NHC w regatach turystycznych - jak sprawdził się w sezonie 2013?
Od początku sezonu 2013 narodowy związek żeglarski w Wielkiej Brytanii - Royal Yachting Association (RYA) - wprowadził National Handicap for Cruisers (NHC) jako jedyny krajowy system przeliczeniowy dla wszystkich regat jachtów turystycznych. W ostatnim sezonie NHC zastosowano także w wybranych regatach jachtów morskich w Polsce.
Piotr Stelmarczyk, organizator wielu prestiżowych regat jachtów morskich (m.in Unity Line, Bakista Cup), tak podsumowuje zastosowanie systemu NHC w wybranych imprezach:
System NHC umożliwia przeprowadzenie regat z przeliczeniem dla wszystkich jachtów. To zupełnie nowa sytuacja w polskim żeglarstwie morskim. Dotychczas mieliśmy grupy z pomiarem ORC i KWR oraz grupy bez pomiarów. Organizatorzy i sędziowie regatowi starali się tak zaplanować grupy bez pomiarów, aby jachty w danej grupie były porównywalne i była możliwa sprawiedliwa rywalizacja regatowa. Ale nie udawało się unikać sytuacji, kiedy już na starcie było wiadomo, kto zwycięży. A to bardzo osłabia ducha rywalizacji i zniechęca do udziału w regatach. Stosując przelicznik NHC dajemy wszystkim uczestnikom regat szansę na skuteczną rywalizację. Zapraszam na "II Regaty w Każdą Środę", "II Bakista Cup - Regaty po Zachodniopomorskim Szlaku Żeglarskim" oraz "XIV Regaty Unity Line", w których w 2014 roku zastosujemy przelicznik NHC dla wszystkich jachtów. Dodatkowo w obydwu regatach morskich będzie stosowana druga klasyfikacja: ORC lub KWR dla jachtów pomierzonych.
Przypomnijmy też ogólne założenia systemu NHC, przedstawione na początku sezonu przez Andrzeja Armińskiego:
NHC jest system przeliczeniowym dla jachtów turystycznych, dający klubom ujednolicony sposób przeliczania regat. Przepisy mieszczą się na jednej kartce papieru. NHC ma zachęcać do masowego udziału w regatach żeglarskich imoże być stosowany równolegle z angielsko-francuskim systemem pomiarowym IRC.
W załączeniu przesyłam szczegółowy opis NHC (pdf).
RYA wprowadzając NHC dołącza się do światowego trendu. Jednocześnie wyszedł z użycia, cieszący się coraz mniejszym zainteresowaniem, Portsmouth Yardsitck (PY).
Zapraszam do dyskusji. Proszę o głosy użytkowników obecnego polskiego systemu: ORCi/KWR/bez przeliczenia. Jakie widzicie zagrożenia i problemy, a jakie korzyści dla siebie i dla środowiska? Najbardziej jestem ciekaw głosów tych, którzy czują się wykluczeni przez obecny system. Liczę na odpowiedzi od wytrawnych, jak i początkujących żeglarzy, a także od organizatorów regat. Jakie szanse dostrzegacie w NHC, a co Was w nim niepokoi?
Andrzej Armiński