Co się dzieje w Brasil 1? Adrienne Cahalan odejdzie z teamu?

2008-06-23 14:14 Redakcja Żagli
_
Autor: FOT. WALDEMAR HEFLICH/ŻAGLE

Sprzeczne informacje docierają z obozu Brasil 1, teamu który zajął na pierwszym etapie Volvo Ocean Race 3 miejsce. Nawigator Adrienne Cahalan (nawigator na MK Cafe Omen podczas regat Admiral's Cup 1999, gdzie skiperem był Karol Jabłoński) oświadczyła, że prawdopodobnie zostanie zastąpiona w ekipie przez innego żeglarza. Dodała, że jej współpraca ze skiperem Torbenem Graelem i resztą załogi układała się dobrze i bardzo chce nadal kontynuować rejs na pokładzie brazylijskiej jednostki.

Cahalan domyśla się, że powodem braku zaufania do niej są decyzje podjęte podczas rejsu z Vigo do Kapsztadu, choć z drugiej strony we wszystkim zgadzała się z Graelem.

Kilkadziesiąt minut później zupełnie inną wersję wydarzeń zaprezentowali w specjalnym oświadczenie szefowie syndykatu. Według nich zebranie w sprawie oceny przebiegu pierwszego etapu oraz ewentualnych zmian w załodze ma nastąpić dopiero w czwartek. Nie zaprzeczają, że postawa australijskiej żeglarki będzie jednym z tematów spotkania, ale równocześnie wyrazili zdziwienie stwierdzeniami Cahalan o jej odejściu. Zasugerowali, że możliwym rozwiązaniem jest przesunięcie Australijki na pozycję motereologa, na najbliższe 3 etapy, a potem mogłaby ona ponownie żeglować jako nawigator.

Poczekajmy więc na ostateczne wieści do wtorku. Pewne jest jednak, że to zamieszanie nie wpłynie pozytywnie na morale ekipy.

Tymczasem ostatni jacht, który o własnych siłach stara się dotrzeć do Kapsztadu, Sunergy & Friends, ma się zameldować ne mecie jutro w południe.

Ericsson, mimo że zawinął do portu w sobotę, już w niedzielę ponownie ruszył na wodę w celu sprawdzenia nowych żagli, a także by inżynierowie mogli ocenić stan w jakim znajduje się uszkodzony uchylony kil.

Movistar, który do RPA podąża na pokładzie kontenerowca, ma przybyć do Kapsztadu 16 lub 17 grudnia, a kolejnego dnia powinien już zacząć treningi na wodzie.

12 listopada z Vigo wystartowało siedem załóg. Bardzo wcześnie gotowa do rywalizacji była załoga reprezentująca barwy holenderskiego banku ABN AMRO. Holendrzy jako jedyni wystawili dwa jachty konstrukcji Juana Koyoumdjiana. Skiperem ABN AMRO 1 jest weteran Whitbreada i Americas Cup - Nowozelandczyk Mike Sanderson. Młodą załogą ABN AMRO 2 dowodzi Francuz Sebastien Josse. Na doświadczenie i umiejętności postawiono w zespole Ericsson Racing Team. Skiperem został Neal McDonald. Brytyjczyk wspierany jest m.in. przez zwycięzcę poprzedniej edycji regat - Johna Kosteckiego, który pełni rolę taktyka podczas krótkich wyścigów przybrzeżnych. Podporą zespołu są jeszcze Richard Brisius, Johan Salen i Magnus Olsson. Liderem południowoamerykańskiej ekipy Brasil 1 jest, uznawany na najbardziej wszechstronnego żeglarza, Torben Grael. W załodze jest także Alan Adler i pani nawigator Adrienne Cahalan z Australii. Jedyna kobieta w tym towarzystwie. Wokółziemska przygoda przyciągnęła także ponownie Paula Cayarda. Zwycięzca Whitbreada edycji 1997-98 i doświadczony uczestnik Americas Cup ma być mocnym punktem amerykańskiej ekipy Pirates of the Caribbean. Jacht zaprojektowało biuro Farr Yacht Design. Mimo tego, że Amerykanie mieli nieco mniej czasu na przygotowania niż konkurenci - załoga Czarnej Perły zapowiadała walkę o zwycięstwo. Premier Challenge (obecnie Sunergy & Friends, a podczas drugiego etapu pod nazwą ING Estate/Brunel) to przedstawiciel antypodów w tym towarzystwie. Skiperem australijskiej załogi jest Grant Wharington - właściciel maxi Wild Thing. Konstruktorem Volvo 70 ekipy z antypodów jest Don Jones. Jednym z najlepiej przygotowanych zespołów w tej stawce jest hiszpańska załoga Movistar. Generalnym menedżerem i sternikiem in port racing jest Pedro Campos. Na skipera wybrano także niezwykle doświadczonego w tej rywalizacji Holendra Bouwe Bekkinga. Nawigatorem międzynarodowej załogi jest Andrew Cape z Australii. Jacht zbudowany w stoczni Boatspeed zaprojektowało, podobnie jak Brasil 1 i Ericssona, biuro Farr Yacht Design. Hiszpańska ekipa podczas testów poprawiła już dobowy rekord pod żaglami dla jednokadłubowca. Podczas pierwszego etapu Volvo Ocean Race 2005-06 rekord do 546 Mm .

