Grupa Realizacyjna Regaty Stelmarczyk zaprasza na trzy imprezy żeglarskie

2013-05-22 17:59 Piotr Stelmarczyk
XII Regaty Unity Line
Autor: Jacek Bonecki XII Regaty Unity Line

Bakista Cup - Regaty po Zachodniopomorskim Szlaku Żeglarskim, Regaty Stepnica oraz XIII Regaty Unity Line – to trzy duże imprezy żeglarskie, na które zaprasza w tym roku Grupa Realizacyjna Regaty Stelmarczyk. Oto informacja przysłana przez założyciela Grupy – Piotra Stelmarczyka z Klubu Żeglarzy Samotników:

Od początku Regat Unity Line w roku 2001 uczestniczą w ich realizacji sędziowie regatowi Tomasz i Elżbieta Paterkowscy oraz autor i organizator tych regat, niżej podpisany. Kilka lat temu do Szczecina przypłynął Zbigniew Grześkowiak na swoim jachcie motorowym „Morski Patrol”. Imponująca 33-metrowa jednostka, były statek policji zachodnioniemieckiej, od razu wydał mi się znakomitym statkiem komisji sędziowskiej Regat Unity Line. Zbyszek na to przystał i w ten sposób zyskaliśmy entuzjastę dużych jachtów motorowych i wszelkich przedsięwzięć na wodzie. Zbyszek pierwszego „Morskiego Patrola” już sprzedał, ale jest kolejny 15-metrowy, była pilotówka z Kilonii. Ponadto ma aktualnie mniejszego „Geografa” i większy 26-metrowy „Kapitan Cook”. „Geograf” obsługiwał w roku 2012 pierwsze Regaty Stepnica, które w tym roku wesprze swoim dużym pokładem „Kapitan Cook”. Od początku Regat Unity Line uczestniczyli w nich fotograficy i filmowcy. Imprezę rok w rok fotografują Jacek Bonecki, Tomasz Turczyński i Marek Wilczek, a filmuje Norbert Zdrojewski. Okresowo, w poszczególnych regatach dołącza cały szereg kolejnych organizatorów i partnerów regat: Dział Marketingu Unity Line Sp. z o.o., Gmina Stepnica, Miasta i Porty Świnoujście, Kołobrzeg, Darłowo i Dziwnów, Policja Świnoujście, Stowarzyszenie Euro Jachtklub „Pogoń” Szczecin, firma ubezpieczeniowa Pantaenius, Marina Kroeslin, sędziowie Marta Bielinowicz i Marek Słaby, Jacht Klub AZS w Szczecinie, Yachtclub Ueckermunde, około 40 klubów żeglarskich Polski, Niemiec i Danii.

Nasza Grupa nie jest sformalizowana, ale skuteczna w organizacji regat, stale otwarta na kolejnych żeglarzy, instytucje i firmy chcące współpracować. Żeby ją łatwiej identyfikować, postanowiłem ją nazwać Grupa Realizacyjna Regaty Stelmarczyk. To pomysł wzięty od jednego z żeglarzy kolejnych Regat Unity Line, który nazwał Regaty Unity Line – Regatami Stelmarczyk. Grupa działa w ramach Klubu Żeglarzy Samotników zgodnie z ideą organizacji regat: w sympatycznej, żeglarskiej atmosferze, przyjaznych dla wszystkich żeglarzy, bezpiecznych, połączonych ze spotkaniami oraz możliwością poznania żeglarzy i portów.

W roku 2012 do organizowanych od roku 2001 Regat Unity Line dołączyłem kolejny mój pomysł - Regaty Stepnica. A w roku 2013 realizując pomysł Zbigniewa Jagniątkowskiego – Wiceprezesa Zachodniopomorskiego Okręgowego Związku Żeglarskiego, opracowałem szczegółowo projekt kolejnych regat i organizuję, wspólnie ze Zbyszkiem, Bakista Cup – Regaty po Zachodniopomorskim Szlaku Żeglarskim.

