Transat Jacques Vabre - Energa minie równik w środę!

2013-11-18 10:36 Milka Jung/Materiały prasowe Energa Sailing
Gutek i Świstak na pokładzie Energii
Autor: Robert Hajduk/Materiały prasowe Energasailing.pl Jacht ENERGA prowadzony przez Zbigniewa Gutkowskiego i Macieja Marczewskiego minął właśnie równik. Polska załoga zajmuje obecnie 9 miejsce w regatach Transat Jacques Vabre - prowadzi PRB z załogą Vincent Riou i Jean Le Cam. Oto ostatnie informacje z pokładu ENERGI:

Nie dziś, jak podawaliśmy wcześniej, ale prawdopodobnie w środę jacht ENERGA prowadzony przez Zbigniewa Gutkowskiego i Macieja Marczewskiego minie równik. Polska załoga zajmuje obecnie 9 miejsce w regatach Transat Jacques Vabre - prowadzi PRB z załogą Vincent Riou i Jean Le Cam. Oto ostatnie informacje z pokładu ENERGI:

Od redakcji: Przepraszamy za podanie wcześniej niewłaściwej informacji o tym, że Energa już minęła równik. To był błąd redaktorski. Żaden z jachtów klasy IMOCA 60, biorących udział w regatach TJV nie minął jeszcze równika.

Wielki ryb i połowa świata
Opublikowano 17/11/2013, autor: Milka Jung
Dzisiaj nadeszła długo oczekiwana korespondencja od Świstaka. O przypadku z nosem oraz połowie świata. Tymczasem jacht ENERGA wciąż na ósmym, czołówka klasy IMOCA w strefie okołorównikowej zwolniła, być może pozwoli to pozostałym trochę skrócić dystans do liderów…
Po dość spokojnym, choć pracowitym starcie, bardzo słaby, zmienny wiatr, duża ilość podmianek żagli, rozhuśtanych choć wolnych Biskajach, po minięciu wybrzeży Hiszpanii, rozpoczęliśmy nasz pościg za peletonem…

Jak zaczynałem to pisać, z ukrycia miałem wyjść, sreberka na chwilę odstawić, to byliśmy na trawersie Kanarów, wyszedłem na chwilkę na pokład i już jesteśmy na trawersie, ale Cabo Verde.

I napisałbym pewnie, jak to cudownie się spełnia marzenia, bo tak jest, ale … potężnie w coś przy…łożyliśmy. Nie wiemy do końca w co, ale duża szansa, że było to drzewo lub duża ryba (tak zwany wielki ryb).

Bilans: łódka cała, dziób cały, kil jeszcze jest, dokładniejszą inspekcję zrobimy, jak zwolnimy i zanurkujemy lub użyjemy kamery GoPro. Płetwa sterowa natychmiast była w górze, znaczy system „kick off” (automatycznego podnoszenia płetwy – przyp.red.) się sprawdził.

Kokpit wypełniony obficie krwią, znaczy przy hamowaniu z 15 węzłów do zera na tym, w co uderzyliśmy, przywaliłem nosem w nadbudówkę.
Najprawdopodobniej złamany. Ale słyszałem, że w Brazylii dużo chirurgów plastycznych, to może się skuszę… Gutek w tym czasie drzemał, nie omieszkał zatem przelecieć wewnątrz paru dobrych metrów, na szczęście spał w naszych „kulkach styropianowych”, więc hamował na grodzi podmasztowej, ale prawie jak z użyciem poduszki powietrznej.

A co do samego wyścigu, jako żółtodziób, mogę pokusić się jedynie o stwierdzenie, że na rejs, regaty tego typu, nie można się przygotować. Trzeba to przeżyć i odczuć na skórze własnej. Owszem, można poczytać, posłuchać, tudzież pooglądać, ale tak czy inaczej, ocean zweryfikuje skutecznie wszelkie nasze wcześniejsze wyobrażenia.

Tymczasem zbliżamy się do mitycznej, magicznej „linii” na wodzie i sam jestem ciekaw, jak to jest – przez tę krótką chwilę być w połowie świata? Następne wieści już z drugiej strony. Pozdrowienia, Świstak



Powrót na ósme
Opublikowano 16/11/2013, autor: Milka Jung
Jacht ENERGA odzyskał dziś ósme miejsce i prowadzi trójkę zamykającą stawkę swojej klasy. Organizatorzy określają to jako „regaty międzynarodowe”, bo za Polakami są Włosi (Alessandro DiBenedetto/Alberto Monaco na Team Plastique) oraz duet francusko-belgijski (Tanguy Delamotte/Francois Damiens na Initiatives Coeur). Liderem wciąż jest Macif, będący na najkrótszej drodze do celu, z przewagą 23 mil nad… PRB. Cheminées Poujoulat i Safran żeglują praktycznie obok siebie. W pierwszej piątce bardzo intensywna walka, a każdy z jachtów już co najmniej raz był na prowadzeniu…

Duże trimarany MOD (Edmond de Rothschild: Sebastien Josse/Charles Caudrelier oraz Oman Air Musandam: Sidney Gavignet/Damian Foxall) mijają okolice Salvador de Bahia, gdzie kiedyś była meta regat TJV. Jutro powinny minąć Cape Frio, na wejściu do zatoki Bay of Rio, będącej rejonem bardzo niestabilnym pogodowo. Rozpoczynają ostatnie 1000 mil do Itajai, ale te ostatnie mile zapowiadają się w towarzystwie raczej słabych, kapryśnych wiatrów i dużej liczby chmur.

