Kolejne regaty Velux 5 Oceans także na nowych jachtach
Sir Robin Knox-Johnston, prezes firmy Clipper Ventures organizującej regaty 5 OCEANS potwierdził, że dziewiąta edycja regat zaplanowana na lata 2014-15 będzie rozgrywana nie tylko na jachtach klasy Eco 60, które odniosły wielki sukces w zakończonym właśnie wyścigu, ale również na jednostkach zupełnie nowej klasy - SolOceans One Design. Pozwoli to żeglarzom, zarówno kobietom jak i mężczyznom, na udział w wyścigu na równych zasadach.
Oznacza to utrzymanie budżetów na rozsądnym poziomie, co z kolei przyciągnie zainteresowanie większej liczby zawodników i sponsorów oraz wyrówna szanse pod względem sprzętowym na wokółziemskiej trasie.
Legenda światowego jachtingu, sir Robin Knox-Johnston jest pionierem regat oceanicznych. To on jako pierwszy człowiek opłynął świat dookoła w rejsie non-stop w latach 1968-69. Czterdzieści dwa lata później znów postanowił zrobić coś niezwykłego. W roku 1982, 13 lat po tym jak okrążył Ziemię na jachcie o długości zaledwie 32 stóp, Sir Robin stworzył pierwsze prawdziwe regaty dookoła świata (BOC Challenge, które obecnie znamy pod nazwą VELUX 5 OCEANS), w których ścigały się jachty jednokadłubowe klas typu Open o długości 40, 50 i 60 stóp dając początek klasom IMOCA 60, 50 i 40.
Cztery lata temu, w odpowiedzi na ogólnoświatowy kryzys oraz trudności jakie napotykali zawodnicy szukający sponsorów, Sir Robin stworzył klasę Eco 60. Dało to drugie życie jachtom starszym, ale wciąż bardzo solidnym i sprawdzonym. Ta koncepcja wpisuje się w ekologiczne trendy współczesnego świata oraz żeglarstwa oceanicznego. Pomimo niewielkiej liczby zgłoszonych zawodników, regaty VELUX 5 OCEANS 2010-11 udowodniły, że klasa Eco 60 to świetny koncept pozwalający na rywalizację na najwyższym światowym poziomie.
Dziś Sir Robin Knox-Johnston idzie o krok dalej. Na linii startu kolejnej edycji regat 5 OCEANS 2014-15 oprócz klasy Eco 60 w wyścigu będą mogły brać udział jachty mniejsze i lżejsze – 52-stopowe identyczne jednostki nowej klasy SolOceans One Design.
Klasa SolOceans to jachty długości 52,5 stopy (16 metrów) wykonane w najnowszej technologii z wykorzystaniem włókiem węglowych. Zaprojektowali je Jean-Marie Finot i Pascal Conq, przy współpracy z konsultantem technicznym klasy - Michelem Desjoyeaux. Jacht, wymyślony przez Yvana Gribovala (SailingOne), powstawał stopniowo w latach 2006-10 w oparciu o doświadczenia 25 najlepszych żeglarzy oceanicznych, którzy testowali prototyp na trasie dookoła świata liczącej 30 000 mil.
„Te regaty to nieprawdopodobna historia licząca już 29 lat – to najstarszy wyścig rozgrywany regularnie od momentu jego pierwszego startu” – powiedział sir Robin. „Tak jak Puchar Ameryki oraz regaty Whitbread (dziś Volvo Ocean Race) staramy się wyjść naprzeciw potrzebom współczesności poprzez nową klasę jachtów. W Pucharze Ameryki klasa J zajęła miejsce 12M JI, która z kolei stała się klasą America, a teraz jej miejsce zajęły katamarany AC72. W regatach Whitbread-Volvo Ocean Race również zmieniano klasę. My z kolei wprowadziliśmy Eco 60 już w roku 2005, chcąc zredukować budżet niezbędny do udziału w naszej imprezie jeszcze przed ogólnoświatowym kryzysem, którego szczyt przypadł na 2008 rok. Obecnie, wspólnie z Yvanem Gribovalem (Sailing One) oraz Jean-Pierrem Championem (FF Voile) wprowadzamy nową klasę jachtów zbudowanych w najnowszej technologii specjalnie z myślą o regatach dookoła świata” – dodaje. „Klasa SolOceans One Design to fantastyczna szansa dla zawodników i sponsorów oferująca możliwość regat dookoła świata na identycznych jednostkach, co wyrównuje szanse i sprawia, że zainteresowanie kibiców oraz emocje związane z tą imprezą będą jeszcze większe”.
