Gutkowski ma już jacht i potwierdza swój udział w VELUX 5 OCEANS
17 października z La Rochelle wystartują etapowe regaty samotników dookoła świata - VELUX 5 OCEANS. W tym arcydrudnym wyścigu po raz pierwszy w historii weźmie udział Polak - Zbigniew Gutkowski. W klasie ECO 60 obok naszego rodaka wystartuje 7 innych śmiałków. Oto informacja ze strony www.velux5oceans.pl
O przygotowaniach "Gutka" do startu pisaliśmy TUTAJ
Zbigniew „Gutek" Gutkowski jest krok bliżej do tego, aby wystartować w Velux 5 Oceans, ma bowiem już swoje Eco 60. Ten jeden z najbardziej znanych i doświadczonych Polskich żeglarzy, spędził ostatnie miesiące na bardzo starannym poszukiwaniu jachtu, którym popłynie podczas 30 000mil morskich The Ultimate Solo Challenge. Ostatecznie jego wybór padł na Globe, dawniej Bagages Superior, która jest jedną najlepiej sprawdzonych w trudach oceanicznych Eco 60. W 1991 roku do zwycięstwa w Vendee Globe poprowadził ją weteran samotnego żeglarstwa i Velux 5 Oceans, Francuz Alain Gautier. Cztery lata później ten sam jacht wrócił do Vendee Globe ze skipperem Eric Dumont, wtedy zabrakło naprawdę niewiele by sternik stanął na podium. Ostatecznie Dumont ukończył regaty na czwartym miejscu. Oprócz tego Globe startował jeszcze w trzech wyścigach Transat Jacques Vabre.
W roku 2000 jacht został wyremontowany, a pięć lat później „zafundowano" mu kompletny przegląd i przebudowę, stawiając go jednocześnie w jednej linii z nowoczesnymi maszynami wyścigowymi.
Kolejnym etapem do tego, aby Gutek stanął na starcie 17 października w La Rochelle, jest przejście kwalifikacji. W chwili obecnej zarówno skipper jak i jego zespół - Polish Ocean Racing, przygotowują Globe do pierwszej podróży pod jego dowództwem.
Oto, co Gutkowski powiedział: „Bardzo cieszę się z tego, iż będę mógł żeglować na Globe wokół kuli ziemskiej w Velux 5 Oceans. Poszukiwanie jachtu było długie, ale warte tego. Teraz mam łódź, której ufam i na której będę mógł płynąć. Z niecierpliwością czekam, by ją lepiej poznać, a jeszcze w tym miesiącu biorę ją na kwalifikacje. Później przed nami ostatnie przygotowania do startu w regatach Velux 5 Oceans."
Gutkowi nie obce są regaty oceaniczne. Startował między innymi na WARTA-POLPHARMA w wyścigu non-stop w jachtach wielokadłubowych i pełnił wtedy funkcję - Watch Captain. W 2005 był skipperem na ORMA 60 Bonduelle w Nokia Oops Cup. Ponadto, próbował pobić rekord jachtów jednokadłubowych w opłynięciu kuli ziemskiej bez zawijania do portów, ale jego jacht Volvo 60 Bank BPH (dawniej ASSA ABLOY) doznał usterki i wraz z załogą zakończył rejs w Cape Town po 9500 milach morskich.
Poniżej lista ośmiu żeglarzy, którzy 17 października staną na starcie regat VELUX 5 OCEANS:
Sternik | Statek | Narodowość | Strona internetowa |
Brad Van Liew | Le Pingouin | USA | oceanracing.org |
Derek Hatfied | Spirit of Canada | Canada | spiritofcanada.net |
Christophe Bullens | Oceans of Smiles | Belguim | atlantic60.eu |
Zbigniew Gutkowski | Globe | Poland | polishoceanracing.org |
Chris Stanmore-Major | Spartan | Great Britain | csmoffshore.com |
Simon Chalk | Ocean Planet | Great Britain |
|
Garry Golding | Oz | Australia | garrygolding.com |
Charles Hedrich | Respectons La Terre | France | charleshedrich.com |
Klasa Eco 60
Edycja 2010/2011 dopuszcza start dwóch klas jachtów. Tradycyjnej - Open 60, w której może wystartować każdy skipper niezależnie od wieku, a który chciałby sprawdzić swoje umiejętności. Wśród tych jachtów akceptowane będą certyfikaty IMOCA.
Drugą, klasą jest Eco 60. W skład tej grupy wchodzą jachty wybudowane przed 1 stycznia 2003 roku. Jednostki te są „przetwarzane" z klasy Open 60. Ta „nowa" klasa przestrzega ścisłych zasad bezpieczeństwa oraz kładzie duży nacisk na zastosowanie na pokładzie odnawialnych źródeł energii, a co przez to idzie ograniczenie zużycia paliw kopalnianych. Pomysł został opracowany przez organizatora regat Clipper Ventures, jako rozwiązanie do generacji nowoczesnych jachtów regatowych, które stają się niewspółmiernie drogie i opierające się na dużej ilości elektroniki napędzanej między innymi silnikami diesla.
Kolejną nowością jest też zmniejszona liczba żagli: jeden żagiel główny (grot), pięć żagli przednich oraz dwa spinakery. Również liczba członków załogi brzegowej została ograniczona.
Wszystko to ma na celu zmniejszenie kosztów, a co przez to idzie sprawienie, aby regaty Velux 5 Oceans, stały się otwarte dla większej liczby skipperów z całego świata, nawet tych, którzy mają mniejszy budżet i możliwości, a chcieliby sprawdzić siebie w ekstremalnie trudnych warunkach.
VELUX
Dzięki światłu dziennemu i świeżemu powietrzu, których dostarczają produkty VELUX, powstają lepsze warunki mieszkalne. Oferta VELUX obejmuje szeroki asortyment okien do poddaszy oraz świetlików wraz z rozwiązaniami przeznaczonymi do płaskiego dachu. VELUX oferuje również różnego rodzaju rolety wewnętrzne i zewnętrzne, żaluzje, produkty izolacyjne oraz do zdalnego sterowania, a także panele solarne przeznaczone do montażu na dachu. Grupa VELUX posiada swoje fabryki w 11 krajach, a przedstawicielstwa handlowe w blisko 40 krajach. Jest jedną z najsilniejszych marek na światowym rynku materiałów budowlanych, a jej produkty są sprzedawane niemal na całym świecie. W Grupie VELUX zatrudnionych jest około 10 tys. osób, a jej właścicielem jest VKR Holding A/S.
Firma VELUX Polska, będąca częścią Grupy VELUX, jest obecna na polskim rynku od 1989 roku. Biuro handlowe VELUX Polska funkcjonuje od 1990 roku. Pierwszą fabrykę w Gnieźnie otwarto w 1998 roku, a kolejna powstała
w 2003 roku w Namysłowie. Wszystkie fabryki w Polsce otrzymały certyfikat jakości ISO 9001 oraz ISO 14001 zgodności produkcji z zasadami ekologii, jak również OHSAS 18001 z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. Zatrudnienie VELUX w Polsce systematycznie rośnie, obecnie w fabrykach i spółce handlowej pracuje ponad 1 300 osób.
www.velux.com