TJV 2013: Chrzest na ENERDZE. Wielki faworyt stracił maszt

2013-11-21 17:45 Materiały prasowe programu Energa Sailing
Chrzest na Enerdze
Autor: Materiały prasowe programu Energa Sailing W środę, zespół ENERGA Sailing, rywalizujący na trasie regat Transat Jacques Vabre, szczęśliwie przekroczył równik. Dla załogi jachtu ENERGA: Zbigniewa Gutkowskiego i Maciej Marczewskiego było to okazją do nietypowej uroczystości. W znacznie gorsze nastroje popadli za to faworyci wyścigu w klasie IMOCA Open 60, Francuzi Francois Gabart i Michel Desjoyeaux, którzy na pokładzie jednostki Macif doznali poważnej awarii.

W środę, zespół ENERGA Sailing, rywalizujący na trasie regat Transat Jacques Vabre, szczęśliwie przekroczył równik. Dla załogi jachtu ENERGA: Zbigniewa Gutkowskiego i Maciej Marczewskiego było to okazją do nietypowej uroczystości. W znacznie gorsze nastroje popadli za to faworyci wyścigu w klasie IMOCA Open 60, Francuzi Francois Gabart i Michel Desjoyeaux, którzy na pokładzie jednostki Macif doznali poważnej awarii.

Zmagania na trasie najbardziej prestiżowych regat typu double-handed w tym roku wkroczyły w decydującą fazę. Na mecie w brazylijskim Itajai od kilku dni są już najszybsze jednostki typu MOD 70, ale to właśnie na rywalizację w klasie IMOCA Open 60 zwrócone są teraz oczy wszystkich kibiców żeglarstwa.

Polska załoga, po początkowych perturbacjach, rozpoczęła pościg za wyprzedzającymi ją przeciwnikami. Równik przekroczyła na 8. miejscu i do najbliższego jachtu Votre Nom Autour du Monde ma stratę niewiele ponad 20 mil morskich. Pokonanie tej geograficznej granicy ma dla żeglarzy wymiar symboliczny. Dlatego też, tuż za równoleżnikiem 0’, pierwszy skiper jachtu ENERGA Zbigniew Gutkowski wcielił się w rolę „Króla Neptuna” i oficjalnie przyjął do grona „wilków morskich”, Macieja Marczewskiego, dla którego występ podczas TJV jest oficjalnym debiutem w zawodach tej rangi. Jak podkreślił świeżo „ochrzczony” żeglarz, to dla niego wyjątkowa chwila.

 – Pierwszy raz w swojej karierze przekraczam równik w oficjalnych zawodach. Nie ukrywam, że jest to dla mnie wyjątkowa chwila. „Gutek” w roli Neptuna spisał się znakomicie. Mam nadzieję, że podobny humor będziemy mieli na mecie – podsumował Maciej Marczewski.

Wspomnianych trudów atlantyckiej rywalizacji doświadczyła załoga francuskiego Macifa. Duet Gabart / Desjoyeaux, mimo długiego prowadzenia w stawce, na skutek złamania masztu musiał obrać kurs na najbliższy port w Salvador de Bahia. Obaj żeglarze nie odnieśli żadnych obrażeń i nie podjęli jeszcze oficjalnej decyzji o zakończeniu udziału w regatach.

Więcej informacji znajduje się na stronach www energasailing.pl oraz polishoceanracing.com.pl

 

***

Zbigniew „Gutek” Gutkowski, skiper jachtu ENERGA, jest pierwszym polskim żeglarzem, który wziął udział w Vendée Globe – oceanicznych regatach samotników dookoła świata. Do tej pory ukończył dwa wyścigi okołoziemskie – załogowy (regaty The Race, 2000) i solo (regaty Velux 5 Oceans 2010/11 – zakończył je wielkim sukcesem – mimo awarii jachtu i dwóch poważnych kontuzji ukończył regaty na 2. pozycji, dzięki czemu trwale wpisał się do historii światowego żeglarstwa). Urodził się 24 czerwca 1973 roku w Gdańsku. Żeglarstwo uprawia od 10 roku życia i jest jednym z najbardziej znanych i doświadczonych polskich żeglarzy. Ma na swoim koncie ponad 130 tysięcy przepłyniętych mil morskich na jachtach klasy: katamaran 85ft, trimaran Orma 60, Volvo 60, Imoca Open 60 oraz Eco 60. Jest ambasadorem programu edukacji żeglarskiej Energa Sailing.

Jacht ENERGA to zbudowana w 2007 jednostka, zaprojektowana przez francuskie biuro Finot/Conq. To wyjątkowo szybki jacht klasy IMOCA Open 60, mający opinię trudnego w prowadzeniu, ale niezastąpionego na kursach półwiatrowych. Dane techniczne: materiały – carbon/ nomex, długość – 18,28 m, szerokość – 5,94 m, zanurzenie – 4,50 m, balast pomiarowy -8500 kg, kil węglowy, waga bulby – 3200 kg, liczba siłowników – 2, dodatkowe urządzenia – 2 stateczniki boczne, zbiorniki balastowe – przednie 1470 l, środkowe 1025 l, rufowe 1750 l, takielunek stały – PBO (włókna aramidowe), wysokość masztu – 28 m, powierzchnia żagli na wiatr – 300 m2, powierzchnia żagli z wiatrem - 550 m2.

Transat Jacques Vabre

Regaty Transat Jacques Vabre odbywają się na trasie łączącej od wieków Francję i Amerykę Południową. Od roku 1993, co dwa lata, pomiędzy Hawrem i jednym z południowoamerykańskich portów, najlepsi z najlepszych sprawdzają siebie i swoje jachty, wypływając jesienią na „szlak kawy”. W tym roku regaty odbędą się po raz 11., w 4 klasach: IMOCA Open 60, Open 40, Multi 50, MOD 70. Trasa liczy 5450 mil morskich (Le Havre – Itajai), a prestiżowy wyścig obchodzi dwudziestolecie istnienia.

ENERGA Sailing – wspiera młodych żeglarzy

ENERGA Sailing to jeden z programów z obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu prowadzonych
przez Grupę ENERGA w ramach programu Energa Sport. Celem ENERGA Sailing jest promowanie wśród dzieci pasji do żeglarstwa oraz kształtowanie pozytywnych postaw. Zachęcić młodzież do żeglarstwa mają wybitni sportowcy, m.in. Zbigniew Gutkowski, których Grupa ENERGA zaangażowała do projektu oraz których wspiera w ich sportowej rywalizacji o rekordy i medale. Start „Gutka” na jachcie ENERGA w samotniczych okołoziemskich regatach Vendée Globe w listopadzie 2012 stanowił początek ENERGA Sailing. Wiosną 2013 pod tym samym szyldem ruszył program edukacji żeglarskiej. Jest to program edukacyjno-sportowy realizowany przez okręgowe związki żeglarskie i w pierwszej edycji skierowany do dzieci z województw: pomorskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, małopolskiego. W każdym z rejonów lokalnymi patronami programu są polscy olimpijczycy, medaliści mistrzostw świata i Europy  Przemysław MiarczyńskiAnna Weinzieher, Piotr Myszka oraz Łukasz Przybytek Paweł Kołodziński. Zajęcia w ramach ENERGA Sailing są bezpłatne, co najmniej raz w tygodniu dla każdego uczestnika.

 

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.