Jako członek Grupy Realizacyjnej Regaty Stelmarczyk, zapraszam serdecznie żeglarzy na trzy imprezy:

- Bakista Cup – Regaty po Zachodniopomorskim Szlaku Żeglarskim w terminie 30.06 – 06.07.2013 r. na trasie Swinoujscie – Kołobrzeg – Darłowo - Dziwnów – Świnoujście. Nowa impreza, uważam że w dobrym terminie, początek wakacji, plaże pełne plażowiczów chętnie oglądających co się na morzu dzieje, krótkie noce, długie dni, nowe mariny w zachodniopolskim czekające na żeglarzy. Mamy już pierwsze zgłoszenie do regat – nasz znakomity żeglarz samotny Edward Zając z Ustki tym razem popłynie z załogą na swoim nowym jachcie „Holly II”. Uważam, że ta impreza ma bardzo duży potencjał rozwojowy, podobnie jak Regaty Unity Line. Dużo będzie zależało od pozytywnej akceptacji regat przez Miasta i Porty Świnoujścia, Kołobrzegu, Darłowa i Dziwnowa. Liczę, że z czasem podczas wizyty regat zapanuje w tych portach radosna fiesta żeglarzy, mieszkańców i wczasowiczów. Liczę też w kolejnych latach na udział w imprezie pięknego żaglowca „Olander”, byłby wspaniałą ozdobą regat.

- II Regaty Stepnica w dniu 13.07.2013 r. W ubiegłym roku impreza zgromadziła 20 jachtów w kilku grupach, a nawet obfita ulewa nie przeszkodziła w znakomitej zabawie w ramach Dni Stepnicy. W roku bieżącym chcemy dołączyć grupy jachtów mieczowych – Omega, Laser i Optymist. Debiutujący w roli statku komisji sędziowskiej „Kapitan Cook” z kpt. Zbigniewem Grześkowiakiem będzie szczególną atrakcją tych regat, ponieważ może zabrać na swój pokład do 50 pasażerów. A możliwość oglądania regat ze statku komisji sędziowskiej to prawdziwa rzadkość.

- XIII Regaty Unity Line w dniach 14-17.08.2013 r. organizowane przez Klub Żeglarzy Samotników w ramach projektu Polsko – Niemieckie Regaty Bałtyckie 2013 dofinansowywane z programu współpracy transgranicznej Interreg IV a. Od tego roku do naszych regat dołączają żeglarze niemieccy uczestniczący w regatach Vulcain Langschlag. Prezes Zarządu Mariny Kroeslin i jednocześnie organizator regat Vulcain Langschlag Falk Morgenstern podczas postoju w Jego Marinie żeglarzy XII Regat Unity Line zaproponował połączenie obydwu imprez. Negocjacje trwały kilka miesięcy i teraz mamy wspólne XIII Regaty Unity Line. Do regat zgłosiło się już 28 jachtów – 25 niemieckich, 2 polskie i 1 duński.

Mamy też specjalną nagrodę XIII Regat Unity Line – 155-letnia szwajcarska firma zegarmistrzowska Vulcain ufunduje specjalną nagrodę we własnej klasyfikacji (Vulcain-Race) dla absolutnie najszybszego jachtu XIII Regat Unity Line po 3 wyścigach (sumarycznie wg. mierzonego czasu) w postaci bardzo wartościowego zegarka firmy Vulcain (wartość ponad 3500 euro).

 

Do dnia 20.05.2013 r. do XIII Regat Unity Line – Polsko – Niemieckich Regat Bałtyckich 2013 zgłoszono następujące jachty:

1.     „OMA” skipper Wolfgang Oelschlagel klub Yachtclub Ueckermunde, 80- letni żeglarz niemiecki zgłosił się jako pierwszy w dniu 26.10.2012 r. , grupa VII jachty turystyczne bez pomiarów, długość 9,00 m.

2.     „A QUATRE” skipper Toralf Schultz, klub Monkebuder Segelnverein, grupa IV jachty z pomiarem ORC, długość 10,40 m.

3.     “LALELU” skipper Herwig Dressler, klub SV Stahl Finow, grupa VII jachty turystyczne bez pomiarów, długość 13,40 m.

