Zagle.se.pl » Technika » Jachty żaglowe: kupować czy czarterować? Cenę jachtu żaglowego można obniżyć!

Jachty żaglowe: kupować czy czarterować? Cenę jachtu żaglowego można obniżyć!

Jachty żaglowe
Autor: archiwum "Żagli"
Jachty żaglowe
Pytanie, które zadaliśmy w tytule, nurtuje wielu miłośników żeglarstwa. Jeżeli kupno jachtu żaglowego, to jak? Jeżeli czarter jachtu żaglowego, to gdzie i za ile? Odpowiedzi na tak postawione pytania nie są łatwe – tym bardziej że ogólnie wzrastająca – mimo wahań – zamożność społeczeństwa powoduje zmiany wpływające na odpowiedź.

W większości testów podawane są ceny testowanego jachtu żaglowego wraz z zastanym wyposażeniem. Pozwala się to zorientować, jakimi pieniędzmi musimy dysponować, aby podejść do zakupu jachtu żaglowego naszych marzeń. Jednocześnie zmieniają się formy zakupu. Transakcja gotówkowa powoli zanika, a w to miejsce pojawiają się różne oferty kredytowania czy leasingu.

Kupno czy czarter jachtu żaglowego: koszty

Zapłacenie za nowo zakupiony jacht żaglowy to dopiero część wydatków, jakie będziemy ponosić w trakcie jego eksploatacji. Ważną pozycją corocznych wydatków będą:
• opłaty portowe, które w ciągu kilku ostatnich lat podniosły się znacząco i wynoszą od 900 do 8000 zł/sezon za tzw. miejsce rezydenckie. Przeciętnie należy się liczyć z wydatkiem około 1500 zł/sezon. Przyczyną jest gwałtowny wzrost popytu (liczby jachtów) na miejsca postojowe w marinach i jednoczesny niewielki przyrost inwestycji w tym zakresie;
• opłaty za postój zimowy, który bywa zlokalizowany w innym miejscu niż marina. Często również jest odrębnie taryfikowany w cenniku naszej macierzystej przystani i rzadko kiedy jest tańszy niż 500 zł;
• konieczność transportu, który w przypadku większych jachtów żaglowych o masie powyżej 3,5 t (auto + przyczepa + jacht) często wymagać będzie usług profesjonalnej firmy transportowej. Koszty te pojawiają się w przypadku przewozu na inne akweny niż ten, na którym żeglujemy na co dzień. Cena za taki transport wyniesie od 1,9 do około 3 zł za kilometr;
• kwoty, które będziemy musieli wydać na drobne naprawy i ewentualne  modernizacje.

Na temat:

W wielu przypadkach niewątpliwym kosztem będzie również spadek wartości jachtu żaglowego w trakcie jego posiadania. Po dziesięciu latach eksploatacji jego wartość stanowi mniej więcej 50 proc. ceny początkowej. To i tak lepiej niż w przypadku samochodów. Statystycznie rzecz biorąc, można przyjąć, że łączny koszt zakupu (jacht 24-stopowy) i eksploatacji jachtu żaglowego to około 10 000 zł rocznie i nie jest to przesadzone wyliczenie.

Ssposoby na obniżenie kosztów jachtu żaglowego

Mając powyższe na uwadze, warto rozważyć możliwości obniżenia kosztu eksploatacji jachtu. Dobrym sposobem na poprawę bilansu jest okazjonalne wypożyczanie jachtu żaglowego dla podmiotów chcących organizować np. spotkania integracyjne itp. Dobrze mieć jednak wtedy jacht żaglowy wyższej klasy. Przy jednostkach średniej klasy można przekazać swój jacht żaglowy w pośrednictwo czarterowe, uzyskując 150 – 200 zł za dobę czarteru.

Innym skutecznym, ale trudnym do uzyskania sposobem jest wynajem burt i żagli jako powierzchni reklamowej. W najlepszej sytuacji są właściciele jachtów żaglowych prowadzący działalność gospodarczą, którzy mogą  wrzucić koszty takiej reklamy w koszty działalności własnej firmy.

Podobnie ma się rzecz z reklamami sponsorów na jednostkach startujących w regatach jachtów turystycznych. Ostatnimi czasy sponsor to "coraz rzadziej i trudniej odławiana zwierzyna".

