TJV 2013: Liderzy uciekają. ENERGA nie daje za wygraną

2013-11-13 21:30 Materiały prasowe programu Energa Sailing
Start TJV3_fot.Robert Hajduk
Autor: Archiwum Żagli

Szósty dzień zmagań w ramach regat Transat Jacques Vabre przyniósł kolejne przetasowania w czołówce klasyfikacji IMOCA, w której rywalizuje polski jacht ENERGA. Załoga w składzie: Zbigniew „Gutek” Gutkowski i Maciej „Świstak” Marczewski, po trudnym początku zaczęła odrabiać straty do rywali. Pozycję lidera próbuje odzyskać francuski Macif, który musiał odbyć przymusowy postój.

Wraz ze zmianą niekorzystnych warunków pogodowych, wszystkie jednostki zaczęły w końcu notować przebiegi dobowe na poziomie przekraczającym 300 mil morskich. Flota IMOCA rozciągnęła się na pasie pomiędzy Azorami a Maderą, żeglując pełnymi kursami i osiągając przy tym imponujące prędkości. W środę po południu na prowadzeniu znajdował się jacht Cheminees Poujoulat (Bernard Stamm / Philippe Legros), ale tuż za nim czaiły się PRB (Vincent Riou / Jean Le Cam) i uchodzący za faworytów całego wyścigu Macif (Francois Gabart / Michel Desjoyeaux). – Chcielibyśmy przywitać wszystkich z naszej klasy na mecie – powiedział Michel Desjoyeaux w jednym z wywiadów przed startem z Hawru.

Z kolei Polacy z nadzieją wyczekują prognoz pogody, przewidujących występowanie dużych obszarów wiatru w okolicach równika. W takich warunkach ENERGA będzie mogła rozwinąć większą prędkość i zbliżyć się do wyprzedzających ją jachtów. We wtorek, żeglarze zdiagnozowali pierwszą drobną usterkę na jachcie, którą na szczęście udało się naprawić.

Urwało hydrogenerator (urządzenie przetwarzające energię wodną na energię elektryczną – przyp. red.) na lewej burcie. Na szczęście, udało się „zreanimować” tą część i bez przeszkód możemy kontynuować wyścig – poinformował skiper jachtu ENERGA, Zbigniew Gutkowski.

Jak przyznał żeglarz, nie zabrakło także humorystycznych momentów. – W niedzielę rano odwiedziło nas stado delfinów, które nam chwilę potowarzyszyły, ale nie wytrzymały naszego tempa. Oby z przeciwnikami było tak samo – dodał popularny „Gutek”.

Zgodnie z charakterystyką regat Transat Jacques Vabre, na czoło floty zdecydowanie wysunęły
się trimarany typu MOD 70, które powinny zameldować się na mecie w brazylijskim Itajai na kilka dni przed pozostałymi jednostkami.

Więcej informacji znajduje się na stronach www energasailing.pl oraz polishoceanracing.com.pl

 

***

Zbigniew „Gutek” Gutkowski, skiper jachtu ENERGA, jest pierwszym polskim żeglarzem, który wziął udział w Vendée Globe – oceanicznych regatach samotników dookoła świata. Do tej pory ukończył dwa wyścigi okołoziemskie – załogowy (regaty The Race, 2000) i solo (regaty Velux 5 Oceans 2010/11 – zakończył je wielkim sukcesem – mimo awarii jachtu i dwóch poważnych kontuzji ukończył regaty na 2. pozycji, dzięki czemu trwale wpisał się do historii światowego żeglarstwa). Urodził się 24 czerwca 1973 roku w Gdańsku. Żeglarstwo uprawia
od 10 roku życia i jest jednym z najbardziej znanych i doświadczonych polskich żeglarzy. Ma na swoim koncie ponad 130 tysięcy przepłyniętych mil morskich na jachtach klasy: katamaran 85ft, trimaran Orma 60, Volvo 60, Imoca Open 60 oraz Eco 60. Jest ambasadorem programu edukacji żeglarskiej Energa Sailing.

Jacht ENERGA to zbudowana w 2007 jednostka, zaprojektowana przez francuskie biuro Finot/Conq.
To wyjątkowo szybki jacht klasy IMOCA Open 60, mający opinię trudnego w prowadzeniu, ale niezastąpionego na kursach półwiatrowych. Dane techniczne: materiały – carbon/ nomex, długość – 18,28 m, szerokość – 5,94 m, zanurzenie – 4,50 m, balast pomiarowy -8500 kg, kil węglowy, waga bulby – 3200 kg, liczba siłowników
– 2, dodatkowe urządzenia – 2 stateczniki boczne, zbiorniki balastowe – przednie 1470 l, środkowe 1025 l, rufowe 1750 l, takielunek stały – PBO (włókna aramidowe), wysokość masztu – 28 m, powierzchnia żagli
na wiatr – 300 m2, powierzchnia żagli z wiatrem - 550 m2.

Transat Jacques Vabre

Regaty Transat Jacques Vabre odbywają się na trasie łączącej od wieków Francję i Amerykę Południową.
Od roku 1993, co dwa lata, pomiędzy Hawrem i jednym z południowoamerykańskich portów, najlepsi
z najlepszych sprawdzają siebie i swoje jachty, wypływając jesienią na „szlak kawy”. W tym roku regaty odbędą się po raz 11., w 4 klasach: IMOCA Open 60, Open 40, Multi 50, MOD 70. Trasa liczy 5450 mil morskich
(Le Havre – Itajai), a prestiżowy wyścig obchodzi dwudziestolecie istnienia.

 

ENERGA Sailing – wspiera młodych żeglarzy

ENERGA Sailing to jeden z programów z obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu prowadzonych
przez Grupę ENERGA w ramach programu Energa Sport. Celem ENERGA Sailing jest promowanie wśród dzieci pasji do żeglarstwa oraz kształtowanie pozytywnych postaw. Zachęcić młodzież do żeglarstwa mają wybitni sportowcy, m.in. Zbigniew Gutkowski, których Grupa ENERGA zaangażowała do projektu oraz których wspiera w ich sportowej rywalizacji o rekordy i medale. Start „Gutka” na jachcie ENERGA w samotniczych okołoziemskich regatach Vendée Globe w listopadzie 2012 stanowił początek ENERGA Sailing. Wiosną 2013
pod tym samym szyldem ruszył program edukacji żeglarskiej. Jest to program edukacyjno-sportowy realizowany przez okręgowe związki żeglarskie i w pierwszej edycji skierowany do dzieci z województw: pomorskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, małopolskiego. W każdym z rejonów lokalnymi patronami programu są polscy olimpijczycy, medaliści mistrzostw świata i Europy  Przemysław MiarczyńskiAnna Weinzieher, Piotr Myszka oraz Łukasz Przybytek Paweł Kołodziński. Zajęcia w ramach ENERGA Sailing są bezpłatne, co najmniej raz w tygodniu dla każdego uczestnika.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.