4.     „KIEK UT” skipper Jurgen Rohl, klub Yachtclub Ueckermunde, grupa VI jachty turystyczne bez pomiarów, długość 8,43 m.

5.     „KANTAPPER” skipper Waldemar Skuza, klub Wittower Segelnverein, grupa VIII oldtimery, rok budowy 1971, długość 9,03 m. Waldek tradycyjnie wystartuje z numerem 1, za Jego zaangażowanie w naszych regatach od wielu lat Mu się to należy. To dzięki Niemu mamy tak wielu niemieckich żeglarzy w naszych regatach.

6.     „BLACK MAGIC  skipper Danny Stoecker, klub Yachtclub Ueckermunde, grupa IX jachty regatowe bez pomiarów, długość 9,70 m. Szybki jacht z dobrą załogą już kilkukrotnie był pierwszy na mecie.

7.     „APHRODITE” skipper Norbert Stoecker, klub Yachtclub Ueckermunde,, grupa VII jachty turystyczne bez pomiarów, długość 9,10 m.

8.     „HANNING II” skipper Dirk Steinbrink, klub Yachtclub Malchin, grupa VII jachty turystyczne bez pomiarów, długość 9,99 m.

9.      „MANATI” skipper Lutz Bramer, klub SeeSportClub Ueckermunde,, grupa VII jachty turystyczne bez pomiarów, długość 9,20 m. W roku 2006 Lutz był pierwszym niemieckim armatorem i jednocześnie skipperem jachtu „MANATI”, na którym wspólnie z Waldkiem Skuzą rozpoczął udział żeglarzy niemieckich w Regatach Unity Line. Można powiedzieć, że to od tego momentu mamy Polsko – Niemieckie Regaty Bałtyckie. Projekt dofinansowywany z programu Unii Europejskiej Interreg IV a.

10. „STURMVOGEL II” skipper Holger Freude, klub Yachtclub Peene-Anklam, grupa V jachty z żeglarzami samotnymi bez pomiarów, długość 8,87 m.

11. „ATEI” skipper Eckhard Kohn, klub Kohnscher Kanal Ueckermunde, grupa VIII oldtimery rok budowy 1974, długość 9,08 m.

12. „BIGGI” skipper Gerhard Steinmann, klub Yachtclub Ueckermunde, grupa VI jachty turystyczne bez pomiarów, długość 8,04 m.

13. „TWISTER” skipper Manfred Friese, grupa VII jachty turystyczne bez pomiarów, długość 9,30 m.

14. „QATRO” skipper Mattias Koppen, klub Kohnscher Kanal Ueckermunde , grupa VI jachty turystyczne bez pomiarów, długość 7,50 m.

15. „RUDEN” skipper Klaus Helms, klub Yachtclub Ueckermunde, grupa IV jachty z pomiarem ORC, długość 9,10 m.

16. „BLUE LIFE” skipper Detlev Lohr, klub UNSC Kopenhaga, grupa VII jachty turystyczne bez pomiarów, długość 13,45 m.

17. „ELLA PIE” skipper Detlef Krause, klub Monkenbuder Segelnverein, grupa VII jachty turystyczne bez pomiarów, długość 10,60 m.

18.  „POLARIS” skipper Eckhard Manteufel, klub Segelklub Wolgast, grupa VIII oldtimery rok budowy 1977, długość 8,04 m.

19. „TONGA” skipper Niels Fetting, klub Yachtclub Ueckermunde, grupa VII jachty turystyczne bez pomiarów, długość 10,15 m.

20. „FERIA” skipper Bernhardt Hartmut, klub SV Stralsund, grupa VI jachty turystyczne bez pomiarów, długość 8,04 m.

21.  „CHINOOG” skipper Vighard Christileit, klub Yachtclub Ueckermunde, grupa VI jachty turystyczne bez pomiarów, długość 8,30 m.

22. „ASIA DE CUBA” skipper Jorg Krohn, klub Greifswalder Regatta Verein, grupa IV jachty z pomiarem ORC , długość 12,98 m.

