Zmiany w przepisach regatowych 2017–2020

2018-01-05 12:12 Dominik Życki
Zmiany w przepisach regatowych
Autor: Pedro Martinez/Sailing Energy

Co cztery lata międzynarodowa federacja żeglarska World Sailing publikuje kolejną wersję Przepisów Regatowych Żeglarstwa. Aktualizacja jest potrzebna, gdyż przepisy obowiązujące wszystkich regatowców trzeba dopasowywać do zmieniających się realiów – szybszych jachtów, wymagań medialnych dotyczących wyścigów czy nawet coraz częstszych przypadków obstawiania zakładów przez... zawodników. Zmiany wprowadzone obecnie nie są znaczące, ale każdy regatowiec powinien je znać.

Większość modyfikacji, wprowadzonych w Przepisach Regatowych Żeglarstwa (PRŻ) 2017–2020, ma na celu ułatwienie zrozumienia obowiązujących reguł lub uniknięcie niejasności i kontrowersji, nieliczne zaś nowo brzmiące przepisy wpłyną bezpośrednio na zasady gry żeglarskiej.

Jeszcze innym wymiar ma zmiana nazwy Międzynarodowej Federacji Żeglarskiej z ISAF na World Sailing. Skrót ISAF był o tyle niefortunny, że taki sam ma jedna z ważniejszych międzynarodowych organizacji militarnych. Przez najbliższe lata trzeba więc przyzwyczaić się do World Sailing.

Zmiany po kolei

Trudno jednoznacznie stwierdzić, które ze zmian w przepisach są ważniejsze, a które mniej istotne, dlatego najlepiej omówić je po kolei.

Do sygnałów przygotowawczych dodano kolejną flagę „U”, stosowaną już od jakiegoś czasu na podstawie instrukcji żeglugi i podnoszoną na statku komisji na cztery minuty przed startem jako znak kary startowej. Związany z nią nowy przepis 30.3 otrzymał brzmienie: „Jeżeli została wystawiona flaga „U”, żadna część kadłuba jachtu, załogi lub osprzętu nie może znajdować się w trójkącie utworzonym przez końce linii startu i pierwszy znak w okresie ostatniej minuty przed sygnałem startu tego jachtu. Jeżeli jacht złamie ten przepis i jest zidentyfikowany, zostanie zdyskwalifikowany bez rozpatrywania, ale nie wtedy, gdy start do wyścigu zostanie ponownie przeprowadzony lub wyścig zostanie powtórzony”. Skutki działania flagi „U” są zatem nieco mniej dotkliwe, niż „czarnej flagi”. Nota bene, przepis „czarnej flagi” (do tej pory 30.3) otrzymał teraz oznaczenie 30.4. Zatem flaga ta może być stosowana jako sygnał przygotowania zamiennie z flagami: „P” (brak kary), „I” (okrążanie końców), „Z” (kara procentowa), „Z” + „I” oraz czarna (dyskwalifikacja za falstart).

Zmiany w przepisach regatowych
Autor: World Sailing

Wprowadzono nowy przepis 6 zabraniający zawodnikom i osobom ich wspierającym angażowania się w działania związane z zakładami bukmacherskimi lub w praktyki korupcyjne.

Nowy przepis 7 wymaga od zawodników i osób ich wspierających (trenerów, rodziców) przestrzegania „Rozporządzenia nr 35, kodeksu dyscyplinarnego, odwoławczego i rewizyjnego” (warto pamiętać, że wszystkie tego typu dokumenty znajdziecie na www.sailing.org/racingrules/documents). Tu należy od razu przejść do przepisu 69, dotyczącego oszustw i narażania dobrego imienia sportu – armatorzy, trenerzy, rodzice i inne osoby wspierające teraz też musza go przestrzegać, a jeśli zostanie stwierdzone, że złamały przepis 69, mogą być ukarani.

W części 2...