Dwa pierwsze z mniejszych trimaranów, Multi 50, właśnie zwolniły (Actual: Yves Le Blevec/Kito de Pavant i FenetreA-Cardinal: Erwan Le Roux/Yann Elies; pozostałe są 500 mil z tyłu). Są już w strefie słabych wiatrów konwergencji międzyzwrotnikowej.  Strefa ITCZ według dostępnych danych (na zdjęciach satelitarnych) ma szerokość ponad 300 mil. Wydawało się, że przejdą ją szybko i bez większych kłopotów. Dwa węzły prędkości zamiast dwudziestu – to naprawdę może być frustrujące.

Na mecie w Itajai dziś otwarto miasteczko regatowe, które szykuje się na powitanie pierwszych zawodników.

Ostatni mail od Gutka (z wczorajszego wieczoru) był taki:

„Pojawiły się ryby latające, nie jakoś dużo, ale już latają. Powinny „zacząć się” trochę wcześniej, ale z jakiegoś powodu ich nie było. Plastik przyspieszył, że szok, jestem bardzo zdziwiony, że tak szybko może płynąć.

ETA (szacowany czas dotarcia do równika – przyp. red.) jest na 20-go listopada, ale to już jest daleko za konwergencjami. Teraz w końcu zaczęło lekko podwiewać pod 14kn i ruszyliśmy. Szału nie ma, ale płyniemy. Jadę na starych żaglach i taką pozycję przewidywałem. Bez nowych to tak samo jak bez dobrego silnika, zapowiadałem, że te regaty traktujemy z jednej strony treningowo, z drugiej jako niezbędną kwalifikację do BWR.



Trimarany za równikiem
Opublikowano 15/11/2013, autor: Milka Jung
Dzisiaj, w piątek 15 listopada, dwa wielkie trimarany MOD70 prowadzące stawkę jachtów biorących udział w regatach TJV 2013 są już za równikiem, przy wyspach Fernando de Noronha. Zwycięzca spodziewany jest na mecie ok. 19 listopada, po 12 dniach na oceanie. Liderzy klasy IMOCA, załoga PRB (Riou/LeCam), zatrzymali się na wyspach Zielonego Przylądka dziś rano, o 0645 UTC, w porcie Mindelo (Sao Vincente)…
Na miejscu czekała już ekipa techniczna, która przywiozła ze sobą nową płetwę sterową. Wszystko zostało tak obliczone, aby przystanek był jak najkrótszy – finalnie postój zajął około godziny. PRB jest znów na trasie. Tego rodzaju postój jest dozwolony przepisami regat TJV 2013. Prawdopodobnie w ciągu najbliższych godzin na czoło stawki wysunie się Macif (Gabart/Desjoyeaux), który wybrał drogę między wyspami – być może również po to, aby “pilnować” przeciwnika (PRB).

Wygląda na to, że reszta jachtów nie będzie ryzykować płynięcia pomiędzy wyspami archipelagu Cape Verde, gdzie łatwo stanąć w strefie bez wiatru, w cieniu lokalnych gór. Wszystkie jachty klasy IMOCA, w której płynie również polski jacht ENERGA, wydostały się już z obszaru chmur będących „efektem ubocznym” niżów nad Senegalem – chmury były o tyle denerwujące, że pod nimi nie wiało, więc jachty stawały w miejscu – przekonali się o tym prawie wszyscy przedostatniej nocy.

Wczoraj wieczorem Gutek przysłał maila z pokładu:

„Cały dzień bez wiatru, jakimś cudem jestem spokojny! Były koło łódki wieloryby świńskie, ale nie chciały się wynurzyć w całości. Zdjęcia im chciałem zrobić, ale jak doplynęły do łódki, to się schowały w głębi. Przed chwilą minęliśmy ostatnią chmurę, jaką mieliśmy nad głową i teraz czysto po horyzont i wreszcie zaczęło wiać 7-8 kn !!! Ocean wygląda jak wielkie jezioro, płasko, tylko lekki swell. Łysy też już świeci, więc będzie jasna część nocy! Pozdrawiam, Gutek”

Dziś rano ENERGA na dziewiątej pozycji, w nocy wyprzedził ją o 2 Mm Team Plastique (Benedetto/Monaco). Teraz najtrudniejszym zadaniem będzie wejście w strefę okołorównikową w odpowiednim miejscu, tak, aby przepłynąć ją możliwie szybko i bez „przystanków”.

Dwa trimarany Multi 50 znajdują się przed jachtami IMOCA, jeden żegluje w połowie stawki jednokadłobowców, a jeden zamyka peleton. Jachty Class 40 przechodzą na zachód od Madery i żeglują w stałym, coraz silniejszym pasacie.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.