Klasa 505 - podsumowanie sezonu regatowego 2015

2015-12-21 12:15 Materiały prasowe klasy 505

Tegoroczna edycja Pucharu Polski klasy 505 to 6 imprez w różnych miejscach kraju. Gdynia, Zbąszyń, Kamień Pomorski, Krynica Morska, Puck i Warszawa. 43 rozegrane wyścigi. 34 sklasyfikowane zespoły. Nowe jednostki i nowe składy załóg. Olimpijscy goście i wsparcie Mistrzów Świata. Różnorodne warunki nautyczne. 2 protesty. Najmłodsza uczestniczka w wieku 17 lat, najstarszy sternik – 63. 3 złamane maszty, 3 złamane stery. Mnóstwo emocji, dobrej zabawy i radości z żeglowania!

Atmosfera pozytywnej rywalizacji panująca wśród pięćsetpiątkarzy spowodowała, iż aktywny okres treningowy został mocno wydłużony. Sezon regatowy w poprzednim roku zamknęła załoga POL 7942 Mietka Szweda, widziana na wodzie Jeziora Dąbskiego pomiędzy Świętami Bożego Narodzenia i Sylwestrem. W  sezonie 2015 pierwsze treningi odbyły się już w marcu. Załoga Jarek Grabowski / Michał Olko ochrzciła swój nowy jacht i rozpoczęła żeglowanie tuż po wiosennych roztopach. Jak widać okres zimowej bezczynności został wyjątkowo skrócony.

Gdynia

Pierwsze regaty cyklu Pucharu Polski odbyły się w dniach 23 - 24 maja w Gdyni. Sobotnie żeglowanie rozpoczęto w typowo letniej atmosferze – przy pełnym słońcu, słabym wietrze i płaskiej wodzie. Ostatni wyścig rozegrano już w ciężkim deszczu, przy wietrze o sile do 18 węzłów i fali do 1,5 m. Regaty te pokazały, iż na następnych imprezach walka o każde miejsce będzie bardzo zacięta. Wiele załóg, wykorzystując zimową przerwę, zdecydowanie podniosło poziom sportowy. Kolejne regaty zapowiadały się coraz bardziej emocjonująco!

Zbąszyń

21 - 22 czerwca rozegrano drugie regaty Pucharu Polski. Areną zmagań było Jezioro Błędno. Jak co roku, akwen pokazał pełnię swoich możliwości. Wiatr co chwila zmieniał kierunek, a jego siła potrafiła wzrosnąć lub zmaleć w trakcie jednego biegu nawet o kilkanaście węzłów. Bywało i tak, że na kolejny bieg trzeba było czekać z powodu braku wiatru, a po chwili ‘tlenu’ było tyle, że niektóre załogi miały duży problem z opanowaniem jazdy w ślizgu. Regaty zdominowała załoga Grabowski / Olko pozostałe 3 miejsca dzielił zaledwie 1 punkt różnicy.

Kamień Pomorski

Po dłuższej przerwie zawodnicy klasy 505 wrócili do Kamienia Pomorskiego by w dniach 17 - 19 lipca wystartować w regatach o 'Puchar Mariny Kamień Pomorski'. Zalew Kamieński, jak oczekiwano, pokazał się z dobrej strony zapewniając zawodnikom bardzo różnorodne warunki wiatrowe. Liderzy rankingu Pucharu Polski utrzymali swoje pozycje. W tych regatach gościnnie wystąpiła Agnieszka Skrzypulec, reprezentantka Polski w klasie 470 w Londynie i Rio de Janeiro.

Mistrzostwa Europy

Kolejnym istotnym wydarzeniem dla polskiej floty były Mistrzostwa Europy. Zawody te odbyły się na początku sierpnia w miejscowości Varberg, na wodach cieśniny Kattegat. Na starcie stanęło prawie 100 jachtów z wieloma utytułowanymi zawodnikami na pokładach (Mistrzowie Świata, Europy, olimpijczycy). Polskę reprezentowały cztery zespoły. Trudne warunki, słaby wiatr, bardzo wysoka fala oraz silny prąd nie pomagały naszym załogom. Większość z nich zakończyła regaty w połowie stawki.

Krynica Morska

Druga połowa sezonu to sierpniowe regaty w Krynicy Morskiej. Były to pierwsze regaty klasy 505 na Zalewie Wiślanym. Zawody rozegrano przy pięknej, letniej pogodzie. Co prawda nie wiało mocno, ale były to jedne z najbardziej zaciętych regat Pucharu Polski. O tym, jak trudna była rywalizacja na wodzie, świadczy chociażby fakt, iż zwycięska załoga wygrała tylko jeden wyścig w ciągu całych regat! Jarek z Michałem żeglowali jednak najbardziej równo, zajmując  wysokie pozycje we wszystkich biegach. Jedynie dzięki temu z niewielką przewagą wygrali tą imprezę. Wyścigom towarzyszyła świetna oprawa brzegowa. Wieczorny, żeglarski bankiet na głównej plaży długo był wspominany przez zawodników.

