Korsarze wpływają do Polski

2013-03-18 12:21 Bogdan Knitter, Kacper Kaczmarek, Michał Wójcik/Polska Flota Klasy Korsarz
_
Autor: Materiały prasowe Stowarzyszenia Polska Flota Klasy Korsarz

Korsarz to klasa regatowych jachtów niezwykle popularnych w Niemczech. Za Odrą zarejestrowanych jest ponad 5000 łodzi, z czego ponad 150 bierze czynny udział w regatach. Niedawno korsarze trafiły także do Polski, i szybko zdobywają u nas w kraju coraz większą popularność.

Klasa Korsarz jest niemiecką klasą narodową. Niemiecki kalendarz regatowy jest wypełniony po brzegi – od początku kwietnia do końca października niemal co tydzień odbywają się imprezy żeglarskie. Skąd się bierze i o czym świadczy taka popularność tej klasy?

Powodów jest wiele. Poza aspektami czysto wizualnymi, takimi jak piękna linia łódki,  niewątpliwą zaletą jest fakt, że starsze dwudziesto, trzydziestoletnie żaglówki mogą śmiało rywalizować z tymi najnowszymi. Spowodowane jest to bardzo konserwatywnym podejściem niemieckiego związku klasy Korsarz, który nie chce dopuścić do tzw. „wyścigu zbrojeń” i broni się przed wprowadzaniem wszelkich innowacji technicznych. Idea takich decyzji jest jedna: wygrywać mają najlepsi, a nie najbogatsi.  

Wiele starszych Korsarzy wykonane jest całkowicie z drewnianych obłogów, co wywołuje zawsze wiele podziwu wśród fanatyków żeglarstwa i nie tylko. Mahoniowe lub jesionowe „fortepiany” to ozdoba każdych regat. Wbrew powszechnej opinii jakoby laminowane łódki były szybsze od drewnianych okazuje się, że bardzo często jest zupełnie na odwrót: popularne „drewniaki” są równie szybkie (jak nie szybsze) od siostrzanych „mydelniczek”, a przy tym jak pięknie wyglądają…!

Spośród innych licznych zalet warto podkreślić, że Korsarz ma bardzo dobry stosunek ceny do jakości – za rozsądne pieniądze otrzymujemy bardzo wiele. Pozwala on zarówno na bezpieczne i przyjemne spędzanie czasu z rodziną na wodzie, jak również na szybkie regatowe pływanie. Załoga sportowa składa się z dwóch osób – sternika i załoganta. Przy odpowiednim trymie jest w stanie wejść w ślizg już przy wietrze o sile 2-3° Beauforta. Podczas pływania turystycznego na Korsarzu może znajdować się do 4 osób.

Warto podkreślić również, że Korsarz dzięki swojej niewielkiej wadze – ok. 130kg nie sprawia problemów w transporcie oraz slipowaniu. Tę łódkę spokojnie można zwodować w dwie osoby. Jest to niewątpliwie duża zaleta, jeżeli weźmiemy pod uwagę, że np. Omega regatowa waży ok. 250kg (standard ponad 300kg).  Korsarz jest po prostu bardzo mobilny i dzięki niemu człowiek docenia uroki żeglowania w weekendy (weekendsailing). Używanego Korsarza można kupić w kraju już za ok. 3000 zł. Musimy jednak liczyć się z tym, że w tej cenie dostaniemy łódkę z lat 60-tych (nie zawsze jest ona w trymie regatowym). Taka łódka nie musi być wcale zła. Świadczy o tym fakt, ze podczas pierwszych otwartych Mistrzostw Polski w 2012 roku załoga POL17 zajęła 4 miejsce na łódce, która miała niewymiarową genuę i brała wodę przez nieszczelności w skrzynce mieczowej. W cenie ok. 6000-8000 zł można już kupić łódkę, która pozwoli nam śmiało walczyć o miejsca na "pudle". W polskiej flocie pływają przeważnie lodki z lat sześćdziesiątych i siedemdziesiatych.

 

Zalety klasy Korsarz:

- piękna linia kadłuba

- efektowne pływanie za względu na spinaker i trapez

- bardzo mobilna ze względu na swoje rozmiary i wagę

- możliwość żeglowania zarówno regatowego jak i turystycznego

- przystępna cena

 

Wady:

Korsarz ze względu na dużą genuę nie płynie zbyt na ostro na wiatr…. ale za to fruwa na połówce!

 

Porównanie Korsarza z innymi klasami

  • Star

- To najstarsza (ponad stuletnia) i najbardziej prestiżowa, olimpijska klasa regatowa. Uważana przez wielu za najtrudniejszą w żeglarstwie sportowym. Wymaga bardzo dużej sprawności fizycznej załogi oraz dużej precyzji w prowadzeniu łódki. W związku z tym wygrywają wyłącznie najlepsi, którzy zaliczani są w poczet gwiazd żeglarstwa. Klasa Star w odróżnieniu od Korsarza nie posiada spinakera.

