Prezentacje żaglowców: LA GRACE

2017-08-05 15:16 Marek Zwierz
La Grace
Autor: materiały prasowe "La Grace"

Przy Nabrzeżu Wieleckim cumuje już LA GRACE czeski żaglowiec, który można podziwiać podczas The Tall Ship's Races w Szczecinie. Historia tego brygu jest nietypowa.

Szwedzki admirał Fredrik Henrik af Chapman (1721 − 1808) położył fundamenty pod nowoczesną budowę łodzi i żaglowców w oparciu o bardzo dokładne plany. To według jego rysunków powstają praktycznie wszystkie współczesne repliki od XV do XVIII-wiecznych żaglowców. On pierwszy zorganizował niejako taśmową produkcję statków, wykorzystując sporządzone wcześniej prefabrykaty, co skróciło czas budowy niemal dziesięciokrotnie. Według jego planów powstał też czeski bryg „La Grace”. Skąd w ogóle czeski
żaglowiec? Historia sięga połowy XVII wieku, kiedy to Augustin Herman, Czech, handlowiec i polityk wyemigrował do Ameryki. Tam handlował między innymi handlem tytoniem i zasłynął jako znakomity kartograf. Zajmował się także piractwem na Karaibach. Jego statkiem była właśnie „La Grace”, „Powabna”, a zleceniodawcą pirackich wypraw był miejscowy gubernator, z czego zachowały się dokładne wyliczenia odprowadzonych podatków od łupów.

Niestety, nie zachowały się żadne rysunki statku. Bryg „La Grace” zbudowany został w ciągu dwóch lat w stoczni w egipskim Suezie. Nie wiemy dokładnie, jak wyglądała prawdziwa „La Grace”. Jako wzór przyjęto jeden z rysunków szwedzkiego admirała. Nie wystarczały one jednak do pełnej rekonstrukcji statku. Należało jeszcze wykonać mnóstwo obliczeń, szczególnie stateczności, oraz zaprojektować nowoczesne instalacje wody, elektryczności, paliwa, a także zainstalować silnik, i urządzenia nawigacyjne. „La Grace” żegluje po wodach europejskich i każdy może wykupić rejs.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.