Nagrody Leatherman Jacht Roku 2017 w Polsce rozdane [FOTO]

2017-03-16 15:11 Dominik Życki, Stanisław Iwiński

W czwartek 16 marca tuż po otwarciu targów WIATR I WODA w Warszawie wręczono nagrody siódmej edycji konkursu Leatherman Jacht Roku 2017 w Polsce. Producenci i importerzy zgłosili w sumie 42 konstrukcje, przy czym 19 z nich napędzanych było siłami natury, 23 zaś mechanicznie. Poniżej "szczęśliwa siódemka zwycięzców", której statuetki wręczył gość specjalny targów, prezydent Bronisław Komorowski.

Jachtowy Konstruktor Roku 2016 - Michał Orych

Urodzonego 14 lutego 1979 roku Michała, w świat jachtingu wprowadzał tata, żeglarz i projektant słynnych w latach 80. i 90. Pegazów, Adam Orych. W czasie studiów Michała na Politechnice Warszawskiej a później na Chalmers University of Technology w Geteborgu, konstruowaniem jachtów panowie zajmowali się razem, stworzyli m.in. jachty marki Arion oraz pierwsze nowe Antile. Kilka lat później Michał już samodzielnie skonstruował kolejne modele Antil, a także znaczną część projektu Maxi 1200, produkowanego przez stocznie Delphia Yachts, wspomagając tym słynnego Pelle Petersona. Młodszy z Orychów na co dzień pracuje w firmie Flowtech badającej przepływy z użyciem numerycznej mechaniki płynow, zajmuje się także działalnością akademicką na Uniwersytecie w Goteborgu, gdzie często nadzoruje projekty naukowe. Jest też współautorem "biblii" dla projektantów łodzi żaglowych, książki "Principles of Yacht Design".

 

Kategoria Jachty Żaglowe Małe do 7,5 m długości

Maxus evo 24 zgłoszony przez stocznię Northman

Polskie stocznie wyspecjalizowały się w produkcji małych, turystycznych jachtów mieczowych i mimo ograniczeń doskonale potrafią zagospodarować dostępną w nich przestrzeń. Doskonałym tego przykładem jest najlepszy naszym zdaniem jacht roku 2017, Maxus evo 24. Jego projektant, Jacek Daszkiewicz, wykorzystał każdy centymetr sześcienny wnętrza na optymalne ustawienie koi, kambuza, zamykanej toalety, stołu, itd. Wygodne wnętrze nagrodzonego jachtu ma praktycznie wszystko, co niezbędne do wodnej turystyki. Maxus ma także bardzo nowoczesny kształt kadłuba z łamanym poszyciem (kantami), niemal pionowymi burtami i dziobnicą, co przełożyło się na wysoką stabilność i dobre parametry nautyczne Nowoczesną stylistykę podkreślają podłużne, przyciemniane okna w nadbudówce o dynamicznym, klinowatym kształcie. Wszystkie rozwiązania na pokładzie, zarówno te znane z mazurskich szlaków, jak i zupełnie nowe (np. schowane pod pokładem zblocze bramki masztu czy sprytnie chowana sztorcklapa), opracowane przez projektanta, mają ułatwić obsługę jednostki i zapewnić bezpieczeństwo załodze. Do tego stocznia od lat utrzymuje reżim technologiczny, uzyskując jakość wykonania na najwyższym światowym poziomie. Mexusa evo testowaliśmy dwukrotnie, w różnych warunkach - za każdym razem sprawdził się znakomicie.

Maxus evo 24

długość kadłuba 7,35 m
szerokość 2,55 m
zanurzenie 0,32/1,35 m
powierzchnia żagli podst. 29 m2
masa 1750 kg
załoga 6-8 osób
moc silnika 3-6 KM
kategoria CE C
projektant Jacek Daszkiewicz
cena od 74 500 zł netto (+ 23% VAT)

 

Kategoria Jachty Żaglowe Duże pow. 7,5 m długości

Scandinavia 35 zgłoszony przez stocznię Scandinavia Yachts

Ten największy spośród jachtów produkowanych do tej pory przez polską stocznię Scandinavia Yachts pokonał renomowanych rywali: Delphię 46DS, Hanse 345, Jeanneau 54 i Impression 50. Scandinavia zaprojektowana została przez studio projektowe Olivera Van Ahlena i przeznaczona do żeglowania po morzach z kategorię projektową A (oceaniczną). Jej znakiem charakterystycznym jest nowoczesna stylistyka zewnętrzna: pionowe: dziób, pawęż i burty, kształty bocznych okien w nadbudówce, przydające łódce dynamizmu, duża platforma stanowiąca bukszpryt na dziobie. Na uwagę zasługuje też smukły, sprawny takielunek oparty na maszcie i żaglach renomowanych producentów. Dwu- lub trzykabinowe wnętrze Scandinavii 35 też opracowano nowocześnie, łącząc modne kolory i kształty mebli z przytulną atmosferą i bardzo wysoką funkcjonalności. Jego stylistyka ani trochę nie odbiega przy tym od najwyższych standardów światowych a ponadto armator w dużej mierze może decydować o jego wystroju. Testując egzemplarz prototypowy, zwróciliśmy uwagę na najwyższą jakość wykonania laminatów i zabudowy. Jednostka dostępna jest w dwóch wersjach podwodzia, z długim i z krótkim kilem (wówczas zanurzenie wynosi tylko 155 cm), a w przyszłości oferowana będzie także w wersji czarterowej oraz usportowionej.