... do wstępu dodano dość istotny zapis, że jacht, który uszkodzi inną łódź nie będącą w wyścigu, też może zostać ukarany. To sformułowanie może być małym pocieszeniem dla tych, których jacht został uszkodzony, np. w drodze na wyścig.

Dodano nowy podpunkt do przepisu 18.2, czyli dawanie miejsca przy znaku: „(d) Przepisy 18.2(b) i (c) przestają obowiązywać, gdy jacht uprawniony do miejsca przy znaku otrzymał to miejsce lub przejdzie dziobem linię wiatru albo opuści strefę”. W uproszczeniu – jeśli jacht wewnętrzny, po minięciu znaku, jest już w stanie zareagować bez ryzyka uderzenia w znak, to ma obowiązek zareagować (np. na żądanie ostrzenia od jachtu po zawietrznej).

Dość kontrowersyjny przepis 18.3 (wykonywanie zwrotu na wiatr w strefie wokół nawietrznego znaku) otrzymał nowe brzmienie i dotyczy teraz wyłącznie okrążania znaku lewą burtą (obowiązywanie tego przepisu podczas okrążania znaku prawą burtą przysparzało żeglarzom wielu kłopotów).

Przepis 22.3 dotyczy praktycznie tylko najmniejszych jachtów regatowych, dryfujących pod linią startu przed sygnałem. Ich sternicy opanowali technikę wypychania żagla na zawietrzną, w efekcie czego są w stanie poruszać się na nawietrzną, „stojąc” na prawym halsie. Teraz „Jacht poruszający się wstecz lub bokiem na nawietrzną względem wody w wyniku wypchnięcia żagla, musi ustępować jachtowi, który tego nie czyni”.

Do przepisu 40 dodano sformułowanie, że jeśli flaga „Y” zostanie wystawiona jeszcze na brzegu, zawodnicy muszą nosić osobiste środki asekuracyjne przez cały czas,
kiedy są na wodzie.

Przepis 49.2 dotyczy napinania lin relingów, które w przypadku jachtów nie mających innych ograniczeń wynikających z przepisów klasowych lub innych przepisów, mają być napięte.

Przepis 55 precyzyjnie stanowi teraz, że nie należy wrzucać żadnych śmieci do wody, w żadnym momencie, ale karą za to przewinienie może być też kara mniej dotkliwa niż tylko dyskwalifikacja.

Według nowego przepisu 60.4

... mierniczy lub komisja pomiarowa na imprezie rangi mistrzowskiej może złożyć protest (a nie zgłaszać najpierw do komisji regatowej, jak do tej pory), jeśli stwierdzi, że łódź nie spełnia przepisów klasowych. Jeśli zaś jacht zostanie ukarany na podstawie przepisu klasowego a zespół protestowy zasądzi, że złamał on ten sam przepis we wcześniejszych wyścigach w tej samej imprezie, kara może być teraz nałożona na wszystkie te wyścigi (przepis 64.3(c)).

Zmiany w przepisach regatowych
Autor: World Sailing

Pojawił się też nowy przepis 92 dotyczący wskazywania komisji technicznej przez organizatora regat lub komisję regatową. Komisja taka powinna odpowiadać za inspekcję sprzętu i pomiary podczas imprezy.

Wprowadzono też kosmetyczne zmiany w punktacji. Do tej pory jacht uznany winnym złamania przepisu 2 (Żeglowanie Fair), otrzymywał za to obligatoryjnie karę „DNE” (nie do „odrzutki”). Teraz komisja protestowa może nałożyć zarówno karę DNE jak i DSQ (dyskwalifikacja możliwa do „odrzutki”).

W przepisach wydanych w tym roku przez PZŻ na papierze wodoodpornym i zawierające na każdej rozkładówce wersje angielską i polską – na marginesie zaznaczono zmienione lub nowe przepisy, nie tylko te opisane powyżej.

Nie sposób wymienić wszystkich, więc czytając najnowszą edycję przepisów 2017 – 2020, warto wziąć to pod uwagę. Wszak nic nie zastąpi rzetelnego ich przestudiowania.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.