Regaty Volvo Ocean Race składają się z dziewięciu etapów:

Etap 1:
Vigo - Cape Town (7,200 nm) zostawiając wyspę Fernando de Noronha (scoring waypoint) z lewej burty; start 12 XI 2005;
Etap 2: Cape Town - Melbourne (6,100 nm) zostawiając wyspę Eclipse Island z prawej burty. Scoring waypoints na Wyspach Kerguelena i Eclipse Island; start 2 I 2006;
Etap 3: Melbourne - Wellington - pitstop (1,400 nm); start 12 II 2006;
Etap 4: Wellington - Rio de Janeiro (6,700nm) zostawiając Horn z lewej burty (scoring waypoint);
Etap 5: Rio de Janeiro - Baltimore (5,000 nm) zostawiając wyspę Fernando de Noronha (scoring waypoint) z prawej burty; start 2 IV 2006;
Etap 6: Annapolis - New York - pitstop (400 nm); start 7 V 2006;
Etap 7: New York - Portsmouth (3,200 nm) zostawiając waypoint Grand Banks z lewej burty. Scoring waypoint na Przylądku Lizard;
Etap 8: Portsmouth - Rotterdam (1,500nm); start 4 VI 2006;
Etap 9: Rotterdam - Geteborg - start 17 VI 2006.

"scoring waypoint" - prowadzące jachty, które miną dany punkt kontrolny otrzymają dodatkowe punkty w klasyfikacji wyścigu.

Punkty będzie można także zdobyć podczas wyścigów w poszczególnych portach etapowych. W czasie każdego z postojów, rozegrane zostaną krótkie wyścigi na trasie o długości około 35 mil. Punktacja w Volvo Ocean Race będzie następująca: 1sze miejsce - 1pkt.; 2gie - 2pkt.; itd. To samo ma się odnosić do wyścigów w portach, z tym, że w tym przypadku punkty będą mnożone przez 0,5. Organizatorzy przewidzieli także specjalne nagrody, m. in. za rekordy 24-godzinne oraz Trofeum Ryczących Czterdziestek, które przypadnie załodze, która zdobędzie największą ilość punktów na etapach pomiędzy Cape Town i Rio.

W pierwszych regatach, funkcjonujących wówczas pod nazwą Whitbread w latach 1973-74, wystartowały dwa polskie jachty - Otago - kpt. Zdzisław Pieńkawa i Copernicus - kpt. Zygfryd Perlicki.

Prawdopodobna klasyfikacja generalna po 1 etapie:

Pos Team Pts
1 ABN AMRO ONE 11.5
2= Brasil 1 10.5 (na zdjęciu)
2= Ericsson Racing Team 10.5
4 ABN AMRO TWO 9.5
5 Sunergy and Friends 4.5
6 Pirates of the Caribbean 3.5
7 movistar 3.0

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.