Jak wybierano klasy olimpijskie na Pekin...

2008-06-23 14:08 archiwum Żagli
Klasa 49ER
Autor: FOT. PAWEł PATEREK Klasa 49ER

Jedną z najbardziej oczekiwanych decyzji dorocznej Konferencji Międzynarodowej Federacji Żeglarskiej ISAF było ogłoszenie konkurencji olimpijskich, w których zawodnicy rywalizować będą podczas najbliższych Igrzysk Olimpijskich w Chinach.

Na posiedzeniu Rady ISAF podjęto ostateczną decyzję, rozpatrując przedstawione wcześniej propozycje poszczególnych klas międzynarodowych, związków krajowych oraz komisji i zespołów roboczych działających w jej strukturach. Cały proces selekcji obejmował okres 7 lat. Przykładowo po podjęciu w 2000 roku decyzji dotyczących zakończonych już Igrzysk w Atenach co 6 miesięcy Events Committee rozpoczęło prace mając na względzie rok 2008.

W minionym okresie rozpatrywano następujące kwestie:

Maj 2001 - podsumowanie Igrzysk Olimpijskich w Sydney oraz kryteriów selekcyjnych:

- Czy możliwe było współzawodnictwo zawodników o zróżnicowanych parametrach fizycznych?

- Udział kobiet i mężczyzn (czy w stawce startujących liczba kobiet wynosiła przynajmniej 30%)?

- Jak wyglądała dostępność sprzętu?

- Jak wyglądają kwestie tradycji i nowoczesności danych klas?

Listopad 2001 - podsumowanie międzynarodowych imprez głównych klas olimpijskich w roku po-olimpijskim i zidentyfikowanie ewentualnych potrzeb i zmian. Potwierdzenie konkurencji olimpijskich (np. klasa jednoosobowa kobiet) i podjęcie decyzji na temat preselekcji sprzętu (sugerowano maksimum 4 propozycje w każdej konkurencji).

Rok 2002 - jeśli nastąpiły lub przewidziane są jakiekolwiek zmiany sprzętu w stosunku do poprzednich igrzysk należało ustalić kryteria celem przeprowadzenia testów oceny. Podsumowano kolejne zawody międzynarodowe i rozpatrzono ewentualne inne konkurencje oraz imprezy.

Rok 2003 - powołano grupy robocze, których zadaniem było dokonanie oceny poszczególnych propozycji (zwłaszcza podczas testów). W listopadzie ogłoszono konkurencje na Igrzyska w 2008 roku, czyli:

- windsurfing kobiet

- windsurfing mężczyzn

- jednoosobowy jacht dla kobiet

- jednoosobowy jacht dla mężczyzn

- jednoosobowa klasa otwarta

- dwuosobowy jacht dla kobiet

- dwuosobowy jacht dla mężczyzn

- dwuosobowa klasa otwarta

- balastowy jacht dla kobiet

- balastowy jacht dla mężczyzn

- jacht wielokadłubowy

Maj 2004 - zamknięto listę klas pretendujących do udziału w Igrzyskach Olimpijskich w 2008 roku. Do końca lipca międzynarodowe związki klasowe i narodowe związki żeglarskie przedstawiają wnioski do ISAF, które rozpatrzone zostały w listopadzie.

Listopad 2004

Przed podjęciem decyzji przez Radę ISAF, swoje propozycje przedstawiały poszczególne komisje. Sprawa windsurfingu omawiana była podczas obrad Komisji Windsurfingu. Po rozpatrzeniu 4 propozycji:

- Mistral One Design - klasa obowiązująca w 3 ostatnich IOl.

- Olympic Design - usprawniona wersja MOD

- Prodigy Ligot - hybryda proponowana przez firmę B&M

- Neil Pryde RS:X - sprzęt rekomendowany przez grupę roboczą uczestniczącą w testach sprzętu windsurfingowego we Włoszech i w Wielkiej Brytanii. Efektem głosowania była rekomendacja ostatniej propozycji do Events Committee.

Komisja Żeglarstwa Kobiecego prowadziła długie obrady w sprawie rekomendacji klasy jednoosobowej. W dyskusji (bez prawa głosu) uczestniczyła m. in. 4-krotna złota medalistka mistrzostw świata w klasie Laser Radial, Katarzyna Szotyńska. Polka dokonując obiektywnej oceny wyżej oceniła walory klasy Europa, jako konkurencji olimpijskiej w kolejnych igrzyskach. W wyniku głosowania panie rekomendowały jednak klasę Laser Radial, jako potencjalnie bardziej dostępną w różnych częściach świata. Kolejnym etapem była dyskusja i głosowanie podjęte przez Events Committee, które rozpatrując wcześniejsze wnioski, składała swoją rekomendację do Rady ISAF.

Wyniki głosowania były następujące:

1/ windsurfing kobiet i mężczyzn

- MOD - 2

- OlD - 2

- Prodigy - 1

- Neil Pryde - 15

2/ jednoosobowy jacht dla kobiet

- Laser Radial - 11

- Europa - 7

- Byte II - 2

- Flash - 0

- Zoom8 - 0

3/ jednoosobowy jacht dla mężczyzn

- Laser

4/ jednoosobowa klasa otwarta

- Finn

5/ dwuosobowy jacht dla kobiet

- 470 - 19

- Snipe - 1

6/ dwuosobowy jacht dla mężczyzn

- 470 - 19

- Snipe - 1

7/ dwuosobowa klasa otwarta

49er

8/ balastowy jacht dla kobiet

- Yngling - 15

- Soling - 5

9/ balastowy jacht dla mężczyzn

- Star - 15

- Soling - 5

10/ jacht wielokadłubowy

Tornado

Ostateczną decyzję podejmowali reprezentanci Rady ISAF. W jej skład wchodzili członkowie ścisłego Zarządu Federacji oraz reprezentanci poszczególnych grup, które scalają poszczególne związki krajowe. Razem głosowało około 40 osób. Jedynym reprezentantem PZŻ w Radzie ISAF jest wiceprezes ds. sportu Tomasz Holc. Nasze oficjalne stanowisko zakładało zmianę konkurencji windsurfingowej oraz wybór klasy Europa. Rada ISAF wprowadziła zmiany w terminologii poszczególnych konkurencji, dokonując ostatecznego wyboru klas olimpijskich jak poniżej:

1/ Windsurfing Kobiet - Neil Pryde RS:X (jeden pędnik - żagiel 8.5 m2)

2/ Windsurfing Mężczyzn - Neil Pryde RS:X (jeden pędnik - żagiel 9.5 m2)

3/ Katamaran - Tornado

4/ Kobiecy Jacht Balastowy - Engling

5/ Męski Jacht Balastowy - Star

6/ Dwuosobowy Jacht z Podwójnym Trapezem - 49er

7/ Dwuosobowy Jacht Kobiecy - 470

8/ Dwuosobowy Jacht Męski - 470

9/ Jednoosobowy Jacht Męski Ciężki - Finn

10/ Jednoosobowy Jacht Męski - Laser

11/ Jednoosobowy Jacht Kobiecy - Laser Radial

Tomasz Chamera

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.