Jachty Niezwykłe: REKIN zwany HALIBUTEM

2017-08-15 15:05 Jerzy Klawiński
Halibut
Autor: Filip Lipski

Nasz bohater to polski hai, czyli - po niemiecku - rekin. Taką konstrukcję opracowano przed drugą wojną w Finlandii, a potem szybko rozprzestrzeniła się po całym Bałtyku jako jacht do pływań po morskich wodach osłoniętych i szkierach. W przedwojennej Polsce haie wodowane były m.in. w Gdyni i Tczewie.

"Halibut" przypuszczalnie powstał na terenie Wolnego Miasta Gdańska, bo jego kadłub odnaleziono w ruinach na terenie ówczesnej Stoczni Gdańskiej. W świadectwie regatowym z 1980 r., podpisanym przez Sieradzkiego i Langera, jako data powstania jednostki pojawia się rok 1938. Wyremontowany przez młodych stoczniowców pływał pod banderą LOK-u do lat 90. Obecnie znajduje się w dobrych rękach Maszoperii Maciej Jamka i Darek Pękala, którzy doprowadzili jednostkę do stanu idealnego i od których pochodzi większość informacji o tym wspaniałym "żelazku".

W opisie jachtu pan Pękala napisał: "Obecnie HALIBUT ma morską klasę bezpieczeństwa P-20, zezwalającą na żeglugę do 20 mil morskich od brzegu do 4B stan morza i 6B siły wiatru. Otrzymanie klasy P-20 wymagało podniesienia podłogi kokpitu, czyniąc go odpływowym (oryginalnie sternik z załogą siedzieli w kokpicie głębiej, na ławkach, opierając nogi na stępce i dennikach). Powstała przestrzeń między kokpitem a stępką pozwoliła na zainstalowanie jednocylindrowego silnika dieslowego. Oryginalna nadbudówka została wydłużona o 30 cm w stronę rufy, dając możliwość rozłożenia wygodnej dwuosobowej koi. Dach nadbudówki oraz kadłub zostały pomalowane na biało, w barwy klasyków pływających po Morzu Śródziemnym.

Jacht pływa po Zatoce Gdańskiej, bierze udział w zlotach oldtimerów organizowanych co dwa lata przez przyjazne klasykom miasto Gdańsk."

Kiedy patrzymy na jego zdjęcia opływowym kształtem kadłuba i żagli przypomina i asymetrycznego w budowie halibuta z rodziny flądrowatych, i bałtyckiego rekina - lamnę (żarłacza śledziowego)...

Dane:
typ - Hai
rok budowy - 1938 (rewitalizacja - 2004 r.)
projekt klasy - Gunnar Stenback
stocznia - nieznana
długość - 9,5 m
szerokość - 2,05 m
zanurzenie - 1,45 m
pow. żagli - 28,6 m2

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.