  • 420

- 420tka jest klasą znacznie mniejszą od Korsarza. Ze względu na niską wagę załogi (ok. 80-100kg) żeglują na niej głównie juniorzy oraz kobiety. Korsarz jest popularny zarówno w regatach amatorskich jak i rekreacyjnej żegludze. 420tka wykorzystywana jest prawie wyłącznie w profesjonalnym sporcie.

  • 470

- Korsarz jest dłuższy, przez co stabilniejszy na wodzie, pomimo to wchodzi bardzo szybko w ślizg – przy odpowiednio strymowanym takielunku już przy 2-3°B (bez spinakera). Stare łódki są konkurencyjne na regatach. Popularna 470tka niestety po paru latach traci dużo ze swoich właściwości. Korsarz ma dużo więcej możliwości trymowania lodki (nawet podczas żeglugi), przez co jest łatwy do opanowania nawet w trudnych warunkach wiatrowych. Waga załogi: 470tka max. 100-140kg;  Korsarz 100-180kg.

  • 505

- 505tka jest równie szybka, ale za to o wiele bardziej wywrotna. Łódka przeznaczona dla zaawansowanych żeglarzy. Na 505tce mamy ograniczone możliwości żeglowania turystycznego. Korsarz to łódka turystyczno-regatowa. Pomimo zbliżonych właściwości nautycznych 505 jest znacznie bardziej wymagająca (m.in. przez prawie 2x większy spinaker). Możliwości trymu i wyposażenie łódek bardzo podobne.

  • 49er

- Łódka nazywana Formułą 1 na wodzie lub high-performance dinghy. Bardzo zaawansowana technologicznie konstrukcja wyłącznie dla profesjonalistów. Ze względu na bardzo dużą powierzchnię ożaglowania (prawie 60m2 w żegludze „na wiatr”) oraz stosunkowo niską wagę (130kg), jest to łódka niezwykle szybka i dająca dużo adrenaliny na wodzie. Klasa wyłącznie dla wybranych !  

  • Omega

- Jest najbardziej popularną klasą otwartopokładową w Polsce. Popularność zyskała tuż po wojnie, jako szkoleniowo-transportowa jednostka żaglowa. Omega w wersji Sport jest prawie 2 razy cięższa od Korsarza, a w wersji standard prawie 3. Ma znacznie większy stosunek masy do powierzchni żagli, przez co jest wolniejsza i dużo mniej zwrotna.  W regatach startują na niej 3 osoby, w turystyce natomiast pomieści się nawet 6 – na korsarzu odpowiednio 2 i 4 osoby.

  • Latający Holender - FD 

- Korsarz jest nazywany miniaturą lub młodszym bratem FD. Ma bardzo podobną linię łódki oraz rozwiązania trymu. Jest jednak zdecydowanie lżejszy i nieporównanie łatwiejszy w żegludze. Wiele załóg pływających na Korsarzu, to załogi mieszane - dzięki czemu na regatach jest zawsze wiele pięknych dziewczyn J . U naszych zachodnich sąsiadów wspólne (rodzinne, małżeńskie) żeglowanie jest sposobem na spędzenie ze sobą wolnego czasu na wodzie.

  • Nautica 450

- Nautica 450 jest stosunkowo nową (produkowana od 2008r), turystyczno-regatową polską klasą żeglarską.  Produkowane są dwie wersje tej łódki: RACE oraz FUN - różnią się przede wszystkim powierzchnią ożaglowania. Podstawowe różnice w odniesieniu do Korsarza: Nautica450 jest o 50cm krótsza i o ponad 20cm szersza, posiada asymetryczny genaker, Korsarz natomiast symetryczny spinaker, Nautica nie posiada trapezów. Podobnie jak na Korsarzu często występują mieszane damsko-męskie załogi.   

  • Słonka

- Stosunkowo ciężka (204kg) dwuosobowa klasa jachtów. Przez sporą wagę oraz niewielkie ożaglowanie jest bardzo bezpieczna i stabilna na wodzie. W odróżnieniu do Korsarza nie posiada ani spinakera, ani trapezów. Posiada dużą ilość regulacji (regulowany naciąg sztagu, oraz ruchome wanty)

  • Hornet

- Dwuosobowa klasa żeglarska. Jacht typowo regatowy – charakteryzował się wysuwaną deską do balastowania, która zastępowała trapez (obecnie Hornety pływają już z trapezami).  Hornet jest odrobinę krótszy (10cm) i znacznie węższy (30 cm) od Korsarza. Z uwagi na znacznie większe (w porównaniu do Korsarza) minimalne zanurzenie - nieco trudniej wchodzi w ślizg (potrzeba jest odpowiednia praca balastem oraz sterem). 

  • Pirat

- Niegdyś narodowa klas niemiecka, dziś decyzją ISAF klasa międzynarodowa. Silnie obsadzona za Odrą (nawet do 60 jednostek na regatach).  Gabarytami bardzo podobna do Korsarza, jednak znacznie cięższa i o mniejszej powierzchni ożaglowania. Podobnie jak Korsarz bardzo popularna w Niemczech. Piraty pływają ze spinakerami, natomiast  nie posiadają trapezów.

 

L.p.

Nazwa klasy

Ilość osób /

waga łódki

Pow. żagla

na wiatr / z wiatrem [m2]

Trapez

Krótki opis

Zalety

Wady

1

Korsarz

2 / 130 kg

14,7 / 29,5

1 (załogant)

Dwuosobowa klasa regatowa

Piękna, szybko rozwijająca się w Polsce klasa turystyczno-regatowa. Mieszane damsko-męskie załogi.

Ze względu na dużą genuę nie pływa zbyt ostro na wiatr. Nowe łódki są bardzo drogie.

2

Star

2 / 671 kg

25,7 / 25,7

brak

Monotypowa, balastowa klasa olimpijska

Bardzo prestiżowa ponad stuletnia klasa regatowa. Bezpieczna, niezatapialna łódka.

Jedna z najtrudniejszych klas żeglarskich. Wymaga bardzo sprawnej załogi oraz precyzyjnego trymu łódki.

3

420

2 / 100 kg

13,05 / 22,05

1 (załogant)

Monotypowa klasa olimpijska kobiet

Stosunkowo tania, szczególnie w Niemczech.

Mało popularna w sporcie amatorskim.

4

470

2 / 120 kg

12,7 / 25,7

1 (załogant)

Monotypowa klasa olimpijska mężczyzn

Duża dostępność łódek. Bardzo popularna w Polsce.

Szybkie zużycie łódek. Mało stabilna na wodzie. Niska waga załogi: 100-140kg.

5

5o5

2 / 130 kg

17,24 /  42,24

1 (załogant)

Łódka high-performance

Szybka, duże możliwości trymu.

Małe możliwości pływania turystycznego, łódka dla zaawansowanych żeglarzy.

6

49er

2 / 125 kg

21,0 / 59,0

2 (sternik i załogant)

Monotypowa klasa olimpijska, high-performance

Klasa jedyna w swoim rodzaju – Formuła 1 na wodzie.

Bardzo droga, trudna w prowadzeniu, kilka egzemplarzy w Polsce.

7

Omega standard

3 / 320 kg

18,0 / 18,0

Brak

Polska klasa turystyczno -szkoleniowa

Najbardziej popularna klasa otwartopokładowa w Polsce.

Ze względu na dużą wagę mało mobilna.

8

Omega Sport

3 / 250 kg

18,0 / 36,0

1 (załogant)

Trzyosobowa polska klasa regatowa

Duża dostępności łódek, wiele możliwości ścigania w całej Polsce.

Duży stosunek masy łódki do powierzchni ożaglowania.

9

Latający Holender - FD

2 / 130 kg

18,8 / 39,3

1 (załogant)

Dwuosobowa klasa regatowa

Piękna linia kadłuba. Bardzo szybki w żegludze na wiatr.

Mało popularna w Polsce. Wymaga dużego zgrania załogi i precyzyjnego trymu.

10

Nautica450

2 /120 kg

 

13,0 / 31,2 (FUN)

14,5 / 36,3 (RACE)

 

Brak

Jacht żaglowy turystyczno-regatowy

Nowoczesna konstrukcja dla średnio-zaawansowanych żeglarzy. Mieszane damsko-męskie załogi.

Mała dostępność łódek na rynku wtórnym.

11

Słonka

2 / 204 kg

10,0 / 10,0

Brak

Monotypowa, dwuosobowa, międzynarodowa klasa jachtów

Z uwagi na duża wagę i stosunkowo małą powierzchnie ożaglowania jacht bardzo stabilny.

Droga, wymaga precyzyjnego trymu łódki.

12

Hornet

2 / 135 kg

11,3 / 19,3

Deska do balastowania lub
2 trapezy

Regatowo – treningowa, dwuosobowa

Bardzo czuła na wiatr. Niedrogie używane jednostki.

Trudno wchodzi w ślizg. Dość wywrotna.

13

Pirat

2 / 218 kg

10.5 / 10,5

Brak

Dwuosobowa klasa turystyczno - regatowa

Drewniane – piękne oldtimery. Duża dostępność używanych, niedrogich łódek.

Mało popularna w Polsce. Dość ciężka.

 

Kalendarz klasy Korsarz na ten rok przedstawia się następująco:

* V.2013 - rozpoczęcie sezonu
* 1-2.VI.2013 - regaty o puchar Korsarza - Charzykowy (jedna z dwóch głównych imprez sezonu)
* 22-23.VI.2013 - regaty z Zbąszyniu (razem z klasą 5o5)
* 6-7.VII.2013 - NordCUP
* 27-28.VII.2013 - II Międzynarodowe Mistrzostwa Polski na Zegrzu k.Warszawy (główna impreza sezonu)
* 5-8.IX.2013 - euroCUP w Austrii - St.Gilgen (jadą 2-4 załogi)
* 14-15.IX.2013- Mistrzostwa Berlina
* X.2013 - zakończenie sezonu.

Wszystkich miłośników żeglarstwa zapraszamy do  wstępowania w nasze szeregi! Dla nas równie ważna jest sportowa rywalizacja na wodzie jak również wieczorny grill po regatach :-)

www.korsar.pl

Stowarzyszenie Polskiej Floty Klasy Korsarz

 

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.