23. „INSPIRATION” skipper Bernd Rados, klub Greifswalder Regatta Verein, grupa IX jachty regatowe bez pomiarów, długość 14,30 m.

24. „HAVET” skipper Michael Riese, klub SSC Ueckermunde, grupa VII jachty turystyczne bez pomiarów, długość 8,60 m.

25. „BOOLAROO” skipper Norbert Koester, grupa VII jachty turystyczne bez pomiarów, długość 9,90 m.

26. „IMAGINE” skipper Holger Streckenbach, klub Greifswalder Regatta Verein,, grupa IV jachty z pomiarem ORC, długość 12,80 m. Nowy bardzo szybki jacht w naszych regatach, według żeglarzy niemieckich faworyt.

27. „SZAMAN S.” skipper Witold Krochmal, klub Jacht Klub AZS w Szczecinie, grupa VIII oldtimery. Na Youtube można obejrzeć film Norberta Zdrojewskiego z IX Regat Unity Line, wykonany z pokładu „Szamana S.”, którym dowodziła wówczas kpt. Marta Sziłajtis-Obiegło.  Armator Witold Krochmal doceniając start naszej znakomitej żeglarki, zgodził się przekazać prowadzenie jachtu Marcie, a sam pozostał w załodze, Serdecznie Witkowi za to dziękuje.

28. „BOLID” skipper Paweł Hapanowicz.

 

Połączenie regat spowoduje, że jachty, które dotychczas startowały w Vulcain Langschlag, wezmą udział w XIII Regatach Unity Line. Widać to na liście zgłoszeń, szczególnie w grupie jachtów z pomiarem ORC. A to znakomicie podnosi rangę sportową zawodów.

W Regatach Unity Line oraz Bakista Cup – Regatach po Zachodniopomorskim Szlaku Żeglarskim uczestniczyć będzie statek szkolno – badawczy Akademii Morskiej w Szczecinie „Nawigator XXI” dowodzony przez kpt.ż.w. Jarosława Łopytę. To nasz statek zabezpieczenia ratowniczego oraz baza dziennikarzy i fotografów. W Regatach Unity Line będzie także, podobnie jak w roku 2012, szybki ponton morski firmy ubezpieczeniowej Pantaenius z kpt. Michałem Korneszczukiem, organizatorem regat Nord Cup, autorem świetnego filmu z regat, polecam na Youtube.

Od roku 2013 głównym organizatorem Polsko – Niemieckich Regat Bałtyckich jest Klub Żeglarzy Samotników. Oczywiście Jacht Klub AZS nadal pozostaje bardzo ważnym partnerem regat i uczestniczy w organizacji części żeglarskiej imprezy. Stale uczestniczy w naszych regatach kilkanaście klubów żeglarskich z Polski i kilkanaście z Niemiec. Warto tu podkreslić udział licznej grupy żeglarzy z Jacht Klubu „Pogoria 3” z Dąbrowy Górniczej, którzy od kilku lat czarterując żaglowiec „Baltic Lady” z kpt. Ryszardem Graszkiem oraz jachty, pod kierownictwem Komandora Klubu Edwarda Piotra Majchrowskiego uczestniczą w Regatach Unity Line.

Zapraszam do zgłoszeń. Druki zgłoszeń oraz zawiadomienie o regatach na stronie www.regatyunityline.strefa.pl Przy tak dużych imprezach wstępne zgłoszenia są bardzo ważne dla organizatorów, gdyż np. kwestia czy szykować poczęstunek i pamiątki dla 300 czy 400 żeglarzy skutkuje konkretnymi kosztami. Dlatego też bardzo proszę o zgłoszenia, mogą być bez pełnego składu załóg, wpisowe można wpłacać w dowolnym momencie przed regatami na konta lub w dniu rozpoczęcia regat.

Przesyłam pozdrowienia. Piotr Stelmarczyk. Klub Żeglarzy Samotników.

Załączam zdjęcia Jacka Boneckiego z XII Regat Unity Line

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.