Maszyny Volvo Ocean Race 2011/12

W regatach Volvo Ocean Race 2011/2012 załogi rywalizują na jachtach klasy Volvo Open 70. Przepisy klasowe tych łodzi zastosowano po raz pierwszy podczas wokółziemskich regat Volvo Ocean Race 2005/06. Nowoczesne jachty sprawiają, że wyścig Volvo Ocean Race jest naprawdę radykalny i niezwykle widowiskowy.
Trzecia wersja jachtów VO 70 ma być nieco bezpieczniejsza. Aby poprawić wytrzymałość i niezawodność nowych konstrukcji zwiększono wyporność łodzi do 14,5 tony, pozostawiając ciężar kila niezmienny – 7,4 tony. Większy zakres masy jachtu pozwala na solidniejsze rozwiązania projektowe i materiałowe. Konstruktorzy też robią wiele, aby zmniejszyć wielkie obciążenia, które towarzyszą łodziom tej klasy szczególnie na kursach z wiatrem. Aby zredukować koszty znacznie ograniczono natomiast liczbę żagli. Poza sztormowymi kliwrami można mieć ich na pokładzie siedemnaście sztuk. Wcześniej było ich dwadzieścia cztery. Krótszy pobyt na Oceanie Południowym spowodowany specyficzną trasą i potencjalnie więcej odcinków z żeglugą na wiatr sprawiają, że właściwy dobór żagli będzie bardzo ważną częścią strategii regatowej. Wszyscy po cichu liczą na wielkie i lekkie żagle Code Zero, które będzie można używać przy słabszych wiatrach, a które znacznie przyspieszą pokonywanie ogromnych dystansów podczas tego rejsu. Twórcy trzeciej wersji łodzi Volvo Open 70 twierdzą, że choć nowe jachty wyglądem przypominają poprzednie konstrukcje to ich zwiększone osiągi przeniosą te jachty do wyższej ligi.
Przepisy klasowe Volvo 70 są bardzo restrykcyjne i dotyczą najmniejszych szczegółów. Jak choćby jasnego koloru wnętrzna jachtu, który jest niezbędny dla potrzeb medialnych. Filmy nagrywane pod pokładem muszą być jak najlepszej jakości, a tę poprawia jasne tło. Są jednak znacznie poważniejsze zapisy. Takie jak na przykład zakazane materiały do budowy mechanizmu uchylnego kila. Na tej liście znajdują się tytan, magnez i stopy kobaltu. W zasadzie dozwolona jest tylko stal. Wszystko to po doświadczeniach z awariami mechanizmu zmieniającego kąt kila z pierwszych regat z udziałem jachtów klasy Volvo Open 70. Swoją drogą kąt wychylenia kila jest również bardzo dokładnie określony i wynosi on maksymalnie 40° od pionowej osi. Ciekawostką jest natomiast maksymalna liczba załogi (łącznie z osobą odpowiedzialna za przekaz medialny). Jeśli załoga nie jest w pełni kobieca na pokładzie może być najwyżej jedenaście osób. Jeśli na Volvo 70 żeglują wyłącznie panie – może ich być aż czternaście.
Dane jachtów klasy VO 70;
Długość całkowita – 21,5 m
Szerokość całkowita – 5,7 m
Zanurzenie – 4,5 m
Wyporność – 14,5 tony
Balast – 7,400 kg
Grot – 175m²
Kliwer sztormowy – 35m²
Kliwer – 94m²
Spinaker – 500m²
Oto kilka klipów filmowych, które pokazują jak żegluje się na jachtach klasy Volo Open 70: