Prezentacja żaglowców: SEDOV

2017-08-05 15:39 Marek Zwierz
Sedov
Autor: Marek Zwierz "Sedov"

Największy, według wielu najpiękniejszy i od kilku godzin najbardziej oblegany przy Nabrzeżu Wielecki - rosyjski SEDOV.

Bark „Magdalene Vinnen II” zbudowano w stoczni Germania w Kilonii. Przeznaczony był do przewozu towarów. Do 1936 r. dwukrotnie opłynął przylądek Horn, był w Australii, Południowej Afryce, na Seszelach, dopłynął też na Reunion. W 1936 r. został nabyty przez Norddeutsche Lloyd, przemianowany na „Kommodore Johnsen” i przerobiony na frachtowiec z możliwością zabierania większej liczby praktykantów.

W 1945 r., w ramach reparacji wojennych, statek został przekazany przez Brytyjczyków Rosjanom. Nazwa „Sedov” upamiętnia rosyjskiego polarnika Georgija Sedova, zmarłego podczas eksploracji Arktyki w 1914 roku. Obecnym armatorem jest Wyższa Szkoła Morska w Kaliningradzie. „Sedov” ma w swojej historii także epizod naukowy. W 1957 r. żeglował po Atlantyku jako statek oceanograficzny, prowadząc badania hydrograficzne. W tym okresie odtworzony został takielunek ruchomy według oryginalnych planów. Zagrał także w 2005 r. rolę barku „Pamir”, który zatonął w sztormie w pobliżu Azorów w 1957 r. Do tej roli biały kadłub pomalowano na czarno z białą linią wodną i czerwonym kolorem części podwodnej. W takich kolorach żeglowały słynne P-Linery armatora Laeisza z Hamburga i tak prezentuje się obecnie „Sedov”. Statek żegluje przede wszystkim z kadetami ze Szkoły Morskiej, ale ma też 44 miejsca dla płacących za tą przyjemność gości.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.