Czarter jachtu żaglowego

Z drugiej strony krajowa i zagraniczna oferta czarterowa pozwala na mnogość wyboru miejsca i czasu wypoczynku pod żaglami bez potrzeby wydatkowania aż tak dużych kwot.

Ostatnie 20 lat charakteryzowało się burzliwym rozwojem firm czarterujących jachty żaglowe na polskich wodach śródlądowych. Można by rzec, że to właśnie popyt wywołany przez firmy czarterowe dał podstawy do późniejszego sukcesu krajowych stoczni jachtowych i tak dzisiaj liczącego się eksportu. Firmy te zamawiały setki jachtów żaglowych rocznie. Polscy żeglarze dostali możliwość pływania po polskich wodach i na polskich jachtach.

Zakładając, że chcemy wypocząć pod żaglami dwa tygodnie, musimy liczyć się z kosztem kilku tysięcy złotych, zależnym od wielkości jachtu żaglowego, terminem czarteru i w końcu wiekiem wynajętej jednostki. Drobe różnice stanwoi również wybór napędu – w poszczególnych firmach czarterowych stosunek ceny jachtów motorowych do żaglowych może się nieznacznie różnić.

Większy jacht żaglowy to wyższy koszt czarteru, ale więcej koi do dyspozycji. Dlatego duże jachty żaglowe chętnie wynajmowane są przez młodzież akademicką. Mitem jest, że wiąże się to z mniejszymi kosztami tzw. osobodobokoi. To staje się aktualne dopiero poza sezonem urlopowym.
Mniejsze jachty czarterowane są przez załogi rodzinne, najczęściej z dziećmi. Tu motywacja jest inna. Mały jacht żaglowy, mający np. 4 – 5 koi jest łatwiejszy w prowadzeniu przez jedną osobę, drugi rodzic zajmuje się na ogół pilnowaniem dzieci i dbaniem o ich bezpieczeństwo, stąd w trudnych sytuacjach rzadko jest w stanie pomagać w prowadzeniu jachtu.

Przyjmijmy, że koszt czarteru jachtu (np. Maxus 24) przez dwa tygodnie wyniesie 4680 zł (14 dni x 320 zł/dzień + kaucja 200 zł/
2 tyg.). Poza cenami katalogowymi czarterów dostępnymi na stronach internetowych działa też polityka upustowa firmy czarterującej, mogąca wynosić do 20 proc. (upusty są przedmiotem negocjacji).

Kupować czy czarterować jachty żaglowe – podsumowanie

W bilansie kosztów, które ułatwią podjąć decyzję – czarterować czy kupić? najważniejszą zmienną jest ilość czasu, jaki poświęcimy na użytkowanie jachtu żaglowego. Porównując koszt eksploatacji prywatnego jachtu żaglowego z kosztem czarteru, wnioskujemy, że kupno jachtu opłaca się, jeżeli będziemy go w stanie wykorzystać (corocznie – przez 10 lat) co najmniej 6 – 8 tygodni w sezonie. To dużo czy mało?

To właśnie dlatego na zachodzie Europy jachty żaglowe kupowane są głównie przez ludzi w wieku przedemerytalnym i na emeryturze. Dopiero bowiem w tym wieku ludzie pragnący żeglować zaczynają mieć na to czas i pieniądze, a więc mogą sobie pozwolić na długie, a więc tym samym i opłacalne wykorzystanie posiadanego jachtu. Innym sposobem jest wspólne korzystanie z niego przez kilka osób. W pozostałych przypadkach skazani jesteśmy na... czarter.

Tematem na osobny poradnik jest jeszcze jedna ewentualność – kupno używanej łodzi. To jednak przypadek szczegółny, w którym bardziej od ceny jachtu żaglowego i możliwości jej obniżenia liczy się wiedza kupującego. Warto pamiętać, na co bezwzględne trzeba zwrócić uwagę kupująć jacht "z drugiej ręki", żeby późniejsze koszty napraw i eksploatacji takiej jednostki nie okazały się większe niż zakup nowej łodzi.

CHCESZ BYĆ NA BIEŻĄCO? POLUB ŻAGLE NA FACEBOOKU

DOŁĄCZ DO NEWSLETTERA - NAJCIEKAWSZE INFORMACJE DOSTANIESZ OD NAS MAILOWO

Ankieta mariny 2015
Subskrybuj newsletter
Żeglarski kambuz
Jacht Roku
Sonda
Który żeglarz wygra regaty Vendee Globe 2016/17?