Prezentacja żaglowców: MIR

2017-08-05 15:23 Marek Zwierz
Mir
Autor: Marek Zwierz "Mir"

Rosyjsksiej fregaty zbudowanej według planów Zygmunta Chorenia także nie mogło zabraknąć podczas finału regat The Tall Ships Races w Szczecinie.

Po zbudowaniu według planów Zygmunta Chorenia pierwszego żaglowca dla Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni powstała seria pięciu fregat dla ówczesnych, tak zwanych „krajów demokracji ludowej”. „Mir” (po rosyjsku oznacza zarówno „pokój”, jak i „świat”), był trzecim z kolei statkiem, przy czym każdy następny różnił się nieco od swego poprzednika, ponieważ cały czas uwzględniano w nim doświadczenia z eksploatacji poprzednich żaglowców i specjalne życzenia przyszłego armatora.

„Mir” od początku stał się największym konkurentem „Daru Młodzieży”. Statki ścigają się przy każdej okazji, niemal co roku podczas licznych zlotów żaglowców. „Mir” został absolutnym zwycięzcą Columbus Race w 1992 r., kiedy trasa regat wiodła przez Atlantyk. Pretenduje też do miana najszybszego statku żaglowego świata z odnotowaną, według tego, co podają sami żeglarze, prędkością 19,4 w pod żaglami. Właścicielem statku jest Państwowa Akademia Admirała Makarova w St. Petersburgu kształcąca oficerów marynarki handlowej. Każdy student Akademii musi zaliczyć semestralny rejs na żaglowcu. Na statku jest 55 członków załogi stałej i około 140 miejsc dla praktykantów. „Mir” nie tylko zwyciężał w regatach, dwukrotnie zdobył też Friendship Trophy – nagrodę dla statku, który podczas Tall Ships’ Races najbardziej przyczynił się do międzynarodowego porozumienia i przyjaźni.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.