Jean Pierre Champion, prezes Francuskiej Federacji Żeglarskiej (FFVoile) również jest bardzo zadowolony z nawiązanej współpracy. „Cieszę się, że regaty takie jak 5 OCEANS otwierają się na klasę SolOceans One Design. Dzięki temu młodzi zawodnicy trenujący w naszych ośrodkach będą mogli brać udział w regatach na trasie dookoła świata na identycznych jednostkach, dostępnych finansowo, świetnych technologicznie i wyjątkowych pod względem regatowym” – mówi.
„Klasa typu One Design pozwala na kontrolę kosztów. Widać to bardzo dobrze na przykładzie klasy Figaro. To filozofia, którą wspieramy jako instytucja. Pozwala nie tylko na budowanie kariery młodym zawodnikom, ale również na zaangażowanie przedsiębiorstw średniej wielkości we współpracę z nimi w ramach konkretnego budżetu. W czasach kryzysu ekonomicznego jest to niezwykle istotne. Tym samym jako Francuska Federacja Żeglarska wspieramy regaty 5 OCEANS w tej rewolucyjnej dla żeglarstwa oceanicznego koncepcji.”
Yvan Griboval, prezes SailingOne, twórca klasy SolOceans Class: „Po pięciu latach ciężkiej pracy i zainwestowaniu 4.5 milliona euro, wejście klasy SolOceans One-Design do prestiżowych regat 5 OCEANS otwiera nową stronę w historii międzynarodowych regat oceanicznych, którą rozpoczął swoim rejsem Sir Robin Knox-Johnston w roku 1968. Jesteśmy dumni, że możemy mieć w tym swój udział. To ukoronowanie ogromnej pracy.”
„Byłem żeglarzem oceanicznym, obecnie jestem biznesmenem. Dla mnie stworzenie młodym zawodnikom i niewielkim firmom możliwości uczestnictwa w imprezie sportowej na najwyższym światowym poziomie to niezwykła radość. Współzawodnictwo na trasie dookoła świata to najtrudniejsze wyzwanie. Trzy jachty klasy SolOceans One-Design są już zbudowane. Budowa następnych jednostek rozpocznie się niebawem, chcielibyśmy aby na starcie regat 5 OCEANS w roku 2014 pojawiło się pięć do ośmiu jachtów.”
W trakcie 29-letniej historii regat 5 OCEANS można było podziwiać rozpoczynające się kariery najlepszych żeglarzy z całego świata zajmujących się samotną żeglugą oceaniczną – nazwiska takie jak Philippe Jeantot, Jean-Luc Van Den Heede, Isabelle Autissier, Christophe Auguin, Giovanni Soldini, Mike Golding i Bernard Stamm znane są dziś absolutnie wszystkim, którzy interesują się tym sportem.
W trakcie zakończonej właśnie edycji 2010-11 mieliśmy do czynienia z najbliższym finiszem w całej historii tych regat. Po pokonaniu 7 000 mil morskich przez Ocean Południowy w trzecim etapie z Wellington w Nowej Zelandii do Punta del Este w Urugwaju Polak Zbigniew „Gutek” Gutkowski wygrał pojedynek o drugie miejsce z Brytyjczykiem Chrisem Stanmore-Majorem o zaledwie 40 sekund. Brad Van Liew stał się pierwszym Amerykaninem, który trzykrotnie okrążył w samotnych regatach przylądek Horn oraz pierwszym żeglarzem spoza Europy który wygrał klasę jachtów 60-stopowych. Gutkowski natomiast stał się pierwszym Polakiem, który okrążył świat w samotnych regatach.
Ze 128 osób, które w tych regatach wyruszyły w samotny rejs dookoła świata, zaledwie 77 je ukończyło, a dwie osoby nie powróciły nigdy. W trakcie zakończonej właśnie ósmej edycji, 80% jachtów znalazło się na linii mety – co jest rekordem w wokółziemskich regatach.
Trasa i porty etapowe kolejnej edycji regat 5 OCEANS, które wystartują w roku 2015 zostaną ogłoszone w terminie późniejszym.
Zapraszamy na www.velux5oceans.com
Dołącz do nas na twitter.com/velux5oceans
Dołącz do nas na www.facebook.com/Velux5Oceans
Oglądaj nas na Youtube www.youtube.com/velux5oceans2010
Regaty VELUX 5 OCEANS – The Ultimate Solo Challenge
Regaty VELUX 5 OCEANS są największym indywidualnym wyzwaniem w żeglarstwie. Już ponad 500 osób znalazło się w przestrzeni kosmicznej, a wciąż mniej niż 180 samotnie opłynęło świat. VELUX 5 OCEANS to cykl pięciu odcinków wymagających wyjątkowej odporności na stres, składających się na maraton dookoła kuli ziemskiej o długości 30 tysięcy mil morskich. Regaty, organizowane co cztery lata od 1982 r., były początkiem kariery dla kilku najlepszych żeglarzy świata. VELUX 5 OCEANS to nie tylko najdłuższy, ale również najstarszy rejs dookoła świata. VELUX 5 OCEANS wyznacza nowe trendy w zawodach regatowych wprowadzając w tym roku klasę Eco 60, która jest symbolem oszczędności, dostępności i szacunku dla środowiska.
VELUX
Dzięki światłu dziennemu i świeżemu powietrzu, których dostarczają produkty VELUX, powstają lepsze warunki mieszkalne. Oferta VELUX obejmuje szeroki asortyment okien do poddaszy oraz świetlików wraz z rozwiązaniami przeznaczonymi do płaskiego dachu. VELUX oferuje również różnego rodzaju rolety wewnętrzne i zewnętrzne, żaluzje, produkty izolacyjne oraz do zdalnego sterowania, a także panele solarne przeznaczone do montażu na dachu. Grupa VELUX posiada swoje fabryki w 11 krajach, a przedstawicielstwa handlowe w blisko 40 krajach. Jest jedną z najsilniejszych marek na światowym rynku materiałów budowlanych, a jej produkty są sprzedawane niemal na całym świecie. W Grupie VELUX zatrudnionych jest około 10 tys. osób, a jej właścicielem jest VKR Holding A/S.
Firma VELUX Polska, będąca częścią Grupy VELUX, jest obecna na polskim rynku od 1989 roku. Biuro handlowe VELUX Polska funkcjonuje od 1990 roku. Pierwszą fabrykę w Gnieźnie otwarto w 1998 roku, a kolejna powstała w 2003 roku w Namysłowie. Wszystkie fabryki w Polsce otrzymały certyfikat jakości ISO 9001 oraz ISO 14001 zgodności produkcji z zasadami ekologii, jak również OHSAS 18001 z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. Zatrudnienie VELUX w Polsce systematycznie rośnie, obecnie w fabrykach i spółce handlowej pracuje ponad 1 400 osób.
Clipper Ventures
W tym roku mija 41 lat od kiedy Sir Robin Knox Johnston po raz pierwszy samotnie opłynął świat. Obecnie jako prezes Clipper Ventures jest jednym z największych promotorów regat dookoła świata. Firma Clipper Ventures, założona w 1995 r. zajmuje się przygotowaniem i promocją największych wydarzeń żeglarskich, które przyciągają wielu uczestników, generują znaczące przychody, zainteresowanie mediów i sponsorów. Knox-Johnston zakładając Clipper Venture kierował się zasadą, że żeglarstwo powinno być dostępne dla wszystkich, dlatego zainicjował regaty Clipper Round the World Race, które do tej pory ukończyło 2 tysiące osób.