Prezentacja żaglowców: POGORIA

2017-08-06 13:41 Marek Zwierz
Pogoria
Autor: Marek Zwierz "Pogoria"

W Szczecinie mamy już komplet żaglowców, które przypłynęły na The Tall Ships' Races. Polska barkentyna cumuje przy Nabrzeżu Starówka i wzbudza duże zainteresowanie...

Zleceniodawcą budowy „Pogorii” był Radiokomitet, czyli PRL-owskie kierownictwo Radia i Telewizji Polskiej. Początkowo planowano, by był to statek Bractwa Żelaznej Szekli, organizacji zajmującej się morskim wychowaniem młodzieży, ściśle związanej z telewizyjnym programem „Latający Holender”. Wodowanie zbiegło się z powstaniem „Solidarności”, co poskutkowało pytaniami o celowość tak dużej inwestycji. Pierwsza realizacja konstrukcji Zygmunta Chorenia nie miała lekko− „Pogoria” musiała na jakiś czas zniknąć.

Udało się to dzięki rejsowi do Antarktyki na zlecenie Polskiej Akademii Nauk, jako zaopatrzeniowiec dla Polskiej Stacji Antarktycznej. Po powrocie „Pogoria” pozostała w kraju. Potem odbywały się rejsy dla Szkoły pod Żaglami z inicjatywy Krzysztofa Baranowskiego. Następnie powstał projekt Międzynarodowa Szkoła pod Żaglami. Obecnym armatorem „Pogorii” jest Sail Training Association Poland, dzięki czemu żaglowiec w dalszym ciągu służy morskiemu wychowaniu młodzieży. Organizowane są różne rejsy różnych szkół − od Katolickiej po Fizykę pod Żaglami. Już pierwszy udział w Tall Ships’ Races, jeszcze pod nazwą Cutty Sark Trophy, był sukcesem − „Pogoria” wygrała wtedy zdecydowanie jeden z etapów. Niestety − jej start w 2009 r. został przerwany z powodu poważnych awarii.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.