Pogoria straciła wszystkie maszty!

2009-07-07 21:35 Waldema Heflich
Pogoria w basenie portowym Gdynii, wypływa na The Toll Ships' Race 2009
Autor: Waldemar Heflich Pogoria w basenie portowym Gdynii, wypływa na The Toll Ships' Race 2009

Bardzo smutna wiadomość dotarła do nas z trasy tegorocznych regat "The Tall Ships’ Races", które wystartowały w niedzielę. Nasz żaglowiec s/y Pogoria stracił wszystkie maszty w trakcie żeglugi na pierwszym etapie z Gdyni do Sankt Petersburga. Dostaliśmy niestety tylko kilku zdaniowy SMS i nasza wiedza na temat przyczyny wypadku jest znikoma. Z informacji wynika, że na żaglowcu wszyscy są cali i zdrowi, a sytuacja na pokładzie została już całkowicie opanowana. Jacht płynie do portu Hanko w Finlandii asekurowany przez jednostki ratownicze. Maszty zostały złamane przy wietrze ok. 35 węzłów w odległości ok. 10 mil od brzegów Finlandii. Gdy tylko dotrą do nas szczegółowe informacje przekażemy je natychmiast.

Przypominamy informacje o naszym żaglowcu zaczerpnięte z oficjalnej strony gdyńskiego zlotu żaglowców "The Tall Ship’s Races 2009" www.zagle.miasto.gdynia.pl

Dane techniczne:
trzymasztowa barkentyna
rok i miejsce budowy – 1980, Stocznia im. Lenina w Gdańsku
armator – Sail Trainig Association Poland (STAP)
długość – 47 m
szerokość – 8 m
zanurzenie – 3,5 m
wyporność – 342 t
wysokość maksymalna – 33 m
powierzchnia żagli – 1000 m2
silnik – 310 KM, diesel
śruba napędowa – 2. płatowa nastawna
prędkość pod silnikiem – 8 w
załoga – 50 osób          

Trzymasztowa stalowa barkentyna, zbudowana w 1980 r. w gdańskiej Stoczni im. Lenina. Budowę sfinansowała Telewizja Polska dla Bractwa Żelaznej Szekli – pierwszej polskiej organizacji zajmującej się szkoleniem pod żaglami stworzonej przez Adama Jassera, realizującej edukację morską na pokładzie i telewizyjnej antenie. Imię otrzymał żaglowiec od nazwy jeziora na Śląsku, gdzie pierwsze kroki w żeglarstwie stawiał ówczesny prezes Komitetu ds. Radia i Telewizji – Maciej Szczepański. Było to jednym z powodów  „posierpniowej” dyskusji wokół „Pogorii” – uznawanej za luksusowy jacht ówczesnej elity politycznej.

W 1980 r. żaglowiec zadebiutował z sukcesem w regatach „The Cutty Sark Tall Ships’ Races”. Potwierdzeniem dzielności jednostki stał się rejs do stacji im. Arctowskiego w Antarktyce z wyprawą polarną PAN – 21 tysięcy Mm pokonała „Pogoria” w 132 dni. w latach 1983 – 84, realizując program „Szkoły pod Żaglami” – pracy i nauki na pokładzie żaglowca – odbyła rejs z młodzieżą do Sri Lanki. w swojej krótkiej historii żaglowiec zapisał także podróż dookoła świata, a w czasie rejsu „Szkoły pod Żaglami” z udziałem Polaków, Amerykanów i Rosjan w latach 1988 – 89, opłynięcie przylądka Horn ze wschodu na zachód. Na początku lat 90. brak środków finansowych postawił pod znakiem zapytania dalszy los żaglowca. Ale nie zapomnieli o nim przyjaciele – żeglarze, którzy do konieczności ratowania „Pogorii” przekonali Franciszkę Cegielską. Decyzją ówczesnej prezydent Gdyni zobowiązania stoczni „Nauta” zostały zamienione na remont generalny żaglowca, który  przekazano pod opiekę miasta Gdyni i Gdyńskiej Fundacji Żeglarskiej. Kiedy w 1993 r. powstało stowarzyszenie  Sail Training Association Poland – realizujące program wychowania pod żaglami, „Pogoria” stała się jego statkiem flagowym. Szkoli młodzież, odbywa rejsy turystyczne i startuje w międzynarodowych regatach. w 1994 r. żeglowała po Wielkich Jeziorach Amerykańskich, biorąc udział w Festiwalu Dziedzictwa Morskiego w Toronto.

W 1999 r. zdobyła „Cutty Sark Trophy” – srebrną statuetkę klipra, najwyższe trofeum regat „The Cutty Sark Tall Ships’ Races”. w 2000 r. wzięła udział w regatach „Tall Ships 2000” na trasie Kadyks – Bermudy – Nowy Jork – Boston – Halifax – Amsterdam, a cztery lata później znów popłynęła przez Atlantyk. Obecnie pływa po Morzu Śródziemnym w 1-2 tygodniowych rejsach.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.