Udany start Pawła Tarnowskiego w Scarlino

2017-07-31 18:11 Materiały prasowe MT Partners
FlexiStav Apotex Team
Autor: Materiały prasowe MT Partners FlexiStav Apotex Team

Regaty jachtów J70 we włoskim Scarlino przeszły do historii, a tym samym zakończył się Puchar Włoch w tej klasie. Mamy powody do dumy, bo załoga Pawła Tarnowskiego - FlexiStav Apotex Team swój pierwszy sezon w nowej wymagającej klasie kończy w pierwszej trzydziestce.

J70 to nowy projekt dla żeglarzy z FlexiStav Apotex Team. Załoga do tej pory święciła triumfy na jachtach Delphia24, ale apetyt na żeglarstwo wzrasta, dlatego też w tym sezonie zdecydowali się na zmianę klasy, zakup nowego jachtu i udział w Pucharze Włoch. W miniony weekend wzięli udział w ostatnich regatach z cyklu Alcatel J/70 CUP odbywających się na południu Europy. –  Każdego dnia udało się rozegrać po trzy wyścigi, w sumie popłynęliśmy zatem dziewięć razy. Skończyliśmy na 31 miejscu. W jednym ze startów udało nam się finiszować nawet na 6 miejscu. Jest mały niedosyt, bo kilka rzeczy można było zrobić lepiej, ale konkurencja była wymagająca – mówi Paweł Tarnowski, sternik FlexiStav Apotex Team.

Ogromną umiejętnością jest obserwacja i wyciąganie wniosków z każdego startu – Zostaliśmy „staranowani” przez inne jachty na pinie, co spowodowało, że musieliśmy zrobić zwrot przez rufę i to nam pokrzyżowało plany. Rozpoczęliśmy wyścig praktycznie z samego końca jako przedostatnia łódka, a i tak na górnej boi dogoniliśmy pozostałe jachty i zakończyliśmy wyścig w połowie – relacjonuje jeden z biegów Tomasz Bączkiewicz.

To ostatnie regaty na J70 we Włoszech przed Mistrzostwami Świata, co sprawiło, że do Scarlino zjechali się najlepsi żeglarze z całego globu, w tym mocne teamy ze Stanów Zjednoczonych. Była to znakomita okazja, by przeprowadzić treningi wśród silnych przeciwników. Mimo, iż załoga Tarnowskiego dopiero rozpoczęła swoją przygodę z tą klasą, to już można mówić o sporym sukcesie. Załoga FlexiStav Apotex Team po trzech startach kończy Puchar Włoch na 29. miejscu. – Pływamy w środku stawki, a to przecież blisko 60 jachtów. Praktycznie od poprzedniej Gardy, nie spadamy poniżej, trzymamy pozycję. To myślę dobry wynik jak na pierwszy kontakt z tą klasą i pierwsze stary. Regaty w Scarlino to był wymagający trening, ale z każdego startu wynosimy nową naukę – dodaje Piotr Kucharski.

Starty poza krajem, to także swego rodzaju kompromisy. Koszty transportu jachtu są bardzo wysokie, dlatego też między starami zostaje on we Włoszech. –  Każdy wyścig jest na wagę złota, to są zbierane nowe doświadczenia. Potwierdza się w naszych obserwacjach, że w tej klasie starty są jednym z najważniejszych punktów całego wyścigu – twierdzi trymer grota.

Obserwacje te pozwalają na wyciąganie wniosków i szukanie rozwiązań, by polepszać swoje osiągnięcia. – Amerykanie na przykład, pływają na zupełnie innych żaglach, my głównie pływamy na „Lordach”, a oni na „Dojlach”, no a to może powodować, że te łódki pływają ostrzej do wiatru. Musimy się temu przyjrzeć, bo jeżeli ustawienia są podobne, to potwierdziła by się nasza teoria. Cała czołówka europejska korzysta z tych co my, a to co mają Amerykanie, to dla nas pewna nowość. Trzeba będzie to sprawdzić – dodaje Kucharski.

– Dla mnie najważniejsze są doświadczenia, które tutaj zdobywamy w każdym starcie, i to że coraz bardziej znamy jacht. Wiemy co trzeba zmienić, jak trzeba ustawić, co jest lepsze dla tej łódki, żeby płynęła szybciej – uzupełnia Łukasz Kiwer.

W regatach udział wzięło 57 jachtów, inna polska załoga CELLFAST Piotra Kędziory zajęła 51. miejsce. Kolejny start załogi FlexiStav Apotex, to regaty w Polsce na sprawdzonym już jachcie Delphia24 na Mistrzostwa Polski Klasy DELPHIA 24, Star Telekom Delphia Yachts Kot  CUP 2017 w dniach 11-14 sierpnia. Najważniejszy start sezonu i już we wrześniu w dniach 12-16 na Mistrzostwach Świata Klasy J/70 w Yacht Club Costa Smeralda.

Wyniki:
1) Duncan Peter - American Jach Club (USA)
2) Rossi Claudia - YCCS (ITA)
3) Alberni Carlo - COMPAGNIA DELLA VELA PESARO (ITA)
31) Paweł Tarnowski - FlexiStav Apotex Team (POL)
51) Piotr Kędziora - CELLFAST TEAM (POL)

Załoga Flexistav Apotex Team startuje w składzie: Paweł Tarnowski, Łukasz Kiwer, Tomasz Bączkiewicz, Piotr Kucharski. Kolejny start załogi to regaty w klasie Delphia24 to mistrzostwa Polski Startelekom, Delphia Yachts Kot CUP 2017 w połowie sierpnia. Najważniejszym punktem sezonu dla załogi, będzie start w Mistrzostwach Świata klasy J70 na Sardynii we wrześniu gdzie zgłoszonych jest blisko 200 jachtów.