf, przedstawiamy wyniki X regat Unity Line rozegranych w dniach 13-15.08.2010 r.:
Grupa I jachty z pomiarem KWR o długości powyżej 7,70 m
Grupa II jachty z pomiarem KWR o długości poniżej 7,70 m
Grupa IV żeglarze samotni bez pomiarów jachtów
Grupa V jachty bez pomiarów o długości powyżej 12,00 m
Grupa VI jachty bez pomiarów o długości 10,01 – 12,00 m
Grupa VII jachty bez pomiarów o długości 8,01 – 10,00 m
Grupa VIII jachty bez pomiarów o długości 6,50 – 8,00 m
Grupa IX oldtimery, jachty zbudowane przed 1980 rokiem
Poniżej relacja Piotra Setlmarczyka, organizatora regat:
W X Regatach Unity Line, będących częścią Polsko - Niemieckich Regat Bałtyckich, wystartowało 112 jachtów z 393 żeglarzami na pokładach, w tym 62 żeglarki oraz dwa... psy. Regaty te urzeczywistniają praktycznie ideę integracji polsko - niemieckiej, nawet psy były polski i niemiecki. Kolejna edycja regat organizowanych przez firmę żeglugową Unity Line oraz Jacht Klub AZS w Szczecinie przyniosła kolejny rekord w ilości jachtów i żeglarzy startujących w regatach morskich na polskim wybrzeżu. W imprezie uczestniczyło wielu znakomitych żeglarzy i wiele znanych jachtów. Kpt. Andrzej Armiński, organizator pięciu wypraw dookoła świata wystartował na katamaranie „Cabrio". Niemiecki żeglarz Uwe Rottgering płynął na swoim jachcie „Fanfan", na którym opłynął w rejsie samotnym świat, a w roku 2009 uczestniczył w regatach samotnych żeglarzy przez Atlantyk Ostar 2009, w których zajął 11 miejsce na 25 zawodników. Jacht „Mazurek" kpt. Markiem Hermachem popłynął po raz pierwszy od wielu lat, po kapitalnym wieloletnim remoncie. To nasza polska żeglarska pamiątka narodowa, bo na tym jachcie kpt. Krystyna Chojnowska - Liskiewicz jako pierwsza kobieta opłynęła świat dookoła. Na jachcie „Holly" płynął żeglarz z Ustki Edward Zając, specjalista od samotnej żeglugi po Bałtyku. Przepłynął już po nim 5000 mil morskich i jest to rekord takiej żeglugi.
Jachty były podzielone na dziewięć grup, żeby poszczególne jachty miały porównywalnych konkurentów. Żeglarzom sprzyjała pogoda, było słonecznie, deszcz omijały regaty, jedynie na starcie w Kołobrzegu przez 3 godziny czekano na wiatr, a pod koniec tegoż wyścigu wiatr wzmógł się do 6 stopni w skali Beauforta.
Należy podkreślić wysiłek wielu żeglarzy z Jacht Klubu AZS - Piotra Stelmarczyka, Bogdana Lewandowskiego, Aleksandry Jurgiel, Grzegorza Klisiewicza, Mateusza Kalinowskiego i wielu innych włożony w organizację regat, których przygotowanie trwa cały rok. Na terenie Niemiec i Danii znakomitą i skuteczną pracę organizacyjną wykonał mieszkający w Niemczech polski lekarz Waldemar Skuza. To dzięki niemu kilka lat temu przypłynał na regaty jacht „Manati", a w tym roku aż 24 jachty niemieckie i 1 duński.
Regatom towarzyszył jacht motorowy armatora Zbigniewa Grześkowiaka „Morski Patrol" z kpt. Romanem Kisłowskim pełniący rolę statku Komisji Sędziowskiej oraz bazy organizatorów, filmowców, dziennikarzy i fotografów. Tradycyjnie od początku regat bierze w nich udział statek szkolno - badawczy Akademii Morskiej w Szczecinie „Nawigator XXI" z kpt. Jarosławem Łopytą, pilnując bezpieczeństwa regat. Pomocy w organizacji startów i i mety jak zawsze udzielili policjanci z Komendy Miejskiej policji w Świnoujściu oraz marynarze z Zespołu szkół Morskich w Kołobrzegu.
W dniu 28 sierpnia o godzinie 17.00 w Jacht Klubie AZS w Szczecinie odbędzie się zakończenie X Regat Unity Line. Szczegółowe wyniki i informacje oraz zdjęcia będą na stronie regat www.regatyunityline.pl, a filmy pokażą się w późniejszym terminie na youtube.
----------------------------------------------
Informacja sprzed regat:
13-ego sierpnia w piątek rozpoczęła sie dziesiąta już edycja regat Unity Line, nosząca w tym roku nazwę Polsko-Niemieckie Regaty Bałtyckie. Jest to tradycyjnie już wyścig na trasie Świnoujście-Kołobrzeg i z powrotem. To największa tego typu impreza morska w Polsce - biorą w niej udział samotnicy, odltimery, katamarany i zwykłe morskie jachty załogowe.
Przedstawiamy harmonogram i program imprezy, nazwy zgłoszonych jachtów wraz z nazwiskami sterników, oraz uzupełnienie zawiadomienia o regatach.