Puck

Punktem kulminacyjnym sezonu były Mistrzostwa Polski. Zawody rozegrano w dniach 11 - 13 września w Pucku. Tradycyjnie Zatoka Pucka pokazała swoje jesienne oblicze. Przez trzy dni wiał stały, silny  watr w porywach przekraczający 25 węzłów. Były to doskonałe warunki do żeglowania na łódkach klasy 505. W regatach gościnnie wziął udział Szymon Wierzbicki, reprezentant kadry Narodowej Juniorów w klasie 49’er. Z powodu kontuzji z regat wycofać się musieli dotychczasowi liderzy Pucharu Polski -  Jarek Garbowski i Michał Olko. Na starcie mistrzostw nie zabrakło natomiast gości z zagranicy. Duńska załoga  Jan Saugmann i Jakob Karbo dysponując ogromnym doświadczeniem, pozostawała poza zasięgiem polskich załóg. Jan jest byłym reprezentantem olimpijskim Danii w klasie 470 i dwukrotnym Mistrzem Świata w klasie 505.

Tytuł Mistrza Polski zdobyła załoga Tymon Sadowski i Łukasz Skrzycki. Dla Tymona i Łukasza był to pierwszy wspólny sezon na 505.

Zapraszamy do obejrzenia relacji wideo z Mistrzostw Polski:

Zegrze

Ostatnie regaty Pucharu Polski odbyły się pod koniec października na Zalewie Zegrzyńskim. Niska temperatura, padający deszcz i niedostatek wiatru nie zachęcały do żeglowania. Udało nam się jednak rozegrać ostatnie wyścigi. Zawody wygrała załoga braci Karola i Bartka Milewskich. W klasyfikacji Pucharu Polski zwyciężyła załoga Tymon Sadowski i Łukasz Skrzycki.

Rywalizacja „505 Speed Contest”

Aby uatrakcyjnić załogom treningi na wodzie PSK 505 zorganizowało również konkurs na najszybszą pięćsetpiatkę, czyli załogę, która osiągnie najwyższą prędkość chwilową. Do monitoringu rywalizacji zastosowano popularną aplikację Endomondo. Najwyższą prędkość uzyskała załoga Jarosław Grabowski i Michał Olko rozpędzając swoją 505 do prawie 20 węzłów!

Przemysław Zagórski, Prezes Polskiego Stowarzyszenia Klasy 505:

„Z tego sezonu jesteśmy nawet bardziej zadowoleni niż z ubiegłych. Rozegraliśmy wszystkie zaplanowane imprezy. Organizacyjnie pracujemy coraz sprawniej, oprawa regat jest bardzo atrakcyjna, nie tylko dla załóg ale i osób towarzyszących. Dbamy o naszych Sponsorów, dzięki czemu nasza współpraca układa się bardzo dobrze. Bez ich wsparcia, byłoby nam znacznie trudniej realizować nasze przedsięwzięcia. Mamy coraz więcej załóg, rośnie poziom sportowy rywalizacji, przez co udział w regatach jest jeszcze bardziej emocjonujący. Nie tylko naszym zdaniem klasa 505 jest obecnie jedną z najpopularniejszych klas żeglarskich w Polsce, jednak co bardzo ważne – wciąż udaje nam się zachować świetną, niemalże rodzinną atmosferę. Dbamy o program wsparcia nowych załóg, staramy się aby, rozpoczęcie żeglowania na 505 przebiegało bezproblemowo. Dzięki świetnym relacjom z załogami zagranicznymi, możemy liczyć na ich pomoc, wiedzę ekspercką i obecność na polskich imprezach. Na nasze regaty zapraszamy również doświadczonych polskich żeglarzy, członków Kadry Narodowej. Dzięki przyjacielskiej wymianie doświadczeń, możemy uczyć się żeglowania od najlepszych.

Wciąż mamy wiele pomysłów i zapału. Widzimy, iż inne klasy wzorują się na naszych rozwiązaniach, ale to naprawdę nas cieszy – wszystko służy promocji żeglarstwa regatowego. Prace nad sezonem 2016 mamy już dalece zaawansowane. Mamy kilka świeżych pomysłów.

Serdecznie zapraszam do żeglowania na jachtach klasy 505 i śledzenia nas w mediach społecznościowych.”

W sezonie 2015 klasę 505 wspierali:

Narwal Sails
Grawer Group
Code Zero
Burmistrz Miasta Krynica Morska
Łosoś Kiszony
Ryby Zubowicz
Media Electro
Sailing Belts
Elektro Narzędzia 24
FRKF Sporthotel
Yacht Klub Stal Gdynia
Jacht Klub Kamień Pomorski
MOKSIR Puck

Pełne relacje z poszczególnych regat Pucharu Polski, wyniki, i informacje o planach na sezon 2016  dostępne są na stronie PSK505 www.int505.pl oraz Facebooku www.facebook.com/505Polska/

Zdjęcia: Alina Limańska-Michalska

CHCESZ BYĆ NA BIEŻĄCO? POLUB ŻAGLE NA FACEBOOKU

OBSERWUJ NAS NA TWITTERZE

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.