Bitwa o Gotland: ósme bałtyckie regaty samotnych żeglarzy
W niedzielę 15 września rozpoczną się ósme bałtyckie regaty samotnych żeglarzy – Wielka Żeglarska Bitwa o Gotland – Konsal Challenge 2019. Ponad 500 mil non stop, brak pomocy z zewnątrz oraz wymagający jesienny Bałtyk sprawiają, że to niezmiennie jedne z najtrudniejszych regat na naszym akwenie.
Trasa regat jest zawsze taka sama – start z Górek Zachodnich, prawą burtą dookoła Gotlandii i z powrotem. Zasady proste – trasę trzeba pokonać sterując solo, bez zawijania do portów i z zachowaniem przepisów oraz dobrych praktyk regatowych. Żeglarze startują w dwóch klasach – ORC oraz Open, a bazą regat jest Marina Przełom w Górkach Zachodnich.
W tym roku lista startowa obejmuje 22 nazwiska i jachty. Wśród nich weterani, tacy jak np. Jacek Zieliński (siódmy start) czy Ryszard Drzymalski (szósty start) oraz wielu innych, ale także trzej debiutanci (Claus Pedersen, Marek Cyms i Rafał Moszczyński). Pojawi się także rekordowa w historii Bitwy liczba żeglarek. W tej edycji wezmą udział trzy panie, choć żadna z nich po raz pierwszy. Po raz drugi w Bitwie popłynie Joanna Pajkowska, która niedawno z sukcesem zakończyła swój rejs dookoła świata. Kolejne panie to weteranka Aleksandra B. Emche (pięć startów) oraz Honorata Wąsowicz, która ze względu na awarię autopilota w zeszłym roku regat nie ukończyła. Joanna Pajkowska popłynie na jachcie Caravela 950 – na bliźniaczej jednostce zobaczymy Rafała Moszczyńskiego, który przygotowuje się do swojej pętli solo dookoła świata.
Podczas kilku ostatnich edycji Bitwy mieliśmy okazję śledzić rywalizację jednostek klasy Mini 6.50. W tym roku na starcie zobaczymy jeden jacht tej klasy, za sterami którego usiądzie uczestnik z Danii, Claus Pedersen.
Bitwa o Gotland zwyczajowo przyciąga też żeglarzy, którzy zamierzają wystartować w regatach OSTAR, jako że jej ukończenie daje kwalifikację do tego prestiżowego, transatlantyckiego wyścigu. Swój udział w OSTAR 2020 zapowiedział już oficjalnie Jacek Chabowski, którego zobaczymy na trasie Bitwy.
Podczas ostatnich siedmiu edycji Wielkiej Żeglarskiej Bitwy o Gotland jesienny Bałtyk pokazał wszystkie możliwe oblicza. Od wielogodzinnych flaut, jak na zeszłorocznym starcie, po silny sztorm roku 2017, kiedy regaty ukończył jeden jacht, a reszta floty musiała schronić się w portach Gotlandii i w Kłajpedzie. Normą są też awarie, usterki i niespodziewane zdarzenia, które podgrzewają serca kibiców na lądzie, a zawodnikom dostarczają trudności, ale i niezapomnianych przeżyć. Co przyniesie Bitwa w tym roku? Tego nie wiemy, ale zawsze jest ciekawie i emocjonująco.
– Bitwa to nie tylko wielki sprawdzian żeglarski, ale także organizacyjny. Tutaj wyzwania zaczynają się o wiele wcześniej niż na linii startu – praktycznie w pierwszym dniu po zakończeniu danej edycji, rozpoczynamy przygotowania do kolejnej Wielkiej Żeglarskiej Bitwy o Gotland. Od początku Bitwa to regaty na bardzo wysokim poziomie organizacyjnym i nierzadko gospodarze innych regat morskich implementują nasze rozwiązania, co bardzo nas cieszy. Dbałość o bezpieczeństwo, wysoka jakość organizacyjna i wspaniała atmosfera – to nasza wizytówka i zarazem magnes przyciągający zarówno zawodników, jak i kibiców. Jesteśmy z tego dumni i to nas napędza do wysiłku – powiedział dyrektor regat, Krystian Szypka.
Zmagania samotnych żeglarzy można będzie śledzić online za pomocą trackingu Yellow Brick. Sponsorem strategicznym Wielkiej Żeglarskiej Bitwy o Gotland – Konsal Challenge 2019 jest Agencja Ochrony Konsal. Sponsorami są Kompas, Teknos Oliwa i Marszałek Województwa Pomorskiego. Organizatorem: sklep żeglarski Maristo. Partnerami: Klub Żeglarzy Samotników, OSA, Marina Przełom, szkoła żeglarstwa OTSS.