Od roku 2010 Regaty Unity Line posługują się nową nazwą Polsko – Niemieckie Regaty Bałtyckie. Jest to nazwa projektu, z którym wystąpiliśmy do Stowarzyszenia Gmin Polskich Euroregionu Pomerania o dofinansowanie regat, jako imprezy integrującej żeglarzy polskich i niemieckich. Wniosek został zatwierdzony podczas posiedzenia Euroregionalnego Komitetu Sterującego w dniu 13.04.2010 r. Jest to dla naszych regat zasadnicza decyzja, gdyż koszty imprezy rosły z roku na rok a nie chcemy zwiększać wpisowego. Oczywiście ten fakt podkreślimy plakatami, naklejkami na jachty, flagami Unii Europejskiej i logo UE oraz programu Interreg IV a na wszelkich naszych materiałach. Nie zmienia to naszej dotychczasowej znakomitej współpracy z Unity Line, oczywiście nadal regaty organizujemy wspólnie.
Koniecznie przeczytaj: zawiadomienie o regatach!
Do poszczególnych grup zgłosiły się m.in.:
Grupa I jachty z pomiarem KWR o długości powyżej 7,70 m
Janeczka 2, wystartuje samotnie Maciej Ziemba z JKM "Neptun" Gdańsk. Samotni żeglarze na jachtach z pomiarem KWR wystartują razem z jachtami załogowymi, gdyż w ten sposób ich start zostanie zaliczony do punktacji sezonu jachtów KWR. Ale będą także liczeni odrębnie jako żeglarze samotni z KWR.
Baumstark, samotnie lub załogowo wystartuje Silvio Schaffner, See Sport Club Ueckermunde. Silvio już raz zwyciężył w VIII Regatach Unity Line grupie żeglarzy samotnych. Chyba zechce wstąpić do Klubu Żeglarzy Samotników.
Truxa, kapitan Sławomir Turniak, klub LOK Stepnica.
Grupa II jachty z pomiarem KWR o długości poniżej 7,70 m
Bluefin, wystartuje samotnie Krzysztof Krygier z Centrum Żeglarskiego w Szczecinie. U niego aktualnie można nauczyć się żeglarstwa na najwyższym poziomie, zapraszam na www.portalżeglarski.pl
Grupa IV żeglarze samotni bez pomiarów jachtów
Holly, Edward Zając z Jacht Klubu Ustka. Nie znam żeglarza, który by po Bałtyku samotnie więcej przepłynął niż Edek.
Kiwi, Marek Lewenstein z JK AZS Szczecin. Specjalista od małych jachtów i dużych żaglowców.
Grupa V jachty bez pomiarów o długości powyżej 12,00 m
Enjoy, kpt. Stephan Muschter, klub Stralsunder YC. Zwycięzca grupy w IX Regatach Unity Line.
Fanfan, kpt. Uwe Rottgering, klub Trans Ocean e.V., uczestnik OSTAR 2009, znakomity żeglarz samotny, o Jego rejsach można przeczytać na stronie www.seefieber.de oraz wielu innych stronach internetowych.
Lalelu, kpt. Herwig Dressler
Grupa VI jachty bez pomiarów o długości 10,01 – 12,00 m
Neno, kpt. Dieter Wullner, Yachtclub Ueckermunde.
Ella Pie, kpt. Detlef Krause, klub Monkenbuder Segelverein.
Charlotte W, kpt. Andreas Witt
Grupa VII jachty bez pomiarów o długości 8,01 – 10,00 m
Kiek ut, kpt. Jurgen Rohl., Yachtclub Ueckermunde.
Feria, kpt. Bernhardt Hartmut, klub SV Stralsund.
Henning II, kpt. Dirk Steinbrink, klub YC Malchin
Sturmvogel II, kpt. Holger Freude, klub YC Peene – Anklam
Alex, kpt. Manfred Friese
Manati, kpt. Lutz Bramer, See Sport Club Ueckermunde Od udziału Lutza w naszych regatach kilka lat temu zaczął się udział żeglarzy niemieckich.
Grupa VIII jachty bez pomiarów o długości 6,50 – 8,00 m
Wilde Hilde, kpt. Thomas Walter.
Grupa IX oldtimery, jachty zbudowane przed 1980 rokiem.
Beyond, kpt. Andreas Rohe
Grupa X katamarany
Blue Angel, kpt. Andrzej Kamiński
Harmonogram imprezy (w formacie Word)
Atrakcje przygotowano nie tylko dla żeglarzy, ale tez dla osób towarzyszących, gości czy turystów. O wszystkich planowanych wydarzeniach na plaży w Świnoujściu można przeczytać poniżej:
Plan wydarzeń towarzyszących (w formacie Word)
UZUPEŁNIENIE ZAWIADOMIENIA
Nie dopuszcza się do Regat Unity Line jachtów w których balast stanowią załoganci na trapezach. O nie dopuszczeniu jachtu do regat decyduje Sędzia Główny Tomasz Paterkowski wspólnie z Organizatorem Regat Piotrem Stelmarczykiem.
Nie dopuszcza się do regat jachtów nie mających cech jachtu morskiego zapewniającego bytowanie i bezpieczeństwo załogi. Jachty maja mieć mieszkalne kabiny oraz wyposażenie kwalifikujące je do ewentualnego uzyskania karty bezpieczeństwa. O nie dopuszczeniu jachtu do regat decyduje Sędzia Główny Tomasz Paterkowski wspólnie z Organizatorem Regat Piotrem Stelmarczykiem.
Jachty o charakterze regatowym oraz o lekkiej konstrukcji które zgłoszą się do grupy bez pomiarów zostaną zakwalifikowane do odrębnej grupy jachtów regatowych bez pomiaru. O zakwalifikowaniu do tej grupy decyduje Sędzia Główny Tomasz Paterkowski wspólnie z Organizatorem Regat Piotrem Stelmarczykiem.
Zapraszamy do udziału w regatach
Organizator Regat Sędzia Główny
Piotr Stelmarczyk Tomasz Paterkowski
Więcej na: www.regatyunityline.pl