Pierwsi uczestnicy Transat Jacques Vabre już za równikiem

2013-11-15 17:26 Materiały prasowe programu Energa Sailing
Transat Jacques Vabre - pierwsi minęli równik
Autor: Archiwum Żagli Czołówka 11. regat transatlantyckich Transat Jacques Vabre nie zwalnia tempa. W piątek, zgodnie z oczekiwaniami, najszybsze jednostki w stawce – trimarany Edmond de Rothschild i Oman Air-Musandam (klasa MOD 70) minęły równik. Zwycięska załoga jest spodziewana na mecie w brazylijskim Itajai ok. 19 listopada. Niemniej, zacięta walka trwa w klasie IMOCA, w której polski jacht ENERGA, mimo kłopotów z ożaglowaniem, płynie na 9. pozycji.

Czołówka 11. regat transatlantyckich Transat Jacques Vabre nie zwalnia tempa. W piątek, zgodnie z oczekiwaniami, najszybsze jednostki w stawce – trimarany Edmond de Rothschild i Oman Air-Musandam (klasa MOD 70) minęły równik. Zwycięska załoga jest spodziewana na mecie w brazylijskim Itajai ok. 19 listopada. Niemniej, zacięta walka trwa w klasie IMOCA, w której polski jacht ENERGA, mimo kłopotów z ożaglowaniem, płynie na 9. pozycji.

Dotychczasowi liderzy z francuskiego PRB (Riou / Le Cam), zdecydowali się na godzinny postój w porcie na Wyspach Zielonego Przylądka. Na miejscu czekała już ekipa techniczna, która przywiozła ze sobą nową płetwę sterową. Mimo sprawnych działań w marinie Mindelo, nie udało się utrzymać prowadzenia, a na czoło stawki wysunął się jacht Macif (Gabart / Desjoyeaux), który nieoczekiwanie wybrał drogę między wyspami – bardziej wymagającą, generującą strefy bezwietrzne.

Załoga ENERGA Sailing: Zbigniew „Gutek” Gutkowski i Maciej „Świstak” Marczewski, wraz z pozostałymi jachtami, zdołała opuścić obszar chmur będących „efektem ubocznym” niżów nad Senegalem. – Przed chwilą minęliśmy ostatnią chmurę, jaką mieliśmy nad głowami i teraz czysto po horyzont. Wreszcie zaczęło wiać nawet do 8 węzłów. Ocean wygląda jak wielkie, spokojne jezioro – powiedział Zbigniew Gutkowski.

Teraz przed żeglarzami najtrudniejsze zadanie, czyli wejście w strefę okołorównikową, które musi być idealnie wymierzone, w taki sposób, aby przepłynąć ją możliwie szybko i bez niepożądanych „przystanków”.

Oprócz wspomnianych klas IMOCA i MOD 70, uczestnicy rywalizują także na trimaranach typu Multi 50 i jachtach Class 40.

Więcej informacji znajduje się na stronach www energasailing.pl oraz polishoceanracing.com.pl

 

***

Zbigniew „Gutek” Gutkowski, skiper jachtu ENERGA, jest pierwszym polskim żeglarzem, który wziął udział w Vendée Globe – oceanicznych regatach samotników dookoła świata. Do tej pory ukończył dwa wyścigi okołoziemskie – załogowy (regaty The Race, 2000) i solo (regaty Velux 5 Oceans 2010/11 – zakończył je wielkim sukcesem – mimo awarii jachtu i dwóch poważnych kontuzji ukończył regaty na 2. pozycji, dzięki czemu trwale wpisał się do historii światowego żeglarstwa). Urodził się 24 czerwca 1973 roku w Gdańsku. Żeglarstwo uprawia od 10 roku życia i jest jednym z najbardziej znanych i doświadczonych polskich żeglarzy. Ma na swoim koncie ponad 130 tysięcy przepłyniętych mil morskich na jachtach klasy: katamaran 85ft, trimaran Orma 60, Volvo 60, Imoca Open 60 oraz Eco 60. Jest ambasadorem programu edukacji żeglarskiej Energa Sailing.

 

Jacht ENERGA to zbudowana w 2007 jednostka, zaprojektowana przez francuskie biuro Finot/Conq. To wyjątkowo szybki jacht klasy IMOCA Open 60, mający opinię trudnego w prowadzeniu, ale niezastąpionego na kursach półwiatrowych. Dane techniczne: materiały – carbon/ nomex, długość – 18,28 m, szerokość – 5,94 m, zanurzenie – 4,50 m, balast pomiarowy -8500 kg, kil węglowy, waga bulby – 3200 kg, liczba siłowników – 2, dodatkowe urządzenia – 2 stateczniki boczne, zbiorniki balastowe – przednie 1470 l, środkowe 1025 l, rufowe 1750 l, takielunek stały – PBO (włókna aramidowe), wysokość masztu – 28 m, powierzchnia żagli na wiatr – 300 m2, powierzchnia żagli z wiatrem - 550 m2.

 

Transat Jacques Vabre

Regaty Transat Jacques Vabre odbywają się na trasie łączącej od wieków Francję i Amerykę Południową. Od roku 1993, co dwa lata, pomiędzy Hawrem i jednym z południowoamerykańskich portów, najlepsi z najlepszych sprawdzają siebie i swoje jachty, wypływając jesienią na „szlak kawy”. W tym roku regaty odbędą się po raz 11., w 4 klasach: IMOCA Open 60, Open 40, Multi 50, MOD 70. Trasa liczy 5450 mil morskich (Le Havre – Itajai), a prestiżowy wyścig obchodzi dwudziestolecie istnienia.

 

ENERGA Sailing – wspiera młodych żeglarzy

 

ENERGA Sailing to jeden z programów z obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu prowadzonych przez Grupę ENERGA w ramach programu Energa Sport. Celem ENERGA Sailing jest promowanie wśród dzieci pasji do żeglarstwa oraz kształtowanie pozytywnych postaw. Zachęcić młodzież do żeglarstwa mają wybitni sportowcy, m.in. Zbigniew Gutkowski, których Grupa ENERGA zaangażowała do projektu oraz których wspiera w ich sportowej rywalizacji o rekordy i medale. Start „Gutka” na jachcie ENERGA w samotniczych okołoziemskich regatach Vendée Globe w listopadzie 2012 stanowił początek ENERGA Sailing. Wiosną 2013 pod tym samym szyldem ruszył program edukacji żeglarskiej. Jest to program edukacyjno-sportowy realizowany przez okręgowe związki żeglarskie i w pierwszej edycji skierowany do dzieci z województw: pomorskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, małopolskiego. W każdym z rejonów lokalnymi patronami programu są polscy olimpijczycy, medaliści mistrzostw świata i Europy  Przemysław MiarczyńskiAnna Weinzieher, Piotr Myszka oraz Łukasz Przybytek Paweł Kołodziński. Zajęcia w ramach ENERGA Sailing są bezpłatne, co najmniej raz w tygodniu dla każdego uczestnika.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.