„Copernicus” w regatach legend

2010-12-04 1:21 archiwum Żagli
_
Autor: Marek Gałkiewicz

Polski jacht „Copernicus”, na którym Zygfryd „Zyga” Perlicki uczestniczył w pierwszych regatach Whitbread Round the World w latach 1973/74, wystartuje w przyszłorocznym Volvo Ocean Legends Race, zlocie dawnych jednostek uczestniczących w jednej z 10 edycji etapowego, załogowego wyścigu dookoła kuli ziemskiej.

Zlot odbędzie się w przyszłym roku w Alicante, w Hiszpanii, i towarzyszyć będzie startowi do pierwszego etapu 11 już edycji regat Volvo Ocean Race. Wezmą w nim udział starsze jachty, które uczestniczyły poprzednich edycjach wokółziemskich regat, znanych przed 2001 rokiem jako Whitbread Round The World Race. Do tej pory, poza polskim "Copernicusem", udział w zlocie potwierdził brytyjski jacht "Great Britain II"/"Whitbread Heritage", nieoficjalnie start planuje także nowozelandzki „Lion New Zealand”

45 stopowego „Copernicusa” wybudowała Gdańska Stocznia Jachtowa „Stogi”, przy wielkim zaangażowaniu Yacht Klubu „Stal” w Gdyni. Klub od początku był właścicielem jednostki, użytkowanej do szkoleń i rejsów do dziś. W pierwszym etapowym wyścigu dookoła świata Whitbread Round The World Race „Copernicus” z kpt. Perlickim zajął 11 miejsce na 14 startujących załóg. W tym samym wyścigu wystartował drugi polski jacht, „Otago”, a od tego czasu żadna inna załoga pod bialo-czerwoną banderą nie wzięła udziału wyścigu dookoła świata. Polscy żeglarze – obok kpt. Perlickiego – Zbigniew Puchalski, Bogdan Bogdziński, Ryszard Mackiewicz, Bronisław Tarnacki, przepłynęli wówczas dystans ok. 27 tys. mil. Nasz jacht był najmniejszy w całej stawce, a ponadto, w całej historii regat nie było mniejszego, który ukończył wyścig. „Copernicus” ma konstrukcję opartą na dębowej ramie z poszyciem mahoniowym. Pokład wykonany ze sklejki pokryty został tekiem. Utrzymany jest w bardzo dobrym stanie.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.