Mini od podszewki

2008-06-23 14:30 jwp
_
Autor: archiwum Żagli

Sukces klasy Mini to również zasługa nieskomplikowanych przepis - w pomiarowych, lecz z drugiej strony bardzo surowych pod względem bezpieczeństwa żeglugi.

Oprócz komór wypornościowych gwarantujących pływalność jachtu w przypadku nieszczelności kadłuba, każdy jacht powinien być wyposażony w tratwę ratunkową i radioboję oraz dodatkowe boje Argos, nie licząc osobistego wyposażenia ratunkowego. Nie może też mieć więcej niż 200 l balastu wodnego na jednej burcie. Nie może przechylić się o więcej niż 100, gdy komorę balastową wypełnimy wodą lub kil został wychylony w maksymalne skrajne położenie. Również limitowana jest stateczność przy większych kątach przechyłu: jacht przechylony o 1000, a więc z topem masztu zanurzonym w wodzie musi podnieść na nim obciążnik o masie 45 kg. Oczywiście podaliśmy tu tylko najważniejsze punkty przepisów pomiarowych.
Zwróćmy uwagę, że Mini musi mieć jakąś nadbudówkę, nie można zastosować gładkiego pokładu typu flash-deck. Powód? Jachty z takim pokładem w pozycji do góry dnem, a więc po wykonaniu grzyba-, wykazują się ogromną statecznością początkową, a więc niechętnie wracają do pozycji normalnej. Mimo wymaganego rejsu kwalifikacyjnego - 1000-Mm, wielu żeglarzy nie powróciło z trasy regat Mini. Żadne nawet najsroższe przepisy nie wyeliminują ryzyka związanego z żeglowaniem po oceanie, zwłaszcza na tak małej łódce.  

Dane techniczne jacht-w klasy Mini 
Długość kadłuba  6,50 m
Szerokość maksymalna 3,0 m
Maksymalne zanurzenie 2,0 m
Średnia wysokość wolnej burty 0,75 m
Pow. nadbudówki w rzucie z góry L 5 B/6
Minimalna strzałka pokładu  B 5 0,05 
Minimalna masa  850 kg

 

 

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.