Do żeglugi - FUN

2008-06-23 14:30 Tomasz Ambroziewicz
_
Autor: FOT. J. PLEŚNIEWSKI, RYS. P. HRYCYK

Łódź żaglowa Alf 370 zaprezentowana została po raz pierwszy na ubiegłorocznych targach w Łodzi. Przeznaczona jest w założeniu dla dzieci, które wyrosły wiekowo lub wagowo z Optymista, oraz dla dorosłych.

Żagiel o powierzchni 6,5 m2 z pewnością przysporzy wiele wrażeń i radości młodym adeptom sztuki żeglarskiej, a na silnym wietrze także dorosłym żeglarzom. Kontrolę ślizgu ułatwiają niezatapialny kadłub o długości 3,70 m, który ma dobrą stateczność, ostre wejście, pełne przekroje i wypłaszczone dno oraz rufa. Kadłub żegluje sucho nawet na krótkiej, stromej fali. Kokpit zachowuje ergonomiczną wysokość na całej długości. Specjalnie ukształtowane półpokłady-komory sięgają pawęży, zmienny profil przekroju pozwala zawodnikowi łatwiej wychodzić na balast i wygodnie siedzieć na rufie w ślizgu na pełnym kursie. Pas balastowy dostępny jest z każdego miejsca kokpitu.
Ergonomicznie ukształtowana przednia ściana kokpitu przechodząca w półkę przy skrzyni mieczowej umożliwia trymowanie łodzi na dziób przy słabym wietrze. W kokpicie można wygodnie siedzieć, a nawet leżeć na dnie, wiosłowanie z kokpitu nie sprawia najmniejszej trudności. Ewakuację wody z bryzgów i fali umożliwia system odprowadzenia wody z kokpitu.
Miecz szybrowy o specjalnym kształcie posiada możliwość regulacji położenia poprzez pochylanie w tył i w przód w osi jachtu, co pomaga precyzyjnie zrównoważyć łodź w różnych warunkach wiatrowych.
Maszt składany o średnicy 60 mm wykonano z włókna węglowego, bom - z anodowanego aluminium. Linki służące do regulacji żagla wyprowadzane są do kokpitu na półpokłady, umożliwiają zmianę nastawów z obu burt. Odpowiednie rozmieszczenie na pokładzie bloków zwrotnych Cunninghama, naciągu liku dolnego żagla oraz obciągacza bomu pozwala na zmianę położenia żagla bez różnicowania naprężenia w linkach regulacji. Kilka nowatorskich detali okuć upraszcza konstrukcję i obsługę łodzi, np. rolka halslinki naciągu liku dolnego żagla osadzona jest wewnątrz okucia refpatentu na osi obrotu bomu, a rolka w rumplu do podnoszenia płetwy sterowej ma postać kulki umocowanej na poziomej osi z wydłużonym rowkiem, co zapewnia skuteczność działania bez dodatkowych "policzków". Oś obrotu rumpla jest stałym elementem jarzma wygiętego z nierdzewnego pręta o średnicy 8 mm. Po wywrotce kokpit łodzi i miecz są nad wodą, łódka podczas stawiania nie bierze więc wody.
Profilowane płetwy wykonane są z laminatu, zaś jarzmo steru i przegub przedłużacza - ze stali kwasoodpornej.
Żagle z tkaniny poliestrowej Polyant 170 g/m2 usztywniono listwami epoksydowymi. Grot refuje się poprzez zawijanie żagla na maszt.
Łódź Alf zbudowana z laminatu poliestrowego zbrojonego matą szklaną składa się z dwu części: pokładu z kokpitem i kadłuba ze skrzynką mieczową. Skleja się je na obrzeżu pokładu na górnym kołnierzu skrzynki mieczowej. Kokpit podparty jest na stępce kadłuba. Wzmocnienia wykonane są z Airexu, Sweretexu, sklejki wodoodpornej i aluminium. Kadłub stanowi jedną komorę wypornościową. Bloki, zawierają-
ce ok. 75 l styropianu, usytuowane w forpiku i komorach bocznych, zapewniają zapasową pływalność. Na pawęży zamocowane jest wzmocnienie z blachy aluminiowej, służące do przykręcenia nierdzewnych wieszaków steru. Na skrzyni mieczowej i dnie kokpitu znajdują się dwa ucha zaczepu talii, zaś w wersji zawodniczej - prowadnica szotów grota oraz knagi szczękowe trymlinek, obciągacza i talii. Wzmocnienie pod pasy balastowe z taśmy poliestrowej (szer. 50 mm) wykonane są z aluminium grubości 5 mm, blachy mocujące ze stali nierdzewnej.

 

 

 

 

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.