Scandinavia 35

długość kadłuba 10,10 m
szerokość 3,45 m
zanurzenie 1,5 lub 1,90 m
pow. żagli 60 m2
załoga maks. 6 os.
kategoria CE A
silnik Yanmar 29 KM, saildrive
zb. paliwa/wody 120/130 l
cena od 89 600 euro (+ 23 % VAT w Polsce)
projektant Marc Oliver van Ahlen

 

Kategoria Jachty Żaglowe Specjalne

Lagoon 42 zgłoszony przez firmę Dobre Jachty

Najnowszy katamaran Lagoon to prawdziwy hit. Przyznano mu mnóstwo wyróżnień w różnych konkursach, a długa lista zamówień powstała jeszcze przed oficjalną premierą. Lagoon 42 stanowi przełom w stylizacji turystycznych katamaranów, które zaczynają przypominać najszybsze, oceaniczne jednostki regatowe. Nowoczesne kształty kadłubów oraz przesunięcie takielunku w tył poprawiło osiągi, manewrowość oraz bezpieczeństwo. Za tymi zmianami stoi biuro projektowe VPLP, słynące zarówno z najszybszych jachtów morskich jak i wygodnych jednostek turystycznych.

O sukcesie - bądź jego braku - jednostek turystycznych, decyduje jednak najczęściej wnętrze. Stocznia Lagoon ma ogromne doświadczenie w projektowaniu wnętrz i widać to dobrze w nowym modelu. Jednostka oferowana jest w dwóch podstawowych wersjach, czarterowej 4-kabinowej i armatorskiej 3 kabinowej (choć te trzykabinowe coraz lepiej "chodzą" też w czarterach). Centralne i główne miejsce na jachcie zajmuje obszerna mesa/salon, po prawej stronie wejścia znalazł się natomiast kambuz, wyposażony we wszystko co potrzeba,. Przednią część mesy zajmuje duża kanapa typu „L” oraz stół o kształcie dopasowanym do przechodzącego przez środek mesy pilersu masztu. Dzięki dużym oknom, w środku jest jasno, zapewniono też właściwą wentylację.

Lagoon urzekł nas także łatwością obsługi i tym, że do wykonania większości manewrów w zupełności wystarczy jedna osoba. A zwrot przez sztag wykonuje się łatwiej, niż na jednokadłubowcu.

Lagoon 42

długość 12,80 m
szerokość 7,70 m
zanurzenie 1,25 m
masa 12 t
pow. żagli 90 m2
zbiornik wody/paliwa 300/300 l
silnik 2 x 45 KM
kategoria CE A/12, B/14, C/20
projektant Van Peteghem – Lauriot Prevost
wnętrze Nauta Design
cena od 292 tys. euro + VAT (23% w Polsce)

 

Kategoria Jachty Motorowe do 9 m długości

Parker/Askeladden 77 Weekend zgłoszony przez Parker Poland

Kategoria ta jak najbardziej słusznie nazywana jest prawdziwie „polską”. W końcu jesteśmy największym producentem tego typu łodzi motorowych w Europie, a Parker Poland na stałe zadomowił się pośród czołówki producentów europejskich małych łodzi motorowych. Konstrukcje Parkera co roku zdobywają prestiżowe nagrody branżowe, ale przede wszystkim podbijają nowe rynki - prawdziwą furorę robią właśnie w dalekiej Australii. Z pewnością jest to zasługa bardzo ciekawej koncepcji stylistycznej, wysokiej jakości wykonania i doskonałym parametrom nautycznym, o których mogliśmy się przekonać w trakcie obowiązkowych testów sprawdzających dla zgłoszonych jednostek.

Parker/Askeladden 77 Weekend to uniwersalna motorówka prawie 8. metrowej długości, które doskonale zaspokoi oczekiwania wielu różnych miłośników spędzania wolnego czasu na wodzie. Z wyglądy przypomina typową konstrukcję dla wędkarzy i wyposażona jest w wiele udogodnień pod tym kątem, ale zadowoli też innych, dla których „moczenie kija” nie stanowi rozrywki, a chcą na wodzie spędzić nawet kilkudniowy relaks w wygodnych warunkach. Mamy więc 4 miejsca do spania, oddzielne WC z umywalką, prysznic, dobrze wyposażony kambuz i mesę ze wspaniałym widokiem na szlak. Jak i inne modele tej marki możemy opcjonalnie zamówić wyposażenie łodzi w drugie miejsce do sterowania z kokpitu rufowego, rzecz bardzo cenną i ułatwiającą obsługę i prowadzenie.

Parker/Askeladden 77 Weekend

długość całkowita 7,69 m
szerokość całkowita 2,50 m
zanurzenie (bez silnika) 0,34 m
masa bez silnika 1850 kg
maks. moc silnika 250 KM/183 kW
zbiornik paliwa 140 l
kategoria CE C7
cena od 31 990 euro (bez silnika, plus VAT)
projektant biuro konstrukcyjne stoczni

 

Kategoria Jachty Motorowe powyżej 9 m długości

Nautika 1150 Voyage zgłoszona przez stocznię Delphia Yachts

W tym roku na 8 zgłoszonych konstrukcji mieliśmy tylko jednego przedstawiciela naszego przemysłu jachtowego. Olecka stocznia Delphia Yachts zgłosiła swoją najnowszą konstrukcję, Nautikę 1150 Voyage (patrz Żagle 09/2016). Jej oficjalna premiera odbyła się w styczniu 2016 r na targach w Düsseldorfie. Jednostka została przyjęta niezwykle ciepło przez międzynarodowy rynek nautyczny, o czym najlepiej świadczą nominacje w wielu konkursach, w tym w jednym z najbardziej prestiżowych w Europie - Best of Boats Awards. Najnowsza konstrukcja stoczni Delphia to właściwie takie „dwa w jednym”: idąc zgodnie z duchem i trendami rynkowymi stocznia postanowiła wprowadzić na rynek jacht motorowy, który może służyć zarówno jako jacht typowo ślizgowy do pływania po wszystkich akwenach, jak i wolnopływająca „wypornościówka” (szybkość 6 – 8 w), na której możemy eksplorować np. wodne szlaki śródlądowe. Jacht nie jest zbyt duży, ma zaledwie niecałe 11 m długości, więc musiał stawiać czoła konstrukcjom większym, na których o wiele łatwiej zadbać o komfort załogi. Niemniej konstruktorom z Delphii udało się zaprojektować niezwykle ergonomicznie wnętrze i w czasie dłuższych wypraw spełni ono oczekiwania uczestników wielodniowych rejsów. Pod pokładem oprócz dobrze wyposażonego kambuza i mesy, znalazło się miejsce na dwie kajuty sypialne z własnym łazienkami. Jacht certyfikowany jest w kategorii projektowej B.

Nautika 1150 Voyage

długość całkowita kadłuba 10,80 m
szerokość całkowita 3,45 m
zanurzenie 0,6 – 0,9 m
masa 9600 kg
maks. moc silnika 50 – 2 x 225 KM/36,77 - 2 x 164,4 kW
zbiornik paliwa 300 l
kategoria projektowa CE B 6
cena łodzi od 515/834 tys. zł (plus VAT)
projektant/projekt wnętrza Tomasz Rosiński/ Delphia Collections Design Studio

 

Kategoria Jachty Motorowe Specjalne

Leopard 43 PC zgłoszony przez Luxury Sails

To chyba najciekawsza, ale i najtrudniejsza kategoria w której przyznajemy nagrody. Mogą się w niej spotkać bardzo różne konstrukcje, nie tylko ze względu na budowę, ale i zastosowanie. Nominację w tej kategorii przyznano więc trzem diametralnie innym jednostkom: skuterowi Sea Doo RXP-X 300, katamaranowi Leopard 43 PC (patrz Żagle 07/2016) oraz typowemu houseboatowi Trend 29 (Żagle 07/2016).

Ostatecznie, tytuł Najlepszego Motorowego Jachtu Specjalnego na rok 2017 przypadł katamaranowi z Republiki Południowej Afryki - Leopardowi 43 PC. Jako jeden z nielicznych wielokadłubowców z napędem mechanicznym, może rozpędzić się nawet do prędkości ślizgowej i osiągnąć ponad 20 w. Został bardzo ergonomicznie zaprojektowany pod względem wygody i komfortu załogi, nawet w czasie żeglugi transoceanicznej. W zależności od opcji wyposażenia sprawdzi się zarówno jako jacht typowo czarterowy (kategorie CE - A10/B16/C24/D30!) jak i luksusowy katamaran armatorski. Dzięki specjalnie zaprojektowanym, odsuwanym bardzo szeroko drzwiom mesa/salon tworzy wraz z kokpitem rufowym niezwykle obszerną przestrzeń do codziennego bytowania. Dodatkowym ułatwieniem jest przejście z salonu przez specjalne drzwi grodziowe bezpośrednio na pokład dziobowy, wykonany również w innej koncepcji – zamiast siatki zastosowano tu sztywną podłogę.

Leopard 43 PC

długość całkowita 13,00 m
szerokość całkowita 6,72 m
zanurzenie 0,94 m
masa 11 700 kg
maks. moc silnika 2 x 260 KM/2 x 191 kW
zbiornik paliwa 1000 l
kategoria projektowa CE A10/B16/C24/D30
cena 445 tys. USD (plus VAT, plus opłaty importowe)
projektant Simonis-Voogd